درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 11 مرداد 1402

تفاوت کلید MPCB و MCCB


مدارشکن یا قطع‌کننده مدار نوعی وسیله الکتریکی برای محافظت از مدار الکتریکی است که در انواع مختلف MCB، MCCB، MCPB، RCCB، ACB، OCB، VCB در دسترس هستند. مدارشکن محافظ موتور (MPCB) و مدارشکن قالبی (MCCB) هر دو دستگاه‌های حفاظت مدار جریان متناوب با ولتاژ پایین هستند که در صورت بروز خطاهایی چون اضافه بار و اتصال کوتاه، برای باز و بسته کردن مدار و قطع دستی یا خودکار مدار استفاده می‌شوند. این دو مدارشکن با وجود عملکرد نسبتا یکسان دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. در این مقاله با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف به بررسی تفاوت