ورود / درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 20 تیر 1403

نحوه محاسبه ی بانک خازنی از روی قبض برق


بانک خازنی در واقع به منظور جبران کمبود توان راکتیو به کار می‌رود و تاثیر مستقیمی بر کاهش مبلغ قبض برق به ویژه در واحدهای صنعتی دارد. علاوه بر این میزان تلفات سیستم را نیز کاهش می‌دهد. محاسبه بانک خازنی بسته به نوع مدار الکترونیکی و خازن‌های به کار رفته در آن متفاوت است. در واقع این محاسبه با صرفه جویی در مصرف بار الکتریکی و انرژی سبب کاهش هزینه‌های پرداختی شما می‌شود. اگر به دنبال بررسی نحوه محاسبه بانک خازنی از روی قبض برق هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

تصویر-تابلو-برق-صنعتی-بانک-خازنی

 

بانک خازنی چیست؟

مجموعه‌ای از خازن‌ها که به صورت موازی یا سری به یکدیگر متصل شده باشند را بانک خازنی می‌نامند. این خازن‌ها در مدارهای الکترونیکی به منظور انبار کردن و ذخیره بار الکتریکی و تنظیم ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این موضوع که واحدهای صنعتی برای تامین بارهای سلفی و توان راکتیو باید هزینه بیشتری برای مصرف برق بپردازند، از طریق تابلوهای بانک خازنی نیاز خود را رفع می‌کنند تا علاوه بر کاهش هزینه برق مصرفی، فشار کمتری نیز به شبکه برق وارد شود. 
به طور کلی خازن‌ها تولید و ذخیره کننده توان راکتیو و بارهای سلفی مانند الکتروموتورها و ترانسفورماتورها مصرف کننده آن به شمار می‌روند؛ از این رو خازن‌ها را در کنار بارهای سلفی قرار می‌دهند تا بتوانند به اصلاح ضریب توان یا جبران توان راکتیو دست یابند.

 

بانک-خازنی-چیست

 

اصلاح ضریب توان چیست؟

جریان الکتریکی از دو مولفه اکتیو و راکتیو برخوردار است که اگر هر یک از آن‌ها را در ولتاژ منبع ضرب کنید، توان‌های اکتیو و راکتیو تولید می‌شوند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، خازن عملکردی برعکس سلف دارد. در واقع بار سلفی توان راکتیو ذخیره شده در خازن را مورد استفاده قرار می‌دهد و در زمان‌هایی که این‌کار را انجام ندهد، خازن به ذخیره بارهای راکتیو می‌پردازد.
در صورتی که ضریب توان در یک واحد از 0.9 کمتر باشد، هزینه‌های جانبی را به دنبال خواهد داشت؛ این هزینه توسط شرکت‌های تولید و توزیع کننده برق تعیین می‌شود. طبق مقررات تعیین شده، اگر ضریب توان مشترکین از میزان تعیین شده کاهش یابد، به افزایش هزینه برق و اعمال جریمه منجر خواهد شد.

 

زمانی که خازن در کنار بارهای سلفی قرار می‌گیرد، ضریب توان را اصلاح می کند و فشار را از روی شبکه برق برمی‌دارد. بانک خازنی از خازن‌های تشکیل شده است که با توجه به نوع طراحی تابلو، به دو صورت موازی و سری به یکدیگر وصل می‌شوند. تابلو بانک خازنی به طور مرتب منحنی ولتاژ، جریان و اختلاف فاز آن‌ها را نظارت کرده و در صورت مشاهده هر نوع ناهماهنگی، یکی از خازن‌ها را به کار می‌گیرد تا بتواند اصلاح ضریب را انجام دهد.

اصلاح-ضریب-توان-در-بانک-خازنی

 

نحوه محاسبه ظرفیت خازنی از روی قبض برق

برای اینکه بتوانید بانک خازنی را از روی قبض برق خود محاسبه کنید به پارامترهایی نیاز دارید که معمولا در قسمت مصرف برق یا فهرست مصارف (روی قبض برق) نوشته می‌شود. علاوه بر این شما باید میزان مصرف برق خود را در دوره مشخصی محاسبه کنید.
 برای محاسبه ظرفیت خازن، شما به توان مصرفی خانه یا واحد صنعتی خود نیاز دارید که با واحد وات شناخته می‌شود. همچنین مدت زمان مصرف برق بر اساس ساعت، میزان ولتاژ برق بر اساس ولت و ضریب توان که معمولا بین 0.8 تا 1 است را برای انجام این محاسبه نیاز خواهید داشت.

برای محاسبه ظرفیت خازن مورد نیاز برای واحد خود لازم است تا توان راکتیو را به توان اکتیو تقسیم کنید. با ضرب توان مصرفی در زمان مصرف برق می‌توانید به میزان توان راکتیو دسترسی پیدا کنید. برای محاسبه توان اکتیو لازم است تا ولتاژ برق را به توان 2 برابر ضریب توان (V^2 x η) برسانید. بدین ترتیب متوجه می‌شوید که بانک خازنی با چه ظرفیتی برای شما مناسب است و می‌تواند عمل اصلاح ضریب توان را انجام دهد. شما می‌توانید برای دستیابی به این میزان ظرفیت، تعداد خازن‌های مورد نیاز را محاسبه کنید.

 

کلام پایانی
بانک خازنی یکی از پرکاربردترین قطعات در مدارات الکتریکی است که از مزایای مختلفی برخوردار است. این قطعه توان راکتیو مدار را کاهش داده و اثر سلفی را در آن کم می‌کند. علاوه بر این شما می‌توانید از آن برای کاهش خرابی سیستم و افزایش بازدهی آن استفاده نمایید. بانک خازنی ضریب توان شبکه را افزایش می‌دهد و با این کار به کاهش هزینه‌های مصرف برق کمک شایانی می‌کند. شما می‌توانید بانک خازنی را از روی قبض برق محاسبه کرده و از آن برای دستیابی به مزایای آن استفاده نمایید.


سوالات متداول

از این نوع تابلو به منظور اصلاح ضریب قدرت و کاهش مصرف و هزینه برق، گرفتن توان راکتیو و کاهش افت فشار استفاده می‌شود.
بانک خازنی توان راکتیو را کنترل کرده و از برگشت آن به شبکه جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب میزان تبادل سلف را با مدار کاهش می‌دهد که به آن اصلاح ضریب قدرت می‌گویند.
خازن قطعه‌ای الکتریکی است که انرژی را در مدار ذخیره می‌کند و در زمان لازم آن را عرضه می‌نماید.
شما می‌توانید با تقسیم نمودن توان راکتیو به توان اکتیو به محاسبه بانک خازنی مورد نیاز بپردازید.
نوع مدار الکترونیکی و نوع خازن‌هایی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند سبب متفاوت بودن محاسبه بانک خازنی می شود.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.