درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 03 خرداد 1403

داکت شیاردار چیست؟


داکت شیاردار یکی از مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه است که به شما کمک می‌کند تا کابل شبکه و کابل برق را در مسیر دلخواه خود هدایت کرده و با نظم بخشیدن به آن‌‌ها، راحت‌تر به مدیریت‌شان بپردازید. علاوه بر این داکت‌های مذکور نقش حفاظتی را نیز برای این کابل‌ها (در برابر ضربه و پوسیدگی) ایفا می‌کنند. این داکت‌ها قابلیت نصب بر روی دیوار را نیز دارند. البته این کار به کمک پیچ و مهره انجام می‌شود تا مقاومت کافی در مقابل شرایط کابل‌ها را داشته باشد. در واقع این نوع داکت‌ها به دلیل داشتن شیارهایی در کناره‌ها، به شما اجازه می‌دهند تا کابل‌هار ا از هر جایی که بخواهید، خارج کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این نوع داکت‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

 


تعریف دقیق‌تری از داکت شیاردار

همانطور که احتمالا می‌دانید، داکت کانالی پلاستیکی است که از آن برای نصب روی سطوح مختلفی از جمله سقف، دیوار و کف استفاده می‌شود. این داکت‌ها جهت آرایش و مرتب نمودن کابل‌های عبوری کاربرد دارند و از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. داکت شیاردار نیز یکی از پرکاربردترین انواع داکت محسوب می‌شود که کارایی مشابه سایر داکت‌ها دارد. با این حال به دلیل شیارهایی که بر روی سطح آن قرار گرفته، ظاهری متفاوت نسبت به انواع دیگر را به خود اختصاص می‌دهد. 
وجود شیار بر روی این نوع داکت‌ها سبب جریان هوا در داکت می‌شود و بدین ترتیب تا حد زیادی از داغ شدن سیم‌ها جلوگیری می‌کند. از داکت شیاردار معمولا جهت انتفال برق استفاده می‌شود و بیشترین موارد مصرف آن نیز در تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف است. با توجه به اینکه در این نوع تابلوها حجم زیادی سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم است داکت‌هایی که در آن به کار می‌روند، درب‌هایی با استحکام بسیار بالا داشته باشند؛ از این رو از داکت‌های شیاردار استفاده می‌شود که قابلیت قفل شوندگی دارند. از دیگر مزایای داکت شیاردار می‌توان به قابلیت خارج کردن کابل از هر نقطه‌ای که لازم باشد، اشاره کرد. به طور کلی می‌توان گفت که این نوع داکت بیشتر مصرف صنعتی دارد و در منازل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.


مشخصات ظاهری داکت شیاردار

داکت شیاردار از نظر ابعاد شباهت زیادی به داکت‌های دیگر دارد، با این تفاوت که روی بدنه آن شیارهایی تعبیه شده است. به طور معمول این نوع داکت را از جنس پی وی سی یا پلاستیک فشرده سخت تولید می‌کنند تا بتواند در برابر ضربه مقاومت خوبی از خود نشان دهد. رنگ این داکت‌ها معمولا طوسی یا سفید است و برای آن‌ها از درب‌های محکم و قابلیت قفل شوندگی بالایی استفاده می‌شود. داکت‌های مذکور معمولا در شاخه‌های دو متری عرضه می‌شوند اما طول آن‌ها قابلیت تغییر نیز دارد و با توجه به نیاز مشتری می‌تواند تولید گردد. این نوع داکت‌ها در قسمت داخلی تابلو برق نصب می‌شوند.

 


سایزهای مختلف داکت شیاردار

داکت شیاردار معمولا در سایزهای مختلف به تولید می‌رسد. برخی از سایزهای استاندارد و پرمصرف این نوع داکت شبکه عبارتند از:
●    40 * 25 میلیمتر
●    40 * 40 میلیمتر
●    80 * 60 میلیمتر
●    60 * 24 میلیمتر
●    60 * 25 میلیمتر
●    80 * 40 میلیمتر
●    80 * 80 میلیمتر
●    100 * 80 میلیمتر
●    100 * 100 میلیمتر


