ورود / درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 22 تیر 1403

تابلو برق دیگ بخار چیست؟


دیگ بخار یکی از تجهیزات بسیار کاربردی و پر استفاده در کارخانجات، صنایع پزشکی و آزمایشگاهی به شمار می‌رود که نقش استریل و ضد عفونی کردن مواد و ظروف را بر عهده دارد. در تمام مکان‌هایی که دیگ بخار قرار دارد، وجود تابلو برق دیگ بخار ضروری است. این تابلو برق انجام تمام عملیات مدار فرمان را بر عهده دارد و به عنوان یک کنترل کننده منطقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود قطعات باکیفیت و استاندارد در این تابلو برق اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند از وارد شدن بسیاری از خطرات و خسارت‌ها جلوگیری نماید. تا انتهای این بخش با ما همراه باشید.

 

عکس-تابلو-برق-دیگ-بخار

 

نقشه تابلو برق دیگ بخار

ابتدایی‌ترین مرحله در ساخت تابلو برق دیگ بخار، ترسیم و تهیه نقشه اولیه آن است. این نقشه تعیین کننده موادر مختلفی در تابلو برق به شمار می‌رود و باید مواردی همچون میزان دمای مورد نیاز جهت طراحی برد، محافظ‌های برد، روش و نحوه دسترسی به کلیدها و جریان برق در آن مشخص شود. علاوه بر این در هنگام تهیه نقشه این تابلو برق پارامترهای مربوط به مقاومت در برابر اتصال کوتاه و جریان اضافی وارده به دستگاه نیز پیش بینی و محاسبه می‌شود. هدف از ساخت این نوع تابلو برق نظارت حرفه‌ای و دقیق بر روی تجهیزاتی همچون بویلرها، مشعل‌ها و تمامی تجهیزات مربوطه خواهد بود.

 

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق دیگ بخار 

تابلو برق دیگ بخار از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود و هر یک از قطعات به کار رفته در آن، نقش و وظیفه خاصی را بر عهده دارند. به طور کلی ساختار این نوع تابلو برق شامل اجزای زیر است:

 

محفظه تابلو برق: مدار فرمان دیگ بخار دارای پوسته یا محفظه‌ای است که اغلب از جنس ورق فلزی ساخته می‌شود. این محفظه با نام قاب فلزی تابلو نیز شناخته می‌شود.

رله فرمان: رله فرمان همانطور که از نامش پیداست، وظیفه صدور دستور و فرمان را به تمامی قسمت‌های تشکیل دهنده دیگ بخار برعهده دارد.

کنتاکتور مدار قدرت: این کنتاکتور عمل راه اندازی پمپ، مشعل و همینطور موتور فن را انجام می‌دهد.

فیوز: هر تابلو برق دیگ بخار، دارای یک فیوز است که عمل قطع جریان در مقابل اضافه بار و اتصال کوتاه را بر عهده دارد.

ترمینال: در این نوع تابلو برق ترمینال‌های بسیار زیادی به کار می‌رود که تعداد آن‌ها به 100 نیز می‌رسد. ترمینال‌ها از نظر میزان مصرف به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند و به ظور کلی از آن‌ها به عنوان سیم کشی استفاده می‌شود.

 

اجزای-تشکیل-دهنده-تابلو-برق-دیگ-بخار

 

میزان امنیت تابلو برق دیگ بخار و اهمیت آن

تابلو برق دیگ بخار علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی قابل توجهی می‌شود، نقش مهمی در ایمنی دستگاه نیز ایفا می‌کند؛ چرا که با توجه به عملکرد این تابلو، زمانی که فرایند تبدیل آب به بخار در دیگ بخار کاهش می‌یابد، کنترل کننده توسط تابلو برق فرمان لازم را به پمپ تغذیه می‌رساند تا با روشن شدن پمپ، آب داخل دیگ به حد مطلوبی برسد. پس از افزایش آب در دیگ بخار، تابلو برق فرمان خاموش شدن پمپ را صادر می‌کند و در واقع با انجام مکرر این فرایند، نقش مهمی در ایمنی دستگاه ایفا می‌کند.
هر نوع سهل انگاری و بی دقتی در طراحی، ساخت و نصب تابلو برق می‌تواند سبب وارد شدن صدمات جدی و خطرناکی به افراد، حیوانات، تجهیزات الکتریکی، ژنراتورها و دستگاه‌های الکترونیکی شود؛ از این رو لازم است تا تمامی اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از خطرات جریان الکتریکی انجام شوند و همچنین تابلو برق دیگ بخار در بهترین کیفیت و استاندارد ساخته شود.

 

نحوه کار با تابلو برق دیگ بخار

در تابلو برق دیگ بخار سوئیچ‌های استارت و استپ تعبیه می‌شوند که شما می‌توانید با فشردن آن‌ها، قسمت‌های مختلف دیگ بخار را راه اندازی یا غیرفعال و متوقف نمایید. بر روی درب این تابلو برق یک ترموستات قرار داده می‌شود که توانایی نمایش دمای اگزوز را جهت کنترل دما و حفاظت از دیگ بخار دارد. به طور معمول در این نوع سیستم دو سوئیچ مختلف را طراحی و تعبیه می‌کنند که به شما این امکان را می‌دهد پمپ آب و مشعل را به صورت دستی کنترل نمایید. همچنین برای اینکه اطلاع رسانی به صورت ساده‌تر انجام شود، دو چراغ سیگنال در آن به کار می‌رود که می‌توانند وضعیت پمپ آب و مشعل را به نمایش بگذارند.

