درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 20 تیر 1402

تفاوت تابلو برق ریتال و سیواکن


 

تابلوهای برق در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند. طرح های سیواکن و ریتال نیز از جمله رایج ترین و پرکاربردترین انواع تابلو برق به شمار می روند. اما تفاوت تابلو برق ریتال و سیواکن چیست؟

اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، تابلو یک قاب یا جعبه است که تمامی رابط‌های برقی، سوییچ‌ها و سایر وسایل محافظتی در داخل آن قرار می‌گیرند. تابلو‌ برق مانند یک نوع جعبه تقسیم بزرگ و مرکزی است که جریان اصلی ورودی را به جریان‌های کوچکتر تقسیم می‌کند. تابلو برق به صورت کلی امکان توزیع مناسب، سویچینگ، حفاظت و اندازه گیری جریان برق را فراهم می‌آورد.

فرقی ندارد که نوع تابلو برق چیست، همه تابلو‌ها به صورت کلی این وظیفه را انجام می‌دهند. اما اگر وظیفه کلی یکسان است، پس تفاوت تابلو برق ریتال و سیواکن واقعا در چیست؟ در این مقاله همراه بنیان تابلو باشید تا پاسخ این سوال را پیدا کنید.

تابلو برق سیواکن چیست؟

برای بررسی تفاوت تابلو برق ریتال و سیواکن ابتدا باید به توضیح جداگانه هریک از آن ها بپردازیم و ویژگی های هریک را برشماریم.

تابلو برق سیواکن یا Sivakan electrical panel در واقع یک تابلو برق ماژولار است که با انعطاف پذیری بالا، می تواند با اطمینان خاطر بسیاری از نیازمندی های شما را برطرف کند.

محبوبیت زیاد تابلو برق سیواکن به خاطر آن است که توانسته به شکل هوشمندانه ای قیمت به صرفه و اقتصادی را با کارایی و کیفیت بالا ترکیب کند.

 

 

مهمترین مزیت های تابلو برق سیواکن عبارتند از:

  • 1) یک تابلو برق همه کاره است که بیشتر نیازهای شما را پاسخ می دهد.
  • 2) بسیار ایمن است.
  • 3) سازگاری و انعطاف بسیار خوبی با شرایط مختلف دارد.
  • 4) کار کردن با آن ساده و آسان است.

از تابلو برق‌های سیواکن بیشتر در مراکز بزرگی مانند نیروگاه‌ها، شرکت‌های نفتی، پست‌های برق، کارخانه‌ها و غیره استفاده می شود.

یکی از مهمترین ویژگی های تابلو برق های سیواکن اندازه بزرگ آن هاست که باعث می شود برای نصب آن به فضای زیادی نیاز داشته باشید. اصولا به همین خاطر هم هست که مراکز صنعتی به خاطر در اختیار داشتن چنین فضاهایی سراغ از استفاده از تابلو برق سیواکن می روند.

تابلو برق های سیواکن در دو نوع کشویی و ثابت تولید و استفاده می شوند. معمولا هم نوع کشویی آن محبوب تر بوده و بیشتر استفاده می شود.

دلیل محبوبت تابلو برق سیواکن کشویی هم به خاطر آن است که در هنگام تعمیر کردن تابلو، نیازی به خاموش کردن همه قسمت های آن نیست. به عبارت دیگر برای تعمیر هر بخش از تابلو سیواکن کشویی، کافیست کشوی مربوط به آن بخش را خارج کرده و بدون نیاز به تداخل در عملکرد باقی کشوها، مشکل آن بخش را برطرف کرد.

