درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 02 آذر 1402

آموزش مونتاژ و نصب تابلو برق توزیع


تابلو برق توزیع شامل قطعات مهم بسیاری است و مونتاژ و نصب آن‌ها بخشی از پروسه طراحی و ساخت تابلو برق محسوب می‌شود. این نوع تابلو باید در نزدیکی درب ورودی ساختمان نصب شود. مونتاژ تابلو برق علاوه بر اینکه عملکرد تابلو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بر روی سطح ایمنی و همینطور سطح کیفیت محصول نهایی نیز تاثیر مستقیمی دارد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. از این رو داشتن اطلاعات کافی و تخصص برای انجام این کار اهمیت بسیاری دارد. اگر شما هم دنبال اطلاعاتی درباره مونتاژ استاندارد تابلو برق هستید، تا انتهای این بخش از آموزش مونتاژ و نصب تابلو برق توزیع با ما همراه باشید.

 

تابلو برق توزیع

 

دلایل اهمیت مونتاژ و نصب صحیح تابلو برق

مونتاژ و نصب تابلو برق توزیع در واقع به معنی چیدمان صحیح تجهیزات الکتریکی داخل تابلو برق است. هر چه مونتاژ تابلو استانداردتر باشد، عملکرد تابلو برق کیفیت بهتر و بالاتری خواهد داشت و امکان عیب یابی و نگهداری آسان‌تر را برای شما فراهم می‌کند. علاوه بر این مونتاژ صحیح سطح ایمنی افراد و همینطور تجهیزات الکتریکی داخل تابلو را نیز افزایش می‌دهد و جرقه‌های ناشی از اتصال کوتاه و احتمال برق گرفتگی را به حداقل می‌رساند. در نهایت هر چه مونتاژ تابلو برق به استانداردهای موجود نزدیک‌تر باشد، کاربر تابلوی باکیفیت‌تری در اختیار خواهد داشت.

 

مونتاژ بدنه اصلی یا اسکلت تابلو برق توزیع

در طراحی و ساخت تابلو برق توزیع، نقشه‌های بسیاری به کمک سازنده می‌آیند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نقشه جانمایی است. این نقشه لیستی از تجهیزات و نحوه چیدمان آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما در مونتاژ بخش‌های داخلی و فنی تابلو برق کمک می‌کند. 

 

اسکلت تابلو برق توزیع

 

برای مونتاژ بدنه اصلی تابلو برق توزیع، باید با استفاده از این نقشه قطعات رنگ کاری شده بدنه را به کمک پیچ و مهره یا پانچ به یکدیگر متصل کنید تا بتوانید تجهیزات الکتریکی را درون آن جای دهید. به طور معمول در نقشه جانمایی به مواردی اشاره می‌شود که انجام آن‌ها برای جلوگیری از خطرات احتمالی ضروری و لازم است. این نکات عبارتند از:

  • شما باید از تجهیزاتی که قرار است در تابلو برق مورد استفاده قرار گیرند، لیستی تهیه کنید.
  • فیکس شدن تجهیزات تابلو برق توزیع باید به کمک پیچ و مهره‌هایی متناسب با نوع تجهیزات انجام شود. 
  • لازم است تا از استحکام کافی محل نصب شینه‌ها و مقره مطمئن شوید؛ زیرا تجهیزات نام برده شده جریان اتصال کوتاه مجاز را از خود عبور می‌دهند.
  • باید به تمامی قطعاتی که در یک تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرند، فضایی استاندارد را اختصاص دهید تا زمان قطعی برق در تابلو برق (برای تعمیر و تعویض تجهیزات) به حداقل برسد.
  • لازم است که تمام تجهیزات را بر روی سینی‌های موجود در تابلو برق نصب کرده و از نصب آن‌ها بر روی دیواره‌ها و روی تابلو خودداری نمایید.

