درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 22 اسفند 1402

انواع جنس تابلو برق


جنس تابلو برق یکی از فاکتورهای مهمی است که هنگام انتخاب این تجهیزات باید موردتوجه قرار داد. تابلوهای برق ممکن است برای افراد عادی، محفظه‌های الکتریکی شبیه به هم باشند؛ جعبه‌های اغلب خاکستری که کنترل‌های حساس الکتریکی را در خود جای می‌دهند. اما بدنه تابلو برق نیز به اندازه تجهیزات الکتریکی داخل آن ارزشمند است؛ چراکه از این تجهیزات داخلی محافظت ‌و عملکرد صحیح آن‌ها را تضمین می‌کند. انتخاب بهترین متریال برای محفظه هنگام تعیین نوع تابلو برق، عمر تجهیزات شما را به حداکثر می‌رساند. در ادامه با انواع مختلف تابلو برق آشنا خواهیم شد.


 فاکتورهای موثر در تعیین جنس تابلو برق

به‌طور کلی هر تابلو برق شامل واحدهای عملیاتی متفاوتی است و هر واحد باید بر حسب هدف و کاربرد خاص و مطابق با استانداردها طراحی و تولید گردد. مهم‌ترین نکته برای تعیین جنس تابلو برق، محیط نصب آن است. محفظه‌ تابلو برق می‌تواند در معرض چندین خطر احتمالی محیطی قرار گیرند. دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها خوردگی و تداخل الکترومغناطیسی (EMI) است. محفظه تابلو برق چه در محیط داخلی و چه در محیط خارجی، باید توان مقاومت در برابر عناصر خورنده‌ای چون گرد و غبار، تشعشع، دما، مواد شیمیایی و رطوبت را داشته باشند. بنابراین هنگام بررسی و انتخاب تابلو برق باید مکان را در نظر داشته باشید و نقاط قوت و ضعف هر گزینه را نسبت به محیط منحصر به فرد پانل خود ارزیابی نمایید. همچنین، علاوه بر جنس تابلو برق مهم است که خواص مقاومت سایر سخت‌افزارها چون لولاها، چفت‌ها و قفل‌ها را در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل شود که کل مجموعه، الزامات مقاومت در برابر خوردگی را برآورده می‌کنند.


جنس تابلو برق

تابلوهای برق را می‌توان از طیف گسترده‌ای از مواد ساخت. همانطور که اشاره شد، مواد مورداستفاده برای ساخت تابلو برق بستگی به محیطی دارد که تابلو در معرض آن قرار دارد. مثلا تابلو برق‌های خانگی معمولا از ورق‌های پلی کربنات و تابلوهای برق DaRa مورداستفاده در محیط‌های دریایی، به‌منظور جلوگیری از سایش و پارگی از آلومینیوم گرید دریایی ساخته می‌شوند. جنس تابلو برق معمولا فلزی، کامپوزیت، پلاستیکی، پلی کربنات و... است که در ادامه به تشریح هرکدام خواهیم پرداخت.


فولاد ضد زنگ و فولاد کربنی

فولاد ضد زنگ و فولاد کربن از فلزات متداول مورداستفاده در ساخت محفظه‌های الکتریکی هستند که از نظر خوردگی و در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند. فولاد کربنی هزینه کمتری دارد، اما برای مقاومت در برابر خوردگی باید گالوانیزه یا رنگ‌آمیزی شود. همچنین پس از ساخت، نصب، گسترش و اصلاح آن آسان است.
تابلو برق‌های فلزی در مقایسه با ترموپلاستیک یا فایبرگلاس مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارند، اما به دلیل در دسترس بودن، شکل‌پذیری و انعطاف فلز، بهترین گزینه برای سفارشی‌سازی در طول طراحی و ساخت هستند. فلز همچنین گرما را بیشتر از سایر مواد محفظه جذب و هدایت می‌کند، که در صورت طراحی دقیق می‌تواند برای دفع دماهای بالا مفید باشد.
از معایب بزرگ تابلو برق فلزی می‌توان به رسانا بودن و احتمال برق‌گرفتگی بیشتر، آسیب پذیری در برابر رطوبت
و عدم مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی اشاره کرد.

 

آلومینیوم

جنس تابلو برق می‌تواند آلومینیومی باشد. آلومینیوم بسیار سبک، انعطاف پذیر و در برابر خوردگی مقاوم است و به سبب قیمت نسبتا پایین‌تر آلومینیوم، این تابلوها مقرون‌به صرفه و محبوب نیز هستند.


