درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 29 مرداد 1402

اصول و روش تعمیر و نگهداری تابلو برق


 

سیستم برق هر مکان، نیاز به تعمیر و نگهداری و بازرسی‌های منظم دارد و تعمیر تابلو برق و نگهداری از آن بخشی مهم از این فرایند است. تابلو برق واجد قطع کننده‌های مدار مختلف و سایر قطعات است که برق را از شرکت برق به وسایل و چراغ‌های منزل یا محل کار شما منتقل می‌کند. این سیستم نیز مانند هر سیستم دیگری با گذشت زمان ممکن است دچار مشکل شود و اتصالات شل و گرد و غبار در عملکرد آن اختلال ایجاد نماید. این مسئله می‌تواند خانه یا محل کار شما را در معرض خطر قطع برق و سایر شرایط نامناسب قرار دهد.

 

نگهداری تابلو برق صنعتی
مهندسین بنیان تابلو این محتوا را برای آشنایی شما با اصول و روش‌های نگهداری و تعمیر تابلو برق و جلوگیری و رفع این مشکلات احتمالی جمع آوری و تالیف کرده‌اند. 

 

اهمیت نگهداری و تعمیر تابلو برق

 

به‌طور معمول تابلوهای برق باید حدود 30 تا 50 سال دوام بیاورند، اما از آنجایی که نیازهای الکتریکی ما سال به سال افزایش می‌یابد و دنیای مدرن نیاز به سیستم‌های برق قدرتمندتری دارد، ممکن است پس از مدتی نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. همیشه سرنخ هایی وجود دارد که نشان دهد تابلوی برق شما دچار مشکل شده است. برخی قابل مشاهده هستند و برخی ممکن است ظریف باشند و به چشم نیایند، اما علائم آن پرچم قرمز هستند. بازدید منظم از تابلو برق با ارزیابی شکل و عملکرد جعبه تابلو و در صورت نیاز تعمیر آن باعث اطمینان از عملکرد صحیح و کاهش خطرات احتمالی می‌شود. اکثر شرکت‌های خدمات برق توصیه به تعمیر تابلو برق در هر 2 تا 3 سال می‌کنند.

 

دستورالعمل‌های نگهداری و تعمیر تابلو برق

 

رعایت برخی از اصول و دستورالعمل‌های نگهداری تابلو برق و تعمیر آن می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر سیستم برق کمک کند. برخی از مهم‌ترین این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

 

 بازرسی چشمی

 

بازرسی چشمی اولین اقدام برای نگهداری و تعمیر تابلو برق است. درب تابلو برق را باز کرده و وجود هرگونه علامت هشداردهنده، گرد و غبار و کثیفی، زنگ زدگی یا علائم رطوبت را بررسی کنید. خوردگی و تجمع گرد و غبار می‌تواند باعث ایجاد مشکل در سرویس برق شما شود. در بازرسی چشمی باید از صحت قرارگیری و سلامت فیزیکی کلیه قطعات و تجهیزات از جمله سیم کشی‌ها، قوس، فواصل نصب، اتصالات، کارکرد صحیح الکتریکی، مدارات کنترل، وضعیت مکانیکی سیستم، درجه حفاظت و... اطمینان حاصل شود.

 

شواهد سوختگی

 

آتش سوزی در تابلو برق معمولا به طور خود به خود خاموش می‌شود. اگر شاهد علائم سوختگی یا تغییر رنگ در داخل یا نزدیک جعبه پانل بودید، احتمال دهید تابلو برق قبلا دچار آتش سوزی شده باشد.

 

قطعی مدار مکرر

 

اینکه دائما مجبور به تنظیم مجدد قطع‌کننده مدار باشید، معمولا غیرطبیعی است. قطعی مکرر نشان از نوعی مشکل در تابلو برق است.

 

گرم شدن تابلو برق

 

گرم شدن تابلو برق یا بوی سوختگی خفیف در اطراف پنل می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل بسیار بزرگ باشد. در این مواقع حتما سیم کشی پشت پنل را بررسی کنید احتمالا فرسوده شده است. از آنجایی‌که سیم‌های آسیب دیده یا در معرض خطر می‌توانند باعث آتش‌سوزی و از بین رفتن تابلو برق شوند، بهتر است هرچه زودتر برای بازرسی حرفه‌ای و تعمیر تابلو برق اقدام کنید.