مهم‌ترین نکات در اجرای داکت شیاردار

مسلما یکی از اصول پایه در اجرای داکت کشی و کابل کشی، رعایت استانداردها و اجرای صحیح است تا از ایجاد اختلال در شبکه جلوگیری گردد. در غیر این صورت اختلال شبکه به مرور زمان به افت کیفیت و تحمیل هزینه‌های مالی سنگین برای عیب یابی و تعمیر آن می‌انجامد. از دیگر نکاتی که در حین اجرای داکت شیاردار باید مورد توجه قرار گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
●    جهت صرفه جویی در مصرف داکت و کابل، لازم است بهترین و کوتاه‌ترین مسیر توسط بخش فنی اجرایی تعیین و سوراخ شود. دقت عمل در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است.
●    حتما جهت کار با داکت از دستکش استفاده کنید تا لبه‌های نیز آن به دست شما آسیب وارد نکند.
●    داکت‌های مورد استفاده در شبکه باید به صورت استاندارد، کاملا محکم و بر اساس اصول به دیوار پیچ شوند. به کار گرفتن ابزارهای غیراستاندارد از جمله چسب، میخ و... کیفیت کار شما را تا حد زیادی کاهش داده و سبب بروز اشکالات در شبکه خواهد شد.
●    جهت قراردادن صحیح سیم‌ها درون داکت شیاردار لازم است که زوایا و کنج‌های مختلف به خوبی به یکدیگر متصل شده باشند. توجه داشته باشید که از اهداف اصلی داکت کشی، مخفی شدن اصولی کابل‌ها و سیم‌ها است.
●    نقشه داکت کشی باید مطابق با محل قرارگیری هر یک از تجهیزات، رعایت دکوراسیون و نظم محیط تهیه شود.
●    توجه داشته باشید که حتما داکت‌ها را به صورت اصولی و در اندازه‌های مشخص شده در نقشه از پیش تعیین شده، برش بزنید.
●    از دیگر مواردی که باید مد نظر داشته باشید، رعایت استانداردهای داکت کشی، شرایط محیط کاری و همینطور رعایت موارد ایمنی خواهد بود.

 


کاربرد داکت شیاردار در تابلوهای برق

همانطور که گفته شد در تابلوهای برق از داکت شیاردار استفاده می‌شود. این داکت‌ها به عنوان مسیرهای فیزیکی، اجزا و بخش‌های مختلف تابلو برق را به یکدیگر مرتبط می‌سازند. به طور کلی این نوع داکت‌ها را به منظور حفاظت و جداسازی قطعات الکتریکی و الکترونیکی از خطرات و آسیب‌های احتمالی همچون روطوبت، ضربه، گرد و غبار و همینطور تداخل الکترمغناطیسی به کار می‌برند. از دیگر کاربردهای این داکت‌ها در تابلو برق می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
●    مسیربندی سیم و کابل: برای اینکه سیم‌ها و کابل‌های به کار رفته در تابلو برق سازماندهی شده و با نظم در آن قرار گیرند، از داکت‌های شیاردار استفاده می شود؛ بدین ترتیب احتمال به وجود آمدن تداخل و مشکلات احتمالی مربوط به سیم‌های برق به شدت کاهش می‌یابد.
●    محافظت فیزیکی: داکت شیاردار به عنوان پوششی بر روی سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی در تابلو برق عمل می‌کند و از آن‌ها در برابر ضربه، خطرات مکانیکی و سایر آسیب‌های ناخواسته احتمالی محافظت می‌کند.
●    جداسازی قطعات: در تابلوهای برق قطعات مختلفی وجود دارد که با استفاده از داکت‌ها می‌توان آن‌ها را از یکدیگی جدا نمود. به عنوان مثال با جداسازی قطعاتی از جمله مدارات الکتریکی، سوئیچ‌ها، رله‌ها و سایر قطعات دیگر از خطر کوتاه شدن و تداخل میان قطعات جلوگیری می‌شود.
●    مدیریت حرارت و جلوگیری از داغ شدن قطعات: داکت شیاردار به دلیل داشتن شیارهایی بر روی بدنه خود، می‌تواند سبب گردش هوا در آن منطقه شده و به عنوان مسیری برای تهویه و خنک سازی قطعات گرمایی تابلو برق عمل کند. در واقع با جریان داشتن هوا در داخل داکت‌های شیاردار، حرارت تولید شده توسط قطعات الکترونیکی بسیار کاهش می‌یابد و بدین ترتیب می‌توان از آسیب رسیدن به سیستم جلوگیری به عمل آورد.

 


کلام پایانی

با توجه به اینکه کابل شبکه مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه محسوب می‌شود، حفاظت از آن نیز اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت؛ به همین دلیل امروزه استفاده از داکت در تمام مراکز و مکان‌ها فراگیر شده است. در این میان داکت شیاردار به دلیل مزایایی که دارد، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در مجموعه بنیان تابلو این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم که به راحتی بتوانید این نوع داکت را سفارش داده و آن را با قیمت ارزان‌تر و کیفیت بالاتر تحویل بگیرید. شما می‌توانید جهت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


سوالات متداول

داکت شیاردار کانالی از جنس PVC است که بر روی بدنه خود شیارهایی جهت مدیریت بهتر کابل و سیم‌ها و جریان بهتر هوا دارد.
این نوع داکت‌ها علاوه بر حفاظت از سیم‌ها در برابر ضربه، گرد و غبار و حرارت، سبب جداسازی قطعات و مسیربندی سیم و کابل‌های تابلو برق نیز می‌شوند.
داکت‌های معمولی اکثرا قابلیت اتصال به کمک چسب را دارند اما داکت‌های شیاردار باید حتما به سطح مورد نظر پیچ شوند.
علاوه بر وجود شیارهایی بر روی سطح داکت‌های شیاردار، این نوع داکت‌ها مجهز به قابلیت قفل شوندگی نیز هستند.
به دلیل استفاده از حجم زیادی از سیم و کابل در این نوع داکت‌ها، لازم است تا درب آن استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.