درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 28 دی 1401

انتخاب کابل و فیوز بانک خازنی به چه صورت انجام می‌شود؟


خازن چیست؟

با استفاده از خازن عملیات ذخیره سازی انرژی یا به اصطلاح ولتاژ انجام می‌شود. از این انرژی ذخیره شده برای ایجاد یک میدان الکتریکی پایدار در مدارها استفاده می‌شود.

درون خازن یک میدان الکترواستاتیکی (با ثبات) قرار دارد که به طور پیش فرض غیر فعال است، پس از اینکه عملیات ذخیره سازی ولتاژ شروع می‌شود، این میدان شروع به شارژ شدن می‌کند.

مهمترین بخشی که در یک خازن اهمیت دارن بخش ظرفیت خازن است؛ به طور معمول هر خازن ظرفیت مشخصی دارد و مقدار مشخصی انرژی را می‌تواند ذخیره سازی کند.

این قطعات در مدارها با نماد C نمایش داده می‌شوند.

ناگفته نماند عوامل زیادی از جمله صفحه خازن، جنس آنها، فاصله آنها نسبت به یکدیگر و… بر میزان ظرفیت خازن تاثیر گذار هستند.

واحد اندازه گیری خازن فاراد است، اما به دلیل اینکه واحد فاراد شامل مقدار بزرگی می‌شود، برای اندازه گیری خازن ها از واحدهایی مانند میکروفاراد، نانوفاراد، مگافاراد و… استفاده می‌کنند.

ساختار خازن ها

ساختار آنها به گونه ای است که از دو ورق کوچک فلزی موازی ساخته شده اند، اگر این دو ورق به یکدیگر متصل شوند، خازن همانند سیم عمل می‌کند.

معمولا بین این دو ورق یک ماده دی الکتریک مانند سرامیک، پلاستیک، هوا و… است و جنس ورق ها معمولا روی، آلومینیوم، نقره و… می‌باشد.

ولتاژ خازن چیست؟

به مقدار ولتاژ مشخصی که در خازن ها ذخیره سازی می‌شود، ولتاژ خازن می‌گویند؛ هر خازن توانایی ذخیره سازی ولتاژ مشخصی را بر عهده دارد، این مقدار بر روی آن نوشته شده است، اگر خازنی تهیه کردید و مقدار مشخصی روی آن وجود نداشت، مقدار پیش فرض آن 50v است.

ناگفته نماند یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که هرگز نباید بیشتر از حد خازن به آن ولتاژ وارد کنید، در این صورت دی الکتریک آن به اصطلاح پلاریزده می‌شود و عایق بین آن از بین خواهد رفت.

کاربرد خازن چیست؟

 

 اساس کاربرد یک خازن و دلیل استفاده از خازن در مدار این است که با قرارگیری در مدار متناوب، حد خاصی از انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند و در مواقع افت یا کاهش ناگهانی جریان، انرژی ذخیره شده را به مدار باز می‌گرداند؛ این یک پروسه متناوب و سریع است. هرچند شاید بتوان صدها کاربردی برای خازن در نظر گرفت اما به طور اجمالی برخی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

  • خازن مانند یک فیلتر بوده و شاخصه‌های جریان را اصلاح می‌کند. مثلاً در بردهای فیلترینگ، فرکانس جریان را تغییر می‌دهد.
  • این قطعه خاصیت تقویت‌کنندگی دارد.
  • به عنوان یک دیوار بین بخش‌های مستقیم و متناوب مدارهای پیچیده عمل می‌کند. در نظر داشته باشید که خازن در ارتباط با برق مستقیم، پس از شارژ شدن اجازه عبور جریان را نمی‌دهد؛ در اصطلاح برق مستقیم را بلوکه می‌کند.
  • خازن در صورت موازی بسته شدن با برخی قطعات دیگر به بای‌پس(Bypass) فرکانس کمک می‌کند.
  • خازن یک نویزگیر طبیعی در مدار است.

 

کابل ورودی پله‌های بانک خازنی

برای اجرای عملیات نصب بایستی مقررات VDE 0100 و VDE 0105 و توصیه‌های عمومی وزارت نیرو و مقررات داخلی شرکت اجرا شوند. طبق بخش 41 – VDE 0560 واحدهای خازنی باید حداقل برای جریان دائمی معادل 1.3 جریان نامی مناسب باشد. جریانی که برای ولتاژ نامی با فرم سینوسی و فرکانس نامی محاسبه می‌گردد، با در نظر گرفتن تلرانس خازنی 1/1 می‌تواند به حداکثر جریان مجاز تا 1.38  برسد و همچنین در مواردی هم 1.1 برابر نوسانات ولتاژ شبکه و تلزانس فرکانس هم باید رعایت گردد. این بار اضافی و همچنین جریان ضربه‌ای خازن‌ها هنگام انتخاب فیوزها و مقاطع کابل‌ها بایستی در نظر گرفته شود.

در ستون سطح مقطع کابل‌ها  عدد اول  تعداد فاز ها و ارت است که در جریان‌های بالاتر به جای 4 از عدد 3 استفاده شده و سطح مقطع ارت بعد از ممیز آمده است.

نوع کابل هم بسته به شرایط میتواند حالت‌های مختلفی را شامل شود که در ادامه چند مورد آن ارائه شده است:

NYM: کابل سبک با روکش پلاستیکی، NYY: کابل با روکش پلاستیکی، NYCY: کابل با روکش پلاستیکی و هادی هم‌مرکز، NYCYW: کابل با روکش پلاستیکی و هادی هم‌مرکز موجی، H05VV-F: کابل انعطاف پذیر معمولی با روکش لاستیکی، H07RN-F: کابل انعطاف‌پذیر سنگین با روکش لاستیکی

فیوز بانک خازنی

برای انتخاب فیوز نیز در کنار جریان نامی باید قدرت قطع را در نظر داشته باشیم، انواع فیوز نظیر کاردی(کتابی یا چاقویی) و یا سیلندری بسته به شرایط تابلو ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مواردی هم از کلیدهای کمپکت با رعایت جریان های مذکور استفاده می‌گردد.

 

 

جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.