 

مونتاژ قطعات و تجهیزات الکتریکی تابلو برق توزیع

نقشه جانمایی گفته شده در بخش قبل، به شما در مونتاژ تجهیزات الکتریکی تابلو برق نیز کمک بسیاری می‌کند. در این بخش لازم است که به نوع، طراحی و ساخت تابلو برق توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا در تابلو برق‌های مختلف، احتمال اینکه نحوه مونتاژ این تجهیزات متفاوت باشد، وجود دارد. شما باید در این مرحله، علاوه بر مونتاژ قطعات و تجهیزات الکتریکی تابلو برق توزیع، عملیات سیم کشی و شینه گذاری را نیز انجام دهید تا مراحل ساخت تابلو برق تکمیل شود. تجهیزات مورد استفاده در یک تابلو برق شامل موارد زیر خواهد بود:

 

قطعات تابلو برق توزیع

 

- تجهیزات حفاظتی

این تجهیزات با قطع کردن مدار در هنگام رخ دادن اتفاقاتی همچون کمبود ولتاژ، اتصال کوتاه و... از صدمه رسیدن به سیستم جلوگیری می‌کنند. این تجهیزات شامل کلیدهای محافظت در برابر جریان نشتی، فیوزها، کلیدهای حرارتی و... است.

 

- تجهیزات فرمان

این تجهیزات که شامل تایمر، کلید گردان، میکروسوئیچ، ترموستات و... هستند، فرمان‌های کنترلی را به تجهیزات قدرت ارسال و کنترل می‌کنند.

 

- تجهیزات هشدار دهنده

در صورتی که مشکل یا خطایی در تابلو برق به وجود بیاید، این تجهیزات (چراغ سیگنال و آژیر) از طریق صدا یا نور به شما اعلام می‌کنند.

 

استانداردهای نصب تابلو برق توزیع

باید بدانید که در بخش آموزش مونتاژ و نصب تابلو برق توزیع، باید از استانداردهایی برای ساخت تابلو برق استفاده شود که عبارتند از:

  • تجهیزات به کار رفته در تابلو برق توزیع باید همگی از برندهای معتبر و دارای تاییدیه استاندارد باشند.
  • استفاده از محافظ برای چراغ سیگنال‌ها و مدارهای فرمان تابلو برق امری ضروری است.
  • در ساخت تابلو نباید نقشه اصلی و بدنه آن را دچار تغییرات کنیم. 
  • استفاده از لوله‌های یکسره در ساخت تابلو برق جایز نیست و جنس لوله‌های به کار رفته نیز باید حتما گالوانیزه و ضدآب باشد.
  • گوشه‌های تابلو برق باید مورد بررسی قرار گیرند تا حالت گونیا مانند داشته باشند.
  • اطمینان حاصل کنید که فاصله میان تجهیزات به گونه‌ای است که هوا به صورت طبیعی میان تجهیزات جریان دارد.
  • تمامی تابلوهای برق باید از پلاک شناسایی برخوردار باشند.
  • حتما درجه حفاظت تابلو برق را با محلی که قرار است در آن نصب شود، تطبیق دهید. (حداقل درجه حفاظت باید برابر IP30 باشد)
  • کابل‌های برق افشان مورد استفاده در تابلو برق نباید بیشتر از 60 درصد از فضای تابلو برق را اشغال کنند و لازم است که این کابل‌هااز سرسیم‌های مرغوبی بهره مند شده باشند.
  • طول، عرض و عمق تابلو برق توزیع باید از لحاط فنی کاملا سالم باشد.

 

اجزا تابلو برق توزیع

 

کلام پایانی

همانطور که در آموزش مونتاژ و نصب تابلو برق توزیع گفته شد، متوجه شدیم که با توجه به اهمیت بالا و کاربرد گسترده این نوع تابلو، مونتاژ یا چیدمان صحیح بدنه و قطعات الکتریکی داخلی آن بر عوامل مختلفی تاثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توان گفت که انتخاب درست تجهیزات، رعایت اصول و استانداردهای روش‌های اجرایی مونتاژ تابلو برق، از مهم‌ترین نکاتی است که مهندسین برق باید به آن‌ها توجه کنند. 


سوالات متداول

به طور کلی مونتاژ تابلو برق به معنای اسمبل کردن یا چیدمان قطعات و تجهیزات آن به بهترین شکل ممکن است.
قطعات الکتریکی کلا به سه بخش تجهیزات حفاظتی، فرمان و همینطور تجهیزات هشدار دهنده تقسیم می‌شوند.
مونتاژ و نصب صحیح تابلو برق سبب می‌شود تا علاوه بر عملکرد بهتر، کیفیت و سطح ایمنی تابلو نیز افزایش یابد.
نقشه جانمایی بهترین ابزاری است که می‌تواند شما را در این امر یاری کند.
به اندازه‌ای که جریان هوا بتواند به راحتی از میان آن‌ها عبور کند.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.