درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1403

تابلو برق گلخانه


با توجه به وجود تجهیزات برقی موجود در گلخانه، نصب تابلو برق گلخانه اهمیت بالایی دارد. در گلخانه انواع مختلفی از تابلو برق از جمله تابلو برق فرمان، تابلو برق توزیع، تابلو اصلاح توان راکتیو و همینطور تابلو برق هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند که تماما در اتاق کنترل جاگذاری و نصب می‌شوند. توجه داشته باشید که برق رسانی به بخش‌های مختلف گلخانه باید با دقت و ظرافت خاصی انجام شود؛ از این رو وجود تابلو برق در این مکان‌ها ضرورت دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در رابطه با شرایط خرید این نوع تابلو برق و نکاتی که باید بدانید، اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم. 

 

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق گلخانه

همانطور که گفته شد تابلو برق گلخانه انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها از قطعات و متریال‌های خاصی تشکیل می‌شوند. به همین منظور لازم است که شما در هنگام خرید این تابلوهای برق به اجزای تشکیل دهنده‌شان توجه کرده و بر اساس نیاز خود، مناسب‌ترین تابلو برق را خریداری نمایید. البته توجه به جنس و کیفیت هر یک از این اجزا نیز ضروری است. اصلی‌ترین قطعاتی که در این تابلو برق به کار می‌روند شامل موارد زیر هستند:

•    کنتاکتور: قطع و وصل مدار فرمان از راه دور بر عهده کنتاکتور است.
•    بی متال: در صورت عبور جریان زیاد از مدار این قطعه دستور قطع جریان را صادر می‌کند.
•    رله‌ها: رله‌های حفاظتی توانایی تشخیص خطاهای مدار را دارند و جهت قطع مدار به مدارشکن پیغام ارسال می‌کنند.
•    کلیدهای مختلف: بر روی تابلو برق گلخانه کلیدهای مختلفی از جمله کلیدهای سلکتوری، پوش باتن، غلتکی، میکروسوئیچ و... وجود دارند که هر یک دارای وظیفه مشخصی هستند.
•    تجهیزات اندازه گیری: این تجهیزات جهت محاسبه پارامترهای متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرند.
•    محفظه: تجهیزات مختلف تابلو برق همگی درون یک محفظه قرار می‌گیرند که نقش محافظتی را برای آن‌ها ایفا می‌کند.
•    ارتباطات: سیم، شینه، کابلشو و... از جمله تجهیزات ارتباطی تابلو برق هستند.
•    ترانس جریان: این قطعه در افزایش یا کاهش جریان و ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

نکاتی در رابطه با تهیه تابلو برق گلخانه

تابلو برق گلخانه باید با میزان انرژی الکتریکی مورد نیاز در این مکان هماهنگی و مطابقت داشته باشد تا بتواند ورودی امنی را برای جریان برق آن محل تامین نماید. در صورتی که گلخانه کوچک باشد تابلو برق 60 آمپری نیز برای آن کفایت می‌کند اما در گلخانه‌ای بزرگ با توجه به بیشتر بودن تجهیزاتی همچون هواکش، هیتر، فن و سیستم آبیاری هوشمند، به تابلو برق قوی‌تری با بیش از 800 آمپر نیاز خواهد بود. 
بهترین محل برای نصب تابلو برق گلخانه، فضایی خشک و در عین حال قابل دسترسی است. در گلخانه‌های کوچک می‌توان تابلو برق را در انتهای دیوار محل قرار داد اما در صورت بزرگ بودن سالن‌های گلخانه توصیه می‌شود که قسمتی مجزا را برای نصب تابلو برق در نظر داشته باشید. 

