درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 29 بهمن 1402

طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی


طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی به گونه‌ای است که می توان از آن در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها از جمله اتاق‌های عمل، ICU، CCU و ریکاوری برای کنترل میزان نشتی جریان الکتریکی استفاده نمود. در بخش‌های حساس بیمارستان، در صورت وجود نشتی جریان، احتمال اینکه شوک الکتریکی از سمت زمین به بیمار وارد شود زیاد خواهد بود. از این رو از تابلو برق ایزوله در این مکان‌ها استفاده می‌شود که در آن ترانس ایزوله برای بالا بردن امنیت و کنترل ولتاژ الکترواستاتیکی نیز به کار رفته است و در هنگام عبور از حد استاندارد، هشدار را فعال می‌کند. جهت بررسی این نوع تابلو برق در ادامه با ما همراه باشید.


بررسی طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی

به طور معمول در طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی از یک جعبه استیل یا فلزی با روکش رنگ الکترواستاتیک استفاده می‌شود. در داخل این تابلو برق تجهیزاتی همچون ترانس ایزوله، مانیتور بررسی و تست جریان نشتی و پنل فیوزها قرار دارد. در تعیین ابعاد و وزن تابلو برق، توان الکتریکی تابلو مهم‌ترین عامل تاثیرگذار به شمار می‌رود؛ یعنی در واقع هر چه توان الکتریکی تابلو برق بیشتر باشد، عمق و ارتفاع بیشتری خواهد داشت.


نحوه عملکرد و طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی

در طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی از عایق بندی بسیار خوبی استفاده می‌شود تا میان اولیه و ثانویه ارتباط الکتریکی وجود نداشته باشد؛ بدین ترتیب این تابلو برق به هیچ عنوان اجازه عبور ولتاژ AC را نمی‌دهد. به بیان دیگر می‌توان گفت که تابلو برق ایزوله امپدانس پایینی دارد و می‌تواند در محدوده طراحی شده به خوبی توان را انتقال دهد. به طور مثال در صورتی که این تابلو برق در محدوده فرکانسی 50 هرتز طراحی شده باشد، در فرکانس‌های بالا سبب ایجاد امپدانس زیادی می‌شود و نویزهایی که از طریق دستگاه به وجود می‌آیند به شکل دو طرفه می‌شوند.
در صورتی که هسته ترانس به کار رفته در طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی، به سمت اشباع شدن برود، از عبور فرکانس‌های بالا جلوگیری می‌گردد. اگر میان اولیه و ثانویه ارتباطی وجود نداشته باشد خود به خود ارتباط ثانویه با زمین قطع می‌گردد. به بیان دیگر می‌توان گفت که در قسمت ثانویه یا ایزوله دستگاه فاز و نول وجود ندارد و هیچ یک از سیم‌ها باعث برق گرفتگی نمی‌شوند. در واقع ترانس ایزوله با جداسازی نول از زمین، باعث جلوگیری از اتفاقاتی همچون وارد شدن شوک الکتریکی به افراد (کارکنان و بیماران) می‌شود.
اگر در تابلو برق خطای ایزولاسیون رخ دهد، تابلو همچنان به عملکرد خود ادامه می‌دهد تا از عدم قطعی برق و تاخیر در کار تجهیزات اطمینان حاصل شود. همچنین این دستگاه میزان جریان‌های نشتی را به اندازه‌ای کاهش می‌دهد که از حالت بحرانی خارج شوند. این تابلو برق با نظارت بر سطح ایزولاسیون و تبدیل خطا به هشدار پرسنل را از وجود اتصالی احتمالی مطلع ساخته و بدین ترتیب نقش مهمی در ایمنی بیمارستان و افراد حاضر در آن ایفا می‌کند.


دلیل استفاده از ترانس ایزوله در طراحی تابلو برق بیمارستانی

ترانس ایزوله در واقع یک ترانسورماتور از نوع یک به یک است که به گونه‌ای طراحی شده تا تعداد دورهای سیم پیچ اولیه و ثانویه در آن با یکدیگر برابر باشند که سبب به وجود آمدن تغییر در ولتاژ و جریان نگردد. به بیان ساده‌تر هر میزان جریان و ولتاژی در سمت اولیه ترانس وجود داشته باشد، همان مقدار را در سمت ثانویه تحویل می‌دهد.در این ترانس ارتباط الکتریکی میان سمت اولیه و ثانویه وجود ندارد و توان ورودی در سمت اولیه توسط القای مغناطیسی به سمت ثانویه انتقال می‌یابد. سمت اولیه سیستم نیز با زمین ارتباط دارد و میان نول و زمین ارتباط الکتریکی وجود دارد.
با توجه به ویژگی‌های گفته شده می‌توان اینگونه برداشت کرد که ترانس ایزوله ارتباط سیستم را با زمین قطع می‌کند؛ از این رو جریان الکتریکی تنها میان دو نقطه A و B جریان دارد. در صورتی که میان یکی از این نقاط و بدنه تابلو برق اتصالی رخ دهد جریان بسیار کمی به زمین منتقل می‌شود و در این حالت شوک الکتریکی به فردی وارد نخواهد شد. به همین دلیل در طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی از ترانس ایزوله استفاده می‌شود تا ایمنی افراد در ارتباط با آن و همینطور تجهیزات را افزایش دهند.