 

بوی سوختگی مشخص

 

وسایل الکترونیکی پلاستیکی در هنگام سوختن بوی مشخصی دارند. اگر در نزدیکی جعبه مدار بوی سوختگی پلاستیک حس کردید، فورا برای بازرسی و در صورت لزوم تعمیر تابلو برق برنامه‌ریزی کنید.

 

طراحی قدیمی تابلو برق

 

تابلوهای برق به مرور تکامل یافته‌اند و بسیاری از سیستم‌های رایج قدیمی دیگر قادر به برآوردن نیازهای برق معاصر نیستند. در این حالت بهتر است این تابلو برق‌های قدیمی را تابلو برق‌های جدید تعویض نمایید.

 

کم نور شدن یا سوسوزدن سیستم روشنایی

 

کم نور شدن چراغ‌ها مخصوصا در زمان استفاده از وسایلی چون مایکروویو، سشوار و کولر می‌تواند نشان از نیاز به بازبینی و تعمیر تابلو برق باشد.

 

اصول و روش نگهداری تابلو برق

 

چک لیست نگهداری و تعمیر تابلو برق

 

چگ لیست نگهداری و تعمیر تابلو برق شامل نکاتی برای نگهداری بهتر و افزایش طول عمر تابلو برق است. این نکات شامل:

ارزیابی منظم

برای محافظت از تابلو برق ساختمان خود، باید آن را به‌طور منظم موردارزیابی قرار دهید. این شامل بسته نگه داشتن درب و بررسی دوره‌ای برای علائم زنگ زدگی، فرسودگی، رطوبت و کثیفی است. علاوه بر این، شما باید حداقل هر سه سال یک بار اقدام به بازرسی و تعمیر تابلو برق توسط یک برقکار حرفه‌ای کنید که می‌تواند به اطمینان از عملکرد صحیح، تمیزی و ایمن بودن سیستم کمک کند.

نظافت تابلو برق

گرد و غبار و خوردگی بیش از حد می‌تواند تابلوی خدمات برق شما را خراب کند. گرد و غبار با کاهش فواصل عایق موجب افت کیفیت، کاهش سطح عملکرد سیستم و با کاهش یا افزایش درجه‌ حرارت موجب اختلال در فرایندهای خنک‌کننده می‌گردد. با تمیز نگه داشتن و نگهداری آن، می توانید از موقعیت های استرس زا ناشی از خرابی سیستم الکتریکی جلوگیری کنید.

آچار کشی قطعات

قطعات مکانیکی تابلو برق به مرور ممکن است شل شود و به آچارکشی نیاز پیدا کنند. آچار کشی قطعات یکی از موارد مهمی است که باید در چک لیست نگهداری و تعمیر تابلو برق گنجانده شود. در بازرسی‌های منظم بایستی از محکم بودن تمام تجهیزات اطمینان حاصل کنید.

رعایت اصول ایمنی

رعایت اصول ایمنی در چک لیست نگهداری و تعمیر تابلو برق، شامل استفاده از علائم هشدار و ابزارهای نگهداری پیشگیرانه و قرار دادن ابزار اتفای حریق مناسب در اطراف تابلو برق است.

 

تعمیر تابلو برق صنعتی

 

سخن پایانی

 

طراحی و ساخت تابلوهای با اطمینان از عملکرد بالا صورت می‌گیرد تا نیاز آن به تعمیر به حداقل برسد. با این حال نگهداری و در صورت نیاز تعمیر تابلو برق حداقل یک بار در سال می‌تواند از خرابی سیستم و بروز هر گونه مشکل احتمالی چون قطع انرژی ورودی و مسدود شدن جریان برق جلوگیری کند، طول عمر سیستم شما را افزایش دهد و باعث صرفه‌جویی در هزینه گردد.

 

بنیان تابلو همواره آماده ارائه بهترین خدمات خود به مشتریانش است

شما عزیزان از طریق شماره‌های زیر می‌توانید با ما در ارتباط باشید:

 

02122111692☎️

02122111693☎️

02122111694☎️

09361117006📞

 

 

جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.