ویژگی های تابلو برق سیواکن

جدای از نیاز به فضای زیاد برای نصب و راه اندازی می توان به ویژگی های بارز دیگری هم از تابلو برق سیواکن اشاره کرد. من جمله اینکه :

  • مونتاژ مکانیکی این تابلو برق ها پیچیدگی های خاص خودش را دارد. 
  • بخش های مختلف تابلو برق های سیواکن با استفاده از شینه ها به یکدگیر کوپل الکترونیکی می شوند.
  • شما می توانید تابلو برق های سیواکن را در اندازه ها و سایزهای مختلف (بسته به نیاز خود) سفارش دهید.
  • هرکدام از کشوهای تابلو برق سیواکن در واقع فیدرهای خروجی هستند که برای تغذیه مصرف کننده ها استفاده می شوند.
  • هرکدام از کشوهای تابلو برق سیواکن برای خود یک تابلو برق جداگانه به شمار می رود.
  • هزینه اجرای تابلو برق سیواکن به نسبت بالاست، چراکه به تجهیزات زیادی برای نصب و مونتاژ نیاز دارد.
  • امنیت و کارایی این تابلو برق ها در بالاترین حد ممکن قرار دارد.
  • نصب و راه اندازی این تابلو زمانبر بوده و حجم سیمکشی و مونتاژ آن به شکل قابل توجهی از تابلو برق های دیگر بیشتر است.
  • این تابلو استحکام بسیار بالایی داشته و ظاهر زیبایی هم دارد.
  • تابلو برق های سیواکن را می توان در سه مدل S8، 8PV و 8PT در ابعاد استاندارد سفارش داد.

تابلو برق ریتال چیست؟

برای درک بهتر تفاوت تابلو برق ریتال و سیواکن بهتر است کمی هم به تعریف تابلو ریتال بپردازیم.

تابلو برق ریتال یا RITTAL ELECTRICAL PANEL DESIGN در واقع از نظر کاربردی تفاوت با تابلو برق های سیواکن ندارد. 

با این وجود نصب تابلو برق های ریتال به فضای زیادی نیاز نداشته و بیشتر مناسب مکان هایی است که فضای زیادی در اختیار ندارند. 

مونتاژ تابلو برق ریتال بسیار ساده است و زمان زیادی هم نمی گیرد. برای نصب آن کافیست چند سلول جداگانه را به هم کوپل مکانیکی کنید.

از این تابلو برق بیشتر در مکان های مسکونی، کارگاه های کوچک، ادارات، فروشگاه ها و غیره استفاده می شود.

ساختار تابلو برق ریتال

تابلوهای برق ریتال به نسبت کوچکتر هستند و مونتاژ آن ها زمان زیادی نمی گیرد. زیبایی ظاهری آن ها نیز نسبت به تابلو برق های سیواکن بیشتر است. چراکه می توانید بسته به سلیقه خود، حتی از درب های شیشه ای برای آن ها استفاده کنید. 

تمام شینه کاری تابلو برق های ریتال از سمت پشت تابلو صورت می گیرند و فیدرها و کابل های ورودی از قسمت زیر کلید، به کلید اصلی متصل می شوند. 

کلیدهای مصرف کننده این نوع تابلو برق نیز با استفاده از کابل یا شینه های جداگانه به شینه اصلی متصل می شوند. شینه های اصلی تابلو برق های ریتال به صورت میانگین می توانند تا 250 آمپر جریان برق را تحمل کنند (بسیار کمتر از ظرفیت تابلو برق های سیواکن).

انواع تابلو برق ریتال

تابلوهای برق ریتال انواع مختلفی دارند. در زیر به هریک از آن ها اشاره می کنیم:

  • تابلو برق ریتال دیواری

تابلو برق‌های ریتال دیواری خود به دو گونه AE و CM تقسیم بندی می شوند. مدل CM در واقع نسبت به AE بزرگ تر بوده و معمولا به صورت دو در ساخته می شود.

  • تابلو برق ریتال ایستاده

این تابلو برق ها نیز خود به دو گونه مختلف تقسیم می شوند. شامل مدل  PS4000 و مدل ES5000. تابلو برق ریتال ایستاده PS4000 امکان اتصال چند سلول به یکدیگر را فراهم می کند. همچنین دیواره پشتی و پهلویی این نوع تابلو برق نیز یکپارچه نبوده و با پیچ به یکدگیر متصل می شوند. این موضوع باعث شده تا بعدا، در آینده امکان بزرگتر کردن و گسترش این تابلو برق وجود داشته باشد.