کاربرد دستگاه  LIM در طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی

در طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی از دستگاهی به نام LIM یا Line Isolation Monitor استفاده می‌شود که وظیفه آن بررسی مداوم ایزولاسیون خط به شمار می‌رود. بدین ترتیب در صورتی که خطایی در سیستم به وجود بیاید، جریان موجود در خطای دوم را که از سیستم عبور می‌کند، اندازه گیری نموده و در صورتی که این مقدار از حد آستانه تعریف شده برای آن بیشتر باشد، شروع به هشدار دادن می‌کند. این هشدار به صورت شنیداری و دیداری است و برای جلوگیری از به وجود آمدن آسیب‌های احتمالی بسیار کاربرد دارد.


نکته مهم در استفاده و طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی

در هنگام طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی کلیدی برای سایلنت کردن دستگاه بر روی آن تعبیه می‌شود. نکته حائز اهمیت در استفاده از این نوع تابلو برق در بیمارستان‌ها این است که نباید به هیچ عنوان نسبت به میزان جریان نشتی آن بی‌توجه باشید و از کنار آن به آسانی عبور کنید. در صورت بالا بودن جریان نشتی، آلارم مانیتور تابلو برق به صدا در می‌آید و هشدار می‌دهد. در این حالت باید حتما در راستای رفع این هشدار اقدام کنید تا از برق گرفتگی افراد جلوگیری شود. متاسفانه بسیاری از افراد پس از شنیدن آلارم دستگاه آن را بر روی حالت سکوت قرار می‌دهند و بدون انجام هیچ نوع اقدامی برای رفع خطای آن، تنها صدای دستگاه را قطع می‌کنند که بسیار خطرناک است.


موارد استفاده از تابلو برق ایزوله بیمارستانی

مهم‌ترین فاکتوری که در طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی به چشم می‌خورد، استاندارد بسیار بالای آن است که سبب می‌شود گزینه مناسبی برای مراکزی با حساسیت بالا به شمار برود. همانطور که گفته شد استفاده از این نوع تابلو برق در بخش‌هایی همچون اتاق عمل، مراقبت‌های ویژه و هر بخشی از بیمارستان که در آن ایجاد کوچکترین نوسان و نشتی جریان یا شوک الکتریکی می‌تواند برای بیمار و کارد درمان خطر آفرین باشد بسیار رایج و کاربردی است. 
این تابلو برق به ترانس ایزوله مجهز شده است که می‌تواند جریان عبوری از بدن افراد را تحت کنترل خود درآورد و جریان را به اندازه‌ای کاهش دهد که فرد متوجه آن نشود. از دیگر کاربردها و موارد استفاده این تابلو برق می‌توان به جلوگیری از صدمات و خسارات صاعقه و نوسانات شدید سیستم برق رسانی اشاره کرد. از این رو می‌توان گفت که تابلو برق ایزوله در محیط‌های صنعتی که دستگاه‌های حساس CNC در آن‌ها وجود دارد و همینطور کارگاه‌های متالوژی، کشتی سازی و کارخانه‌های خودروسازی نیز کاربرد دارد.


مزایای طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی

•    تداوم همیشگی برق در بیمارستان و عدم قطعی آن (این مورد برای بیمارانی با شرایط بحرانی و تحت مراقبت‌های ویژه حساسیت و اهمیت بالایی دارد)
•    افزایش ایمنی برای دستگاه‌های بیمارستانی و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها
•    جلوگیری از برق گرفتگی ناشی از آسیب تجهیزات
•    پیشگیری از ایجاد شوک الکتریکی در افراد
•    عدم قطع برق ناشی از خطای ایزولاسیون و کاهش جریان اتصالی به سطح غیر بحرانی
•    حفاظت شدید در مقابل جریان معیوب و جلوگیری از آتش سوزی
•    جلوگیری از ایجاد خطاهای الکتریکی در دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی
•    جلوگیری از تاخیر در عمل جراحی و تضمین عملکرد تجهیزات پزکی حتی در صورت وجود اتصالی در خطوط برق بیمارستان


کلام پایانی

طراحی تابلو برق ایزوله بیمارستانی به گونه‌ای است که نقش مهم و اساسی در تامین انرژی و محافظت کامل از تجهیزات حساس و همینطور افراد در مراکز مراقبت‌های پزشکی و درمانی دارد. این سیستم در صورتی وجود هرگونه مشکل آلازم را فعال می‌کند تا افراد را مطلع سازد. لازم به ذکر است که روشن شدن آلارم تاثیری بر عملکرد تجهیزات پزشکی نخواهد گذاشت و تنها به پرسنل فنی زمان می‌دهد تا خطا را برطرف نمایند.


سوالات متداول

تابلو ایزوله از یک محفظه فلزی تشکیل شده است و درون آن ترانس ایزوله، مانیتور جریان نشتی، شینه ارت و پانل فیوزها قرار گرفته است.
در صورتی که جریان نشتی بالا باشد و مانیتور نشتی آلارم دهد، نباید بدون اینکه در صدد رفع مشکل برآیید صدای دستگاه را قطع کرده و به سادگی از کنار آن عبور کنید.
ترانس ایزوله یک ترانسفورماتور یک به یک است که وظیفه اصلی آن حذف ارتباط تابلو برق و جریان الکتریکی با زمین خواهد بود.
این دستگاه ایزوله بودن سیستم را بررسی می‌کند و در صورت وجود خطا کاربر را با هشدارهای مختلف مطلع می‌سازد تا آن را رفع کند.
پانل برق ایزوله در صورت وجود خطای ایزولاسیون همچنان به کار خود ادامه می‌دهد تا از قطع نشدن برق و عملکرد دستگاه‌های بیمارستانی مطمئن شود.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.