درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 13 مهر 1402

استانداردهای تابلو برق - بنیان تابلو


شرایط استاندارد همیشه به عنوان مهم‌ترین شرایط عملکرد صحیح و ایمن تجهیزات الکتریکی محسوب می‌شود. این موضوع در رابطه با تابلوهای برق نیز صدق می‌کند و با توجه به اهمیت عملکرد این دستگاه‌ها، لازم است تا از استانداردهای تابلو برق اطمینان کسب کنید. در واقع استانداردهای تابلوهای برق به طور مداوم باید تکامل پیدا کنند و به صورت ایمن‌تر و کارآمدتر در اختیار افراد قرار گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا اصلی‌ترین استانداردهای تابلو برق فشار ضعیف، فشار متوسط و سایر انواع این دستگاه‌ها بررسی کنیم.

 

استانداردهای تابلو برق
استانداردهای تابلو برق مجموعه‌ای از قوانینی هستند که خصوصیات یک دستگاه را با جزئیات کامل مشخص می‌کنند.

 

معرفی استانداردهای تابلو برق

همانطور که احتمالا می‌دانید استانداردهای تابلو برق مجموعه‌ای از قوانینی هستند که خصوصیات یک دستگاه را با جزئیات کامل مشخص می‌کنند تا از صدمات ناشی از قطعات یا طراحی غیراصولی تابلو برق جلوگیری شود و راندمان کاری افزایش یابد. این استانداردها توسط مراجع بین المللی همچون ICE، IEEE و همینطور ANSI تعیین می‌شوند. با توجه به اینکه تابلوهای برق از اجزای مختلفی ساخته می‌شوند، لازم است که اصول استاندارد در ساخت، نصب و نگهداری آن در هر یک از بخش‌ها به خوبی رعایت شود.

اهمیت رعایت استانداردهای تابلو برق

استانداردهای تابلو برق اصلی‌ترین پایه و اساس در تولید آن محسوب می‌شود. سازندگان تابلو برق با رعایت این استانداردها اطمینان خاطری برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کنند. به بیان دیگر می‌توان گفت که برای بهبود پایداری، منطبق نمودن عملکرد تابلو برق و همینطور افزایش قابلیت اطمینان، با رعایت این استانداردها انجام می‌پذیرد. با توجه به اهمیت رعایت استانداردهای تابلو برق در تولید تابلوها لازم است که این استانداردها بر اساس نیاز تولید کنندگان، تکامل پیدا کنند تا ایمنی و بازدهی دستگاه‌های ساخته شده نیز بهبود یابد. در صورت عدم رعایت این استانداردها وسایل دچار صدمه و آسیب‌های جدی می‌شوند و خسارت‌های زیادی را برای شما به بار می‌آورند.

 

اهمیت رعایت استانداردهای تابلو برق
استاندارد تابلو برق به بهبود پایداری، منطبق نمودن عملکرد تابلو برق و افزایش قابلیت اطمینان کمک میکند.

 

استانداردهای بدنه تابلو برق 

یکی از مهم‌ترین و عمومی‌ترین بخش‌های یک تابلو برق، بدنه آن است که در ساخت آن باید استانداردهای زیر رعایت شود:

  • درب‌های تابلو برق باید کاملا شبیه به هم طراحی شوند و حتما مجهز به قفل باشند.
  • لولای درب‌ها از جنس استیل یا گالوانیزه ساخته شود. 
  • ساختار تابلو برق باید به گونه‌ای باشد که افراد به طور مستقیم و بدون حفاظ با قسمت‌های دارای برق یا قوس الکتریکی آن تماس نداشته باشند.
  • تابلو برق در سطح خارجی خود نباید هیچ گونه سوراخی ناشی از سوختگی داشته باشد. 
  • داشتن دسترسی به قطعات مختلف از قسمت جلوی تابلو باید امکان پذیر باشد.
  • تجهیزات داخل تابلو برق باید در فاصله و محل درستی نصب شده باشند و تقسیم بندی سلولی در آن‌ها به صورت اصولی انجام شده باشد.
  • نحوه ساخت تابلو برق باید به گونه‌ای باشد که بتوان در آینده آن را گسترش داد.
  • داخل و خارج بدنه تابلو برق باید پیش از مونتاژ، فسفاته و چربی زدایی گردد.

