ورود / درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 22 تیر 1403

تابلو برق برای ساختمان


تابلو برق ساختمان که با نام تابلو برق خانگی نیز شناخته می‌شود از کنتورها و تجهیزات حفاظتی داخل تابلو همانند کلیدهای مینیاتوری تشکیل می‌شود. این تابلو در ابتدای انشعاب برق ساختمان نصب می‌شود. انواع مختلفی از این نوع تابلو برق به صورت تک فاز و سه فاز به تولید می‌‌رسد و می‌توان در آن‌ها از تجهیزات الکتریکی مختلفی از جمله فیوزها و چراغ‌های سیگنال نیز استفاده نمود. برای تهیه یک تابلو برق مناسب برای ساختمان لازم است ابتدا در رابطه با انواع آن اطلاعات کافی داشته باشید. برای این منظور تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

تابلو-برق-برای-ساختمان-خانگی-چیست

 

مشخصات و ویژگی‌های تابلو برق ساختمان

برای انجام فرایند توزیع برق در ساختمان، کابلی از طرف شرکت توزیع برق وارد کنتور می‌شود و پس از آن توزیع برق تحت حفاظت کلیدهای مینیاتوری برای واحدها انجام می‌شود. برای تابلو برق در ساختمان امکان آن وجود دارد که از کنتورهای تک فاز و همینطور سه فاز (برای آسانسورها، موتورخانه و تصفیه خانه) استفاده شود. بدنه این تابلوهای برق معمولا به سه صورت ایستاده، روکار و توکار طراحی و عرضه می‌شود. 

برای اینکه بتوانید از شرکت توزیع برق انشعاب برق دریافت کنید، لازم است که تابلو برق خریداری شده توسط اداره برق تایید شود. داشتن این تاییدیه، تضمینی بر استاندارد بودن تابلو برق و به حداقل رسیدن احتمال بروز خطرات جانی و مالی خواهد بود. 

 

انواع تابلو برق برای ساختمان

تابلو برق ساختمان را به طور کلی در سه نوع مختلف تقسیم بندی می‌کنند که تابلو اصلی و تابلو تقسیم واحدها معمولا در بیشتر ساختمان‌ها دیده می‌شود. این تابلو برق‌ها عبارتند از:

 

تابلو برق اصلی

تابلو برق اصلی برق که برق تمام ساختمان (از جمله واحدها و مشاعات) را تامین می‌کند، وظیفه محافظت از کنتورها را بر عهده دارد. این تابلو برق از سه قسمت ورودی برق از تیر برق، قسمت کنتور و قسمت خروجی برخوردار است. انشعاب اصلی برق از طریق تیر برق وارد این تابلو برق می‌شود. مدارهای این تابلو برق به گونه‌ای نصب می‌شوند که خروجی هر فیوز بتواند وارد یک کنتور شود. تعداد کنتورهای هر تابلو برق به تعداد واحدهای مسکونی ساختمان بستگی دارد.

 

تابلو برق عمومی

تابلو برق عمومی یا تابلو مشاعات، معمولا در نزدیکی درب ورودی ساختمان نصب می‌شود تا مامورین شرکت توزیع برق راحت‌تر بتوانند آن را قرائت کنند. این نوع تابلو برق علاوه بر برق رسانی به واحدها، برق قسمت‌های مشاع ساختمان مانند راه پله، پارکینگ، آسانسور، پشت بام، سیستم اعلام حریق و تمام وسایل برقی که تمام ساکنین ساختمان به صورت مشترک از آن‌ها استفاده می‌کنند را بر عهده دارد. 

در تابلو برق عمومی از فیوزهای مختلفی برای حفاظت استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال برای محافظت از کنتورها از فیوزهای 32 آمپری و برای رساندن برق به سیستم روشنایی از فیوز 10 آمپر استفاده می‌شود. همچنین برق رسانی به کلیدهای مشترک ساختمان نیز به فیوزهای 16 آمپری نیاز دارد. کلیدهایی که در این نوع تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نوع B تندکار یا روشنایی هستند. ابعاد تابلو برق بسته به تعداد کنتورها و شرایط محیط متغیر است. با توجه به ازدیاد سیم و کابل در تابلو برق عمومی توصیه می‌شود که از داکت و بست پلاستیکی و لیبل برای نظم بخشیدن به آن استفاده شود. 

 

عکس-تابلو-برق-عمومی-ساختمان

 

تابلو برق تقسیم واحد

تابلو برق تقسیم واحد که با نام‌های جعبه فیوز یا جعبه تقسیم نیز شناخته می شود، معمولا در داخل هر واحد تعبیه شده است و کلیدهای تندکار مانند کلیدهای مینیاتوری و محافظ جان در آن وجود دارند. این تابلو برق وظیفه تغذیه مدارهای روشنایی و پریزهای هر واحد را بر عهده دارد. منبع تغذیه این نوع تابلو برق، تابلو اصلی به شمار می‌رود و برای انجام برق رسانی داخل واحد، خروجی کنتور به کلیدهای مینیاتوری آن واحد متصل می‌گردد.
 تابلو برق تقسیم واحد به افراد امکان آن را می دهد که برق قسمت‌های مختلفی از یک واحد را قطع کنند بدون اینکه برق سایر قسمت‌ها نیز قطع گردد. همچنین این قطعی بر واحدهای دیگر نیز تاثیری نخواهد داشت. یکی از مزایای این تابلو برق این است که در زمان بروز خرابی یا اتصالی در تجهیزات برقی خانه، کلیدهایش به صورت اتوماتیک عمل کرده و آن تجهیز برقی را از مدار خارج می‌کنند.