استیل 

بدنه تابلو برق استیل از ورق استیل ساخته می‌شود. این تابلوها به سبب مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، نیازی به رنگ‌آمیزی ندارند. از این تابلوها بیشتر در مکان‌هایی چون صنایع غذایی و کارخانجات فراورده های شیر استفاده می‌شود تا شستشو و ضدعفونی آن امکان‌پذیرتر باشد.


پلی کربنات

جنس تابلو برق می‌تواند پلی کربناتی باشد. پلی کربنات ها پلاستیک‌های بسیار بادوام ساخته شده از پلیمرهای ترموپلاستیک هستند. پلی کربنات نسبت به فایبرگلاس مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارد و گزینه‌ای مناسب برای محیط‌هایی ‌است که محفظه در معرض سطوح بالایی از ساییدگی و پارگی قرار دارند.
ماشین‌کاری پلی کربنات‌ها بسیار ساده‌تر از فایبرگلاس است و سوراخ‌ها و برش‌های تمیزتری ایجاد می‌کند. محفظه‌های پلی کربنات نسبت به محفظه‌های فایبرگلاس دوام و در برابر آب و هوا مقاومت بیشتری دارند. همچنین می‌توان آن‌ها را به درب‌های شفاف مجهز کرد که امکان نظارت بر اجزای نصب‌شده را در هنگام بسته بودن درب محفظه ممکن می‌سازد. از عیوب تابلو برق پلی کربنات می‌توان به عدم مقاومت در برابر آتش سوزی و شکنندگی در برابر اشعه خورشید اشاره کرد.


فایبرگلاس

تابلو برق‌های فایبرگلاس در برابر زنگ‌زدگی یا اکسیداسیون عناصر خورنده مصون هستند و بالاترین مقاومت شیمیایی را ارائه می‌دهد. همچنین در برابر ضربه مقاوم هستند. برخی از محفظه‌های فایبرگلاس ضد غوطه‌وری هستند، به این معنی که می‌توانند به طور موقت در آب غوطه‌ور شوند و همچنان از محتویات محفظه کاملا محافظت کنند. با این حال، ساخت محفظه‌های فایبرگلاس به سبب سختی و سفتی آن دشوار است. فایبرگلاس همچنین در برابر نور خورشید و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما به سرعت تجزیه می‌شود، بنابراین از تابلو برق‌های فایبرگلاس در شرایط خاص استفاده می‌شود.


کامپوزیت 

تابلوهای برق کامپوزیتی از جدیدترین نمونه‌های تابلوهای برق هستند. این بدنه‌ها از ترکیب الیاف شیشه و رزین ترموست ساخته می‌شوند و بنابراین بسیار بادوام، ایمن و مستحکم هستند. از مزایای جنس تابلو برق کامپوزیت می‌توان به ضد اشعه UV بودن، استحکام بالا، ضد زنگ زدگی، ضد حریق بودن، مقاوم در برابر خوردگی، عایق الکتریسیته و طول عمر بالا تا 30 سال اشاره کرد.


سخن پایانی

هر کاربرد یا محیطی که باشد، جنس تابلو برق مناسب تضمین می‌کند و قطعات و تجهیزاتی که در داخل آن قرار گرفته‌اند برای سال‌های آینده از محیط، تداخل الکترونیکی و سوء‌استفاده فیزیکی محافظت می‌شوند. انتخاب مواد مناسب همچنین محصول نهایی را از نظر زیبایی‌شناسی جذاب و در عین حال از تجهیزات داخل و اپراتورهایی که آن تجهیزات را سرویس می‌کنند نیز محافظت می‌کند.


سوالات متداول

تابلو برق معمولا از مواد فلزی، کامپوزیت، فایبرگلاس و پلی کربنات ساخته می‌شود
مهم‌ترین نکته برای تعیین جنس تابلو برق، محیط است
از مزایای جنس تابلو برق کامپوزیت می‌توان به ضد اشعه UV بودن، استحکام بالا، ضد زنگ زدگی، ضد حریق بودن، مقاوم در برابر خوردگی، عایق الکتریسیته و طول عمر بالا تا 30 سال اشاره کرد
ماشینکاری پلی کربنات ها بسیار ساده‌تر از فایبرگلاس است و برش‌های تمیزتری ایجاد می‌کند. همچنین محفظه‌های پلی کربنات نسبت به محفظه های فایبرگلاس دوام و در برابر آب و هوا مقاومت بیشتری دارند
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.