استانداردهای مربوط به ترانس و کنتاکتور

کنتاکتورها و هادی‌ها از مهم‌ترین بخش‌ها در استاندارد تابلو برق فشار ضعیف به شمار می‌روند و برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به اجزای مجاور، لازم است که این قطعات به خوبی از پس تحمل جریان نامی بربیایند. علاوه بر این در زمان کار کردن کنتاکتورها در محدوده ولتاژ مناسب، نباید لرزش یا برشی در کنتاکت‌ها وجود داشته باشد. همچنین در سیم کشی ترانسفورماتورهای جریان، لازم است تا از سیم‌هایی با سطح مقطع حداقل 4 میلی‌متری استفاده نمایید که جنس آن از پلی اتیلن بوده و قابلیت تحمل ولتاژ 600 تا 1000 ولت را داشته باشد. 

استانداردهای تابلو برق در نگهداری از دستگاه

رعایت استانداردهای تابلو برق تنها مختص ساخت و نصب آن نیست، بلکه پس از نصب لازم است در نگهداری آن نیز استانداردهایی رعایت شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بررسی مداوم عدم ترک خوردگی عایق‌ها
  • انجام دادن تست مقاومت عایقی بر روی مدارهای کنترل و عایق‌ها
  • بررسی محدود نبودن راه عبوری جریان هوا و سالم بودن لوازم تهویه

مزایای استاندارد سازی تابلو برق

استانداردهای تابلو برق به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا علاوه بر ایمن و کارامدتر ساختن دستگاه‌های تولیدی، با تکامل یافتن استانداردها بتوانند از پیشرفت‌های فناوری و مواد بهتر در تولید تابلو برق بهره ببرند. به عنوان مثال در سال‌های گذشته به کار بردن سیم‌های کنترل SIS اجباری بود، در حالیکه امروزه گزینه‌های اضافی برای ساخت تابلو برق در اختیار سازندگان قرار گرفته است. از دیگر مزیت‌های استاندارد سازی تابلو برق این است که تمام مشتریان در تمام مناطق، به تابلوهای صنعتی با تجهیزات یکسان دسترسی دارند.

 

مزایای استاندارد سازی تابلو برق
استانداردهای تابلو برق علاوه بر ایمن و کارامدتر ساختن دستگاه‌های تولیدی، به پیشرفت‌های فناوری و مواد بهتر در تولید تابلو برق کمک میکند.

 

طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی استاندارد

با وجود مفصل بودن استانداردهای تابلو برق لازم است که نسبت به استفاده از آن‌ها در تمام مراحل ساخت، نصب و نگهداری اقدام شود تا هم ایمنی پرسنل حفظ گردد و هم تابلو برق با سلامت بهتری کار کند. در صورتی که به دنبال تهیه یک تابلو برق ایمن، استاندارد و کارآمد هستید، هم اکنون می‌توانید با کارشناسان ما در بنیان تابلو تماس گرفته و تابلو برق صنعتی مدنظرتان را با بهترین قیمت سفارش دهید.

 


سوالات متداول

استفاده از این دستگاه به تولیدکنندگان این فرصت را می‌دهد که به صورت ایمن‌تر تولید تابلو برق را انجام دهند. همچنین تمام مشتریان در تمام مناطق به آن دسترسی دارند.
در صورت عدم رعایت این استانداردها وسایل دچار صدمه و آسیب‌های جدی می‌شوند و خسارت‌های زیادی را برای شما به بار می‌آورند.
مشابه بودن درب‌های تابلو برق، ساخته شدن لولای درب‌ها از جنس استیل یا گالوانیزه، داشتن دسترسی به قطعات، نداشتن هیچگونه سوراخ ناشی از سوختگی در سطح خارجی
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.