اما تابلو برق ریتال ایستاده مدل ES5000 دارای جداره های پشتی و پهلویی یکپارچه است. به همین خاطر امکان گسترش و توسعه آن در آینده وجود ندارد. این مدل از مدل PS4000 ارزانتر بوده و به خاطر یکپارچگی بدنه از مقاومت بیشتری برخوردار است.

  • تابلو برق ریتال پیانویی

این نوع تابلو برق ریتال که به نام تابلو برق اپراتوری هم معروف است، بیشتر برای امور کنترلی و سیستم های مانیتورینگ مورد استفاده قرار می گیرد. این تابلو برق برای سوییچ کردن بین نمایشگرهای مختلف بسیار مناسب است. 

تفاوت تابلو برق سیواکن و ریتال

حال که بررسی هرکدام از این دو تابلو برق پرداختیم، نوبت آن می‌رسد که به صورت کلی و خلاصه، به اصلی ترین تفاوت تابلو برق ریتال و سیواکن اشاره کنیم.

تابلو برق های ریتال در دسته تابلوهای فشار ضعیف به شمار می روند که اتفاقا شباهت زیادی با مدل های فشار ضعیف سیواکن دارند. این تابلوهای فشار ضعیف می توانند قدرت برق را اصلاح کرده و جریان ثابت و بدون نوسان را در اختیار دستگاه های مصرف کننده قرار دهند. 

ساختاری تابلو برق های ریتال به نسبت تابلو برق های سیواکن بسیار ساده تر است. این سادگی نقاط ضعف و قوت خودش را دارد. سادگی ساختار باعث می شود تا تابلو برق های ریتال قابل تغییر باشند و امکان مونتاژ آن ها با چینش های مختلف وجود داشته باشد. 

اما ساختار پیچیده تابلو برق های سیواکن باعث شده تا امنیت بسیار بالاتری داشته باشند و همچنین تنظیم و اصلاح ضریب آن ها درست تر باشد. 

تابلو برق های ریتال بیشتر مناسب مکان هایی هستند که دستگاه های مصرف کننده آن حساسیت زیادی نسبت به نوسانات احتمالی ندارند. اما در مکان هایی که دستگاه های حساس و گران قیمت صنعتی حضور دارند و خاموش شدن دستگاه نیز می تواند ضررهای زیادی به همراه داشته باشد، بهتر است از تابلو برق های سیواکن استفاده کرد. 

با توجه به تفاوت تابلو برق ریتال و سیواکن، شما باید متناسب با نیازها و ظرفیت خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.

 

سخن نهایی

تفاوت تابلو برق ریتال و سیواکن در ابعاد، اندازه و ظرفیت آن ها خلاصه می شود، وگرنه در بخش کارایی و عملکرد تفاوت زیادی با هم ندارند. تابلوهای سیواکن بیشتر مناسب فضاهای صنعتی بوده و تابلوهای ریتال بیشتر مناسب محیط های مسکونی، اداری و به صورت کلی کوچکتر هستند.


سوالات متداول

واحد های صنعتی معمولا از برق فشار قوی استفاده می کنند، فضای زیادی دارند و امنیت برایشان بسیار مهم است. پس از تابلوهای سیواکن بهره می برند.
بسته به اندازه ساختمان و تعداد واحد ها، معمولا از انواع مختلف تابلو برق ریتال استفاده می شود.
قسمت تابلو برق های ریتال به خاطر ساختار ساده تر و مونتاژ آسانترشان ارزانتر از تابلو های سیواکن است.
بسته به اندازه سرور روم، می توان از تابلو برق های ریتال ایستاده یا تابلو برق های سیواکن کشویی (در شرایطی که فضای کافی وجود داشته باشد) استفاده کرد.
هرکدام از آن ها کارایی و ویژگی های خودشان را دارند. شما باید بسته به نیاز خود از یکی از آن ها استفاده کنید.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.