درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 17 اسفند 1402

کارایی انواع تابلو برق از نظر ولتاژ و کاربرد


تابلو برق به عنوان محفظه‌ای برای تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی شناخته می‌شود که کاربردهای مختلفی دارد. کارایی انواع تابلو برق بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع آن بر اساس سطح ولتاژ و یا کاربرد، متفاوت است. هدف از تولید و استفاده از تابلو برق به طور کلی کنترل برق مصرفی و قطع جریان در صورت لزوم برای جلوگیری از ایجاد خسارت، آتش سوزی و برق گرفتگی افراد به شمار می‌رود. انواع تابلو برق از نظر ولتاژ برای مدیریت سیستم‌های الکتریکی با ولتاژ مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای شناخت انواع تابلوهای برق و کارایی آن‌ها تا انتهای این بخش با ما همراه باشید.

 

انواع تابلو برق از نظر کاربرد

کارایی انواع تابلو برق بر اساس نوع عملکرد و مکان مورد استفاده متفاوت است. در واقع می‌توان گفت که از تابلوهای خاص می‌توان عملکرد خاصی را انتظار داشت. به طور کلی این تابلوها را از نظر کاربرد به دو دتسه تابلوهای کنترل و تابلوهای توزیع تقسیم بندی می‌کنند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

تابلو برق توزیع

این تابلو برق بخشی از سیستم توزیع برق محسوب می‌شود و با تقسیم کردن منبع تغذیه به مدارهای فرعی، از هر مدار به کمک کلیدها و فیوزها محافظت می‌کند. تابلو برق توزیع در مکان‌هایی که نیاز به جمع آوری و توزیع انرژی الکتریکی داریم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورودی این تابلو برق معمولا جریان شبکه سراسری بوده و خروجی آن نیز مصرف کننده خواهد بود. تابلوهای توزیع در انواع مختلف تابلو اصلی توزیع برق، تابلو نیمه اصلی، تابلو فرعی تاسیسات و همینطور تابلو فرعی روشنایی به تولید می‌رسند. 

 

تابلو برق کنترل

تابلو کنترل معمولا به جمع آوری و پردازش داده‌ها می‌پردازد و به صورت آنالوگ یا دیجیتال، نتیجه پردازش را به نمایش می‌گذارد.  تابلو برق حفاظت و کنترل معمولا در کارخانه‌های بزرگ مواد غذایی، دام و طیور، محصولات کشاورزی، پالایشگاه‌های نفت و گاز، معادن ذغال سنگ و متروها جهت کنترل خطوط و وضعیت سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع تابلوهای برق می‌توانند به کمک تجهیزات مختلف، سیستم را بررسی کرده و اطلاعات مربوط به آن را نمایش دهند. همچنین اپراتور می‌تواند تنظیمات مورد نیاز را از طریق این تابلو برق بر روی سیستم اعمال کند. 

 

کارایی انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

تابلوهای برق از نظر سطح ولتاژ به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

 

تابلو برق فشار قوی

تابلوهای فشار قوی معمولا در مکان‌های صنعتی و کارخانه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. محدوده ولتاژ این نوع تابلوهای برق بین 36000 تا 40000 ولت است. این نوع تابلوها به دقت بیشتری برای نگهداری نیاز دارند و استفاده از تجهیزات استاندارد و باکیفیت بالا در آن‌ها اهمیت بسیاری دارد تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری نماید. 
وظیفه و کارایی انواع تابلو برق فشار قوی، کنترل نمودن جریان برق و توزیع آن در بخش‌های مختلف ساختمان است. این تابلو برق همانند یک ساختار ایزوله ساز عمل کرده و مدارهایی که احتمال آسیب رساندن در آن‌ها وجود دارد را به حالت نرمال تبدیل کرده و سلامت و ایمنی سیستم برق ساختمان را تامین می‌کند.


تابلو برق فشار متوسط

تابلو برق فشار متوسط انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تابلو GIS، Metal Enclosed، Metal Clad، تابلو فشار متوسط فیکس و کشویی، تابلو روکار و توکار و... اشاره کرد. ولتاژ مصرفی این تابلو بین 1000 تا 36000 ولت است. کارایی انواع تابلو برق فشار متوسط متفاوت خواهد بود. از این نوع تابلوها بیشتر در نیروگاه‌ها، پتروشیمی، صنایع تولیدی و پروژه‌های نفت و گاز استفاده می‌شود.


تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف محدوده عملکردی ولتاژ کمتر از 1000 ولت را دارد و شامل تجهیزات و دستگاه‌های قطع و وصل فشار ضعیف، دستگاه‌های کنترلی، تنظیم کننده و حفاظتی است. از این نوع تابلوها برای تامین برق سیستم‌های روشنایی، تهویه مطبوع، پمپ‌های حرارتی و... استفاده می‌شود.

 
کاربرد و کارایی انواع تابلو برق به طور کلی

•    جلوگیری از انتقال شوک الکتریکی به افراد و برق گرفتگی
•    محافظت از تجهیزات داخل تابلو در مقابل عوامل جوی و محیطی همچون باران، باد، ضربه و...
•    تقسیم بندی و توزیع برابر و مناسب توان در مدارهای مصرف کننده
•    اصلاح ضریب توان
•    جلوگیری از نشتی جریان الکتریکی به کمک قطع کننده‌ها و فیوزها
•    تامین انرژی الکتریکی
•    جلوگیری از آتش سوزی و خسارت‌های ناشی از اتصال کوتاه و اضافه بار در مدار


کلام پایانی

به طور کلی تابلوهای برق انواع مختلفی دارند که باید بر اساس نیاز پروژه، به انتخاب بهترین گزینه پرداخت. کارایی انواع تابلو برق در صنایع مختلف، ساختمان‌های مسکونی و تجاری و کارخانجات و مراکز بزرگ بر کسی پوشیده نیست. با توجه به افزایش روز افزون دستگاه‌ها و تجهیزات برقی نیاز به استفاده از تابلوهای برق، بیش از پیش احساس می‌شود. ساخت و نصب این تابلوها نیز باید بر اساس استانداردهای جهانی و توسط کارشناسان متخصص در این زمینه انجام گیرد. در صورتی که نیاز به راهنمایی در رابطه با انتخاب تابلو برق متناسب با نیاز خود دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


سوالات متداول

تابلوهای برق به کنترل و توزیع صحیح و متناسب برق در ساختمان می‌پردازند و در برابر آتش سوزی و برق گرفتگی از تجهیزات و افراد محافظت می‌کنند.
تابلوهای برق به سه دسته فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی تقسیم می‌شوند که هر یک انواع مختلفی دارند.
از نظر کاربرد می‌توان تابلوهای برق را به دو دسته تابلو برق توزیع و تابلو برق کنترل تقسیم بندی نمود.
تابلو برق کنترل بیشتر در کارخانه‌های تولیدی بزرگ، مراکز پتروشیمی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پس از تشخیص خودکار نشتی برق در مدار توسط تابلو برق، قطع کننده‌ها و فیوزها وارد عمل می شوند و با قطع کردن جریان برق از ایجاد خسارت بیشتر جلوگیری می‌کنند.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.