ورود / درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403

نقشه مدار فرمان بانک خازنی به همراه کارایی هرکدام


نقشه مدار فرمان بانک خازنی ساختار تقریبا یکسانی دارد و پیچیدگی زیادی در آن دیده نمی‌شود. با این حال باید به این موضوع توجه داشته باشید که در هنگام ساخت و طراحی تابلو بانک خازنی محاسبات دقیق و انتخاب درست تجهزات مهم‌ترین امر به شمار می‌رود. به عنوان مثال ظرفیت کل خازن‌ها در کنار انتخاب رنج مناسب تجهیزات حفاظتی و کنتاکتورها می‌تواند به شما در ساخت یک بانک خازن مناسب کمک کند. برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با تقشه مدار فرمان این تابلوها را در اختیار داشته باشید، تا انتهای این بخش ما را همراهی کنید.

 

تابلو بانک خازنی چیست؟

پیش از آنکه به سراغ نقشه‌های فرمان برویم، لازم است در رابطه با تابلو بانک خارنی اطلاعات اولیه‌ای داشته باشیم. بانک خازنی شامل مجموعه‌ای از خازن‌ها است که از آن جهت اصلاح ضریب توان شبکه استفاده می‌شود. در واقع در ساختار این نوع تابلوها یک کنترل کننده ضریب توان یا رگولاتور قرار دارد که می تواند به صورت خودکار مقادیر شکل موج ولتاژ و اخلاف زمانی میان آن‌ها را اندازه گیری نماید. علاوه بر این رگولاتور مذکور توانایی تعیین خازن مورد نیاز برای شبکه و ورود آن را نیز به صورت اتوماتیک دارد. کنتاکتورهای تحت کنترل رگولاتور می‌توانند عمل سوئیچ کردن خازن‌ها را انجام دهند. این نوع تابلوها در مراکز صنعتی، شبکه توزیع برق و پست‌های سوئیچینگ جهت کنترل توان راکتیو و کاهش مصرف برق تا 50 درصد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

نقشه مدار فرمان تابلو بانک خازنی

نقشه مدار فرمان تابلو بانک خازنی شامل دو بخش اندازه گیری و کنترلی است. بخش اندازه گیری به ترانس جریان و ورودی‌های رگولاتور مرتبط می‌شود و اهمیت بسیار زیادی دارد. در این نقشه یک رگولاتور با 6 عدد خروجی وجود دارد که هر یک از آن‌ها به یک کنتاکتور متصل می‌شوند. این کنتاکتورها نیز توسط فیوزها به خط اصلی جریان وصل مرتبط می‌گردند. رگولاتور به کمک ترانس CT یک نمونه جریان را از شبکه دریافت می‌کند و از خط اصلی نیز یک نمونه ولتاژ می‌گیرد. این کنترل کننده با استفاده از پارامترهای مذکور به محاسبه ضریب توان شبکه می‌پردازد.

 

نکات مهم در تهیه نقشه مدار فرمان تابلو بانک خازنی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در نقشه مدار فرمان تابلو بانک خازنی باید به آن توجه شود، ترتیب قرار گرفتن عناصر داخل تابلو است. در واقع این عناصر و تجهیزات باید به گونه‌ای قرار گیرند که جهت نگهداری و تعویض با مشکل رو به رو نشوید و بتوانید به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. علاوه بر این باید بدانید که سکسیونرها (فیوزهای فشنگی) به دلیل وزن کمتر و تحمل حرارت و گرمای بالاتری که در مقایسه با خازن‌ها دارند، باید در بالای خازن‌های تابلو بانک خازنی قرار گیرند. لازم به ذکر است که میان خازن‌ها و سکسیونرها باید یک صفحه قرار داده شود تا از نظر فیزیکی آن‌ها را از یکدیگر جدا سازد.

 

جدول انتخاب بانک خازنی

همانطور که احتمالا می‌دانید توان راکتیو معمولا به وسیله خازن‌ها تولید می‌شود و از راه‌های مختلفی وارد مدار می‌‌گردد. برای مثال می‌توان علاوه بر جبران سازی توان راکتیو، از جبران سازی گروهی نیز استفاده نمود؛ بدین ترتیب که خازن‌هایی با سیستم حفاظتی و سوئیچ جداگانه نصب شوند اما به صورت همزمان با سایر مصرف کننده‌ها، توسط رگولاتور کنترل شوند. 
برای اینکه بتوانیم توان راکتیو مورد نیاز در یک سیستم را محاسبه کنیم، راه‌های گوناگونی وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانیم از روی صورتحساب یا جدول‌های ارائه شده توسط شرکت سازنده، خازن موردنیاز را به دست آورد. در جدول زیر میزان خازن مورد نیاز به صورت درصد و با توجه به میزان بار محاسبه شده است. این جدول به شما کمک می‌کند تا ظرفیت کل بانک خازنی را به دست آورید.

نوع بار     میزان خازن
خازن انفرادی برای الکتروموتور     35 تا 40 درصد توان الکتروموتور
خازن انفرادی برای ترانسفورماتور     2.5 درصد ظرفیت ترانسفورماتور
5 درصد ظرفیت ترانسفورماتورهای قدیمی
خازن برای بانک یا روش متمرکز     25 تا 33 درصد ظرفیت ترانسفورماتور جهت رسیدن به
40 تا 50 درصد ظرفیت ترانسفورماتور جهت رسیدن به 



بر اساس جدول ارائه شده در بالا، می‌توان بین 25 تا 33 درصد ظرفیت ترانس را به عنوان ظرفیت مورد نیاز برای خازن‌ها در نظر گرفت. توجه داشته باشید که این موضوع برای جبران سازی توان راکتیو یک شرکت تا ضریب توان 0.9 صدق می‌کند. ظرفیت ترانس نیز با توجه به تعداد و توان بارها و همینطور ضریب هم زمانی مشخص می‌شود.

 

کلام پایانی

برای ساخت تابلو بانک خازنی نیاز به نقشه‌هایی خواهیم داشت که در ابتدا اندازه‌گیری‌ها را به صورت دقیق و سپس فرایند کنترل بانک خازنی را به ما نمایش دهند. همانطور که در این مقاله گفته شد، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در تهیه نقشه مدار فرمان بانک خازنی، انتخاب ظرفیت خازن‌ها است. یکی از ساده‌ترین و دقیق‌ترین روش‌های به دست آوردن این ظرفیت، استفاده از جدول ارائه شده خواهد بود. با توجه به اهمیت بالای تابلو بانک خازنی و عملکرد صحیح آن، لازم است تهیه این نقشه را به فردی با تخصص کافی واگذار کنید. شما می توانید جهت مشاوره با کارشناسان ما در بنیان تابلو در ارتباط باشید.

جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.