 

نحوه-کار-با-تابلو-برق-دیگ-بخار

 

مهم‌ترین نکات نصب تابلو برق دیگ بخار

به طور کلی خروجی بخار به کمک لوله‌های فلزی انجام می‌گیرد و در هنگام نصب تابلو برق دیگ بخار مهم‌ترین مسئله‌ای که با آن روبرو هستیم، نحوه لوله کشی بخار است. باید توجه داشته باشید داخل این لوله‌ها نهایتا چهار شکست می‌توان ایجاد کرد و حداکثر از 4 زانو برای انتقال بخار به مصرف کننده، استفاده نمود. 

 

تصویر-اجزای-تابلو-برق-دیگ-بخار

 

مزایای استفاده از تابلو برق دیگ بخار

تابلو برق دیگ بخار در دو نوع مختلف PLC و Ifd تولید می‌شود و به دلیل داشتن وزن سبک و عدم نیاز به فضای زیاد، کار سیستم را بسیار آسان می‌کند. این نوع تابلو برق نقش مهمی در صرفه جویی مصرف برق ایفا می‌کند و از لحاظ اقتصادی صرفه زیادی دارد؛ بنابراین هزینه خرید آن پس از استفاده طولانی مدت قابل برگشت خواهد بود. علاوه بر موارد گفته شده این تابلو برق مزایای دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • امنیت و اطمینان بالا
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • به کار رفتن تکنولوژی جدید جهانی در آن

 

ویژگی‌های تابلو برق دیگ بخار

  • کنترل بر روی تمامی قسمت‌های دیگ بخار به صورت دستی و نیمه اتوماتیک
  • قابل نصب بر روی دیگ‌های بخار مختلف از جمله دوگانه سوز یا سه گانه سوز
  • دارای قابلیت کنترل دما در وضعیت‌های بحرانی و عادی
  • نمایش دمای اگزوز
  • نصب و راه اندازی و نگهداری ساده و راحت

 

تابلو-برق-دیگ-بخار-ویژگی-های-آن- خرید-تابلو-برق

 

استفاده از تابلو مستعمل دیگ بخار

همانطور که گفته شد نظارت و کنترل عملکرد تجهیزات و قطعات مختلف دیگ و مشعل بر عهده تابلو برق و سیستم کنترل نصب شده در آن است. در صورتی که این تابلو برق به صورت استاندارد و با استفاده از تجهیزات مرغوب ساخته شود، تاثیر به سزایی در کاهش و جلوگیری از انفجار خواهد داشت. حال اگر از تابلوهای مستعمل و غیراستاندارد استفاده شود، احتمال بروز حوادث ناشی از عملکرد نادرست آن به شدت افزایش می‌یابد؛ بنابراین با اینکه در ابتدا هزینه خرید و نصب تابلوهای مستعمل برای شما ارزان‌تر تمام می‌شود اما در صورتی که حادثه‌ای رخ دهد، برای جبران خسارات وارده از طرف آن باید ده‌ها برابر بیشتر هزینه کنید.

 

کلام پایانی
به طور کلی تابلو برق دیگ بخار دستگاهی است که داخل آن تجهیزات الکتریکی قرار گرفته‌اند و وظیفه کنترل و نظارت کامل بر تجهیزات و قطعات دیگ بخار و مشعل را بر عهده دارد. در واقع این تابلو برق از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری می‌کند و لازم است که از قطعات و تجهیزات استاندارد در ساخت آن استفاده گردد. شما می‌توانید جهت مشاوره و سفارش این تابلو برق با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


سوالات متداول

با توجه به حساسیت و اهمیت بالای نحوه عملکرد در این تابلو برق، لازم است تمامی موارد حفاظتی برای جلوگیری از خسارات جانی و مالی در آن مورد توجه قرار گیرند.
پوسته تابلو برق، رله فرمان، ترمینال، فیوز و کنتاکتور مدار جریان اجزای مختلف یک تابلو برق دیگ بخار هستند. ی
تابلو برق دیگ بخار معمولا به دو صورت دستی و نیمه اتوماتیک ساخته می‌شود که می‌توان آن‌ها را بر روی دیگ‌های دو یا سه گانه سوز نصب نمود.
این نوع تابلو برق در کنترل و مدیریت جریان و ابزارهای دیگر و همینطور کاهش مصرف آن و بهینه سازی مخزن دیگ بخار کاربرد دارد.
شاید در ابتدا برای تهیه اینگونه تابلوها هزینه کمتری پرداخت کنید اما به دلیل غیراستاندارد بودن آن‌ها خسارات زیادی را در آینده متحمل خواهید شد.

علی سلطانی
علی سلطانی
1 ماه قبل
خیلی مقاله خوبی بود تشکر از شما.
پاسخ
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.