 

ضرورت استفاده از تابلو برق برای ساختمان

  • جلوگیری از ایجاد شوک الکتریکی و برق گرفتگی (محافظت از انسان) و همینطور محافظت از قطعات و تجهیزات الکتریکی در مقابل خطرات
  • سهولت در روند دوره‌های سرویس و تعمیر لوازم الکترونیکی
  • محافظت بهتر و بیشتر از تجهیزات الکترونیکی
  • امکان منظم نمودن وسایل و تجهیزات مختلف در محفظه تابلو برق

 

تصویر-تابلو-برق-خانگی

 

انواع تابلو برق برای ساختمان از نظر ساختار

تابلوهای برق از نظر ساختاری به دو نوع ایستاده (بدون نیاز به مهار کردن) و دیواری تقسیم بندی می‌شوند. در تابلوهای ایستاده سلول‌های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن‌ها قابلیت تفکیک به چند خانه دیگر را نیز دارند. این نوع تابلو برق نیازی به اتصال پیچ و نگهدارنده برای مهار کردن ندارد. در مقابل تابلو برق دیواری که به صورت توکار یا روکار طراحی می‌شود همانطور که از نامش پیداست، بر روی دیوار نصب می‌شود.

 

انواع-جنس-بدنه-تابلو-برق-خانگی-ساختمان

 

جنس محفظه یا بدنه تابلو برق

این مورد یکی از فاکتورهایی است که بر اساس نظر مشتری قابل انجام است و می‌توان آن را از جنس‌های مختلفی از جمله کامپوزیت، فلزی، فایبرگلس، پلی کربنات و ... به تولید رساند. 

 

  • بدنه کامپوزیتی تابلو برق، استحکام بسیار بالایی دارد (2.5 برابر فولاد) و همینطور در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، شعله، الکتریسیته و اشعه uv نیز مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد. عایق بودن این جنس از بدنه در مقابل حرارت سبب شده تا بتوان از آن در هر نوع هوایی (بسیار سرد و بسیار گرم) استفاده نمود.
  • تابلو برق هایی با بدنه فلزی که معمولا از ورق‌های گالوانیزه یا استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند، به کمک رنگ الکترواستاتیکی رنگ آمیزی می‌گردند.
  • تابلو برق‌هایی با بدنه کامپوزیت از دوام و طول عمر و استحکام بالایی بهره می‌برند. این بدنه‌ها از ترکیب الیاف شیشه و رزین ترموست تهیه می‌شوند. بدنه کامپوزیت قابلیت ضد زنگ زدگی و خوردگی دارد و در مقابل الکتریسیته عابق است.
  • بدنه پلی کربنات تابلو برق از ترکیب رزین‌های ترموپلاستیک و الیاف کربن ساخته می‌شوند. این نوع تابلو برق تنها مناسب قسمت‌های داخلی ساختمان است و در مقابل اشعه خورشید و آتش سوزی مقاومت خاصی ندارد.

 

کلام پایانی
تابلو برق ساختمانی محفظه‌ای است که از تجهیزات الکترونیکی و انسان‌ها در برابر خطراتی از جمله آتش سوزی و برق گرفتگی محافظت می‌کند. این تابلوهای برق در سه نوع مختلف تابلو برق اصلی، تابلو برق مشاعات یا عمومی و توزیع برق واحدها تولید می‌شوند که هر یک کاربرد و وظایف مخصوص خود را در ساختمان انجام می‌دهند. این تابلو برق‌ها از نظر ساختار و جنس بدنه انواع بسیاری دارند که بر اساس نوع و شرایط منطقه و همینطور نظر کارفرما قابل طراحی است. اگر به مشاوره برای انتخاب بهترین نوع تابلو برق برای ساختمان خود نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید


سوالات متداول

انواع مختلف تابلو برق ساختمان شامل تابلو برق اصلی (انشعاب اصلی از تیر برق)، تابلو برق عمومی (مشاعات) و تابلو برق توزیع واحدها (داخل هر واحد) است.
محافظت از انسان در برابر خطر برق گرفتگی و مراقبت از تجهیزات الکترونیکی در مقابل خطرات و آتش سوزی از مهم‌ترین الزامات استفاده از تابلو برق ساختمان است.
تابلو برق عمومی علاوه بر اینکه برق رسانی واحدهای مختلف را انجام می‌دهد وظیفه برق رساندن به قسمت‌های مشاع ساختمان را نیز بر عهده دارد.
برای ساخت بدنه تابلو برق از جنس های مختلف کامپوزیت، فلزی، پلی کربنات، پلاستیک و... استفاده می‌شود.
این تابلو برق در داخل هر واحد قرار می‌گیرد و وظیفه برق رسانی به مدارهای روشنایی و پریزهای آن واحد را بر عهده دارد.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.