 

استفاده از کلید محافظ جان در تابلو برق گلخانه

بسیاری از افراد به این سوال برمی‌خورند که آیا باید از کلید محافظ جان در سیستم کابل کشی گلخانه استفاده نمود یا خیر؟ به طور کلی ماهیت کلید محافظ جان این است که با کاهش جریان در مواقع نشت الکتریکی از وارد شدن شوک به افراد جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در حفاظت از جان افراد ایفا می‌کند. با این حال به دلیل وجود رطوبت زیاد در محیط و فضای گلخانه، احتمال قطع و وصل شدن کلید محافظ جان و به وجود آمدن اختلال در عملکرد صحیح آن وجود دارد. در این حالت احتمال وارد شدن خسارت‌های سنگین به تجهیزات برقی و همینطور از بین رفتن گلخانه وجود خواهد داست. با این تفاسیر بهترین گزینه استفاده از کلیدهای محافظ جان قابل حمل برای افرادی است که با محیط‌های خیس، مرطوب و نم دار سر و کار دارند. 

 

 

قیمت تابلو برق گلخانه 

فاکتورها و پارامترهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند بر قیمت تابلو برق گلخانه تاثیر گذار باشند. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    میزان طرفیت تابلو برق
•    هوشمند بودن یا نبودن آن
•    ضد زنگ بودن تجهیزات به کار رفته در تابلو برق
•    برند و شرکت تولید کننده
•    نوع و کیفیت تجهیزاتی که در تابلو برق به کار می‌رود

توجه داشته باشید که منظور از هوشمند بودن تابلو برق گلخانه، داشتن قابلیت‌هایی همچون کنترل دما، رطوبت و همینطور تشخیص زمان آبیاری و... است. در این نوع تابلو برق‌ها از سنسورهایی استفاده می‌شود که می‌توانند پارامترهای نام برده را مورد بررسی قرار دهند. مسلم است که هر چه مبزان تجهیزات به کار رفته در تابلو برق بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت.
ضد زنگ بودن تجهیزات به کار رفته در تابلو برق نیز عامل بسیار پراهمیتی در این نوع تابلو برق به شمار می‌رود. با توجه به اینکه در گلخانه رطوبت بالایی وجود دارد، تجهیزاتی که در ساخت تابلو برق‌های مناسب برای این مکان به کار می‌روند باید بتوانند در مقابل این رطوبت از خود مقاومت خوبی نشان دهند. در غیر این صورت، خطر اتصالی یا فرسوده شدن زود هنگام تابلو برق گلخانه وجود خواهد داشت؛ بنابراین منطقی است که استفاده از تجهیزات ضد زنگ در تابلو برق قیمت آن را نسبت به مدل‌های معمولی بالا ببرد.


کلام پایانی

محیط گلخانه همواره در معرض رطوبت قرار دارد و وجود تجهیزات استاندارد در آن بسیار حائز اهمیت است. از این رو استفاده از تابلو برق گلخانه که به صورت کاملا استاندارد و ایمن ساخته شده باشد می‌تواند در برقراری ایمنی گلخانه شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. این تابلو برق در انواع مختلفی به تولید می‌رسد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و سفارش این تابلو برق با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و تابلوی مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و قیمت از ما تهیه کنید.

 

 


سوالات متداول

تابلو برق توزیع، فرمان، اصلاح توان راکتیو و تابلو برق هوشمند از جمله انواع مختلف تابلو برق گلخانه محسوب می‌شوند.
ظرفیت تابلو برق باید با میزان انرژی الکتریکی مورد نیاز برای گلخانه هماهنگی داشته باشد تا بتواند ایمنی ورودی برق را تامین کند.
با توجه به اینکه رطوبت گلخانه سبب قطع و وصل شدن این کلید می‌شود، بهتر است از کلید محافظ جان قابل حمل برای پرسنل استفاده گردد.
نوع تابلو برق و هوشمند بودن یا نبودن آن، میزان ظرفیت، شرکت سازنده، کیفیت و ضد زنگ بودن تجهیزات به کار رفته در آن از جمله عواملی هستند که قیمت آن را تعیین می‌کنند.

امیر محمدیان
امیر محمدیان
2 هفته قبل
مقاله خوبی بود خیلی ممنون از شما.
پاسخ
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.