درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 08 بهمن 1401

تابلو برق و تابلو برق صنعتی چه فرقی دارند؟


یک پیمانکار برق باید با ابزارها و موارد مهم صنعت خود آشنا باشد. یک پیمانکار برق حرفه‌ای باید همه ابزارهایی را که از آن استفاده می‌کند، هدف استفاده از آن‌ها و اصطلاحات عامیانه‌ی مربوط به آن‌ها را که به خوبی بداند. دانستن این موارد به پیمانکاران برق و برق‌کاران کمک می‌کند تا مفاهیم را به وضوح با مشتریان خود در میان بگذارند و در عین حال با زبان مورد استفاده حرفه‌ای‌ها نیز آشنا باشند. به ویژه، آن‌ها باید مراقب باشند که اصطلاحات عامیانه و حرفه‌ای را به جای یکدیگر استفاده نکنند. چون مطمئنا هیچ کس دلش نمی‌خواهد به خاطر یک سوء تفاهم ساده یک خطای پرهزینه را متحمل شود.

همانطور که گفتیم یکی از رایج‌ترین سوء تفاهم‌ها در صنعت برق، تفاوت تابلو برق با تابلو برق صنعتی است. نگاهی دقیق تر به مواردی مانند مشخصات، استانداردهای آزمایش و طراحی فیزیکی این دو نوع تابلو برف نشان می دهد که این دو قطعه بسیار متفاوت هستند که هر کدام اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. در اینجا مروری مختصر خواهیم داشت بر تفاوت‌های کلیدی میان تابلو برق و تابلو برق صنعتی:

توجه: در این متن منظور از تابلو برق یا تابلو برق معمولی و خانگی (Switchboard) و منظور از تابلو برق صنعتی (Switchgear) می‌باشد.

تفاوت تابلو برق با تابلو برق صنعتی در عملکرد

ابتدا، اجازه دهید به تعریف هر دو اصطلاح نگاهی بیندازیم تا بتوانیم بفهمیم که چگونه تابلوبرق و تابلو برق صنعتی با یکدیگر تفاوت دارند.

تابلو برق را می توان به عنوان دستگاهی متشکل از مجموعه ای از پانل ها تعریف کرد که می تواند برق را از یک منبع به منبع دیگر هدایت کند. هر پانل داخل تابلو اجازه می دهد تا برق از طریق استفاده از کلیدهای نصب شده هدایت شود.

از سوی دیگر، یک تابلو برق صنعتی شامل چندین قطع کننده مدار، کلیدهای قطع و فیوز است که امکان حفاظت، جداسازی و کنترل تجهیزات برقی را فراهم می‌کند. در واقع، تابلو برق‌های صنعتی می‌توانند ایرادات و اتصالات کوتاه را بدون تأثیر بر مدارهای دیگر قطع کنند و این قابلیت آن‌ها را قادر می‌سازد تا خدمات مستمری را به ماشین آلات و فرآیندهای خاصی ارائه دهند.

تفاوت تابلو برق با تابلو برق صنعتی در اندازه

بسته به مکانی که تجهیزات در آن نصب خواهد شد، شرایطی وجود دارد که در آن یکی از دیگری بهتر است. تابلوهای برق معمولی به فضای کمتری نیاز دارند زیرا عمدتاً از طریق دسترسی جلو کار می‌کنند. اما تابلو برق‌های صنعتی متفاوت هستند زیرا برای پایانه‌های کابل به هر دو دسترسی از عقب و جلو نیاز دارند و بنابراین فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

تفاوت تابلو برق با تابلو برق صنعتی در قیمت

به طور کلی تابلو برق صنعتی به دلیل پیچیدگی راه اندازی و متریال مورد استفاده گرانتر از تابلو برق‌های معمولی و خانگی است. با توجه به آنچه پیشتر گفته شد، توجه به این نکته نیز مهم است که تابلوهای برقی که به صورت جداگانه نصب می‌شوند نسبت به تابلوهایی که به صورت گروهی نصب می شوند گرانتر هستند.

تفاوت تابلو برق با تابلو برق صنعتی در کلیدهای مدار

تفاوت در کلیدهای مدار به کار رفته در تابلو برق این یکی از تفاوت‌های عمده بین این دو نوع تابلو برق است که به شما امکان می‌دهد یکی را از دیگری متمایز کنید. تابلو برق‌ها از قطع کننده‌های برق فشار ضعیف استفاده می‌کند که مطابق با استانداردهای NEMA SG-3 و ANSI C37.20.1 هستند، در حالی که تابلوهای برق صنعتی از قطع کننده‌های مدار قالبی و قطع کننده‌های مدار عایق بندی شده استفاده می‌کنند که مطابق با استانداردهای UL-891 و NEMA هستند.

تفاوت تابلو برق با تابلو برق صنعتی در استانداردهای آزمایش

تابلو برق و تابلو برق صنعتی هر دو دی الکتریک در 2200 ولت آزمایش می‌شوند، اما تفاوت‌های ظریفی در فرآیند این آزمایش وجود دارد. تابلو برق با ضریب توان 20% برای مدت 3 سیکل تست شده است، در حالی که تابلو برق صنعتی برای 30 سیکل با 15% آزمایش می‌شود.

تفاوت تابلو برق با تابلو برق صنعتی در کاربرد در دنیای واقعی

در برخی شرایط ممکن است انتخاب یکی از این دو نوع تابلو برق انتخاب بهتری نسبت به دیگری باشد. برای فهمیدن این موضوع باید تمام عوامل فوق را در نظر بگیرید و بر اساس اطلاعات موجود  تصمیم گیری کنید. برای مثال، فرض کنید می‌خواهید تعیین کنید که کدام یک از این دو را برای یک عملیات شبانه روزی مانند بیمارستان یا فرودگاه استفاده کنید.

ممکن است به دلیل پرداخت هزینه پایین‌تر وسوسه شوید که به سراغ تابلو برق بروید، اما مسئله قابلیت اطمینان وجود دارد.در فضایی مثل بیمارستان  فقط 15 دقیقه قطع برق می‌تواند منجر به ایجاد خسارت مالی و عملیاتی جدی و سنگین شود. پس در این مورد، ارزش دارد که پول اضافی خود را برای راه اندازی تابلو برق صنعتی سرمایه گذاری کنید. چرا که هماهنگی دقیق کلیدهای مدار همراه با کاهش فرکانس قطع برق باعث صرفه جویی در هزینه بیشتر در دراز مدت و بروز خطاهای کمتری می‌شود. برای مدارس، مراکز خرده‌فروشی، ساختمان‌های تجاری، آزمایشگاه‌ها و هر ساختمان دیگری از این دست، تابلو برق صنعتی انتخاب بهینه‌تری خواهد بود.

اکنون که تفاوت تابلو با تابلو برق صنعتی را می‌دانید، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای پروژه بعدی شما مناسب‌تر است. مهم است که  در هر پروژه‌ای به طور خاص عوامل متعددی را در نظر بگیرید سپس تابلو برق مورد نظر خود را انتخاب کنید. هیچ راه حل یکسانی در صنعت برق وجود ندارد و انتخاب بین استفاده از تابلو برق یا تابلو برق صنعتی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.