درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 28 مهر 1401

تابلو برق صنعتی چیست؟


تابلو برق صنعتی در مکان هایی همچون ایستگاه های توزیع،ایستگاه های برق،ایستگاه مبدل،ساختمان های تجاری و سازمانی،کارخانه های صنعتی،پالایشگاه ها و......... مورد استفاده قرار می گیرد.با در نظر داشتن اینکه کاربرد و استفاده از تابلو برق در صنعت بسیار گسترده است،لازم است که مدیران و مهندسین برق فعال در عرصه ی صنعت آشنایی کافی با تابلو با این تابلوها را داشته باشند. به همین منظور،کارشناسنان بنیان تابلو، مجری ساخت انواع تابلو برق در تهران و سایر شهرهای ایران ،در این بخش تلاش میکنند تا به صورت کامل به معرفی تابلو های برق صنعتی و تجهیزات مورد استفاده در آنها بپردازند ،با ما همراه شوید


برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید تابلو برق از کارشناسان ما کمک بگیرید 

021-22111694-6  👉


تابلو های برق صنعتی شامل محفظه ای معمولا فلزی هستند که تجهیزات و قطعات مربوط به کنترل برق درون آنها نصب می شود.این تجهیزات و قطعات داخلی،بنا به کاربرد تابلو برق می توانند متفاوت باشند همچنین از دیگر کاربردهای تابلو برق ،محافظت افراد در مقابل برق  گرفتگی است. ضمن اینکه از تجهیزات درونی خود نیز در برابر تاثیر عوامل محیطی محافظت می کند.

تابلو برق،تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی از قبیل سوئیچ ها،دستگیره ها و نمایشگرها را در ردیف عایق بندی شده و به صورت منظم قرار می دهد تا کنترل،تعویض و تعمیر آنها توسط اپراتور به آسانی قابل انجام باشد در این بین ،ممکن است لازم باشد که برخی از تابلو برق های الکترونیکی ویژگی های خاصی از جمله تهویه  مناسب برای کاهش دما ،محافظت از اختلال فرکانس های رادیویی،یا قابلیت محافظت از تخلیه الکترواستاتیکی را دارا باشند.


انواع تابلو برق از نظر ساختار

Metal enclosed:این نوع تابلو برق درای یک محفظه فلزی است که تمامی تجهیزات تابلو برق شامل کلید ها ،ترانس جریان و ولتاژ،لوازم اندازه گیری،شینه هاو........داخل آن قرار می گیرد.

Metal clad:این نوع تابلو برق زیر مجموعه تابلو برق Metal enclosed است ساختار این تابلو برق به این صورت است که دارای محفظه های مختلف به صورت جداگانه است و قطعات مختلف جدا از هم قرار میگیرند.این کار به این دلیل انجام می گیرد که در صورت ایجاد خطا در یکی از قطعات و محفظه ها،سایر قطعات دچار آسیب نشوند. 

Compartment type:این نوع تابلو برق نیز زیر مجموعه تابلو برق Meta enclosed است ساختار این نوع،مخالف مدل قبلی است و به این صورت است که در آنها محفظه های قطعات به یکدیگر متصل هستند و از هم جدا ساخته نمی شوند.

Withdrawable:این نوع تابلو برق از ایمنی بیشتری و همچنین سرویس راحت تری برخوردار است به همین دلیل است که از تابلو برق کشویی جهت کنترل موتور ها استفاده می شود.

Rack:این نوع تابلوبرق به صورت قفسه ای ساخته می شود و انواع محفظه های کنترل،مخابراتی،اندازه گیری و الکترونیکی بر روی تابلو برق رک قرار می گیرد.

Swing: این نوع از تابلو برق تقریبا مدل رک می باشد دارای درب شیشه ای متحرک می باشد که دلیل قیمت بالای آن است در این نوع تابلو برق به راحتی میتوان تجهزت را مشاهده نمود.


انواع تابلو برق از نظر محل نصب

محل نصب تابلو برق صنعتی یکی از مهم ترین فاکتور های تاثیرگذار بر کارایی تابلو برق است این موضوع می تواند حتی روی نحوه ساخت تابلو برق نیز تاثیر بگذارد تابلو برق از نظر محل نصب به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

Indoor:این نوع تابلو برق ها در محیط بسته مانند داخل سالن،سوله،کارگاه،........ نصب می شود.

Outdoor:این تابلو برق ها به صورت خاصی طراحی شده اند و این طراحی خاص آن ها را برای نصب در محیط باز آماده و مهیا می نماید.


انواع تابلو برق از نظر ولتاژ

تابلو برق های صنعتی از نظر ولتاژ به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

LV یا تابلو برق ولتاژ پایین

MV یا تابلو برق ولتاژ متوسط

HV یا تابلو برق ولتاژ قوی

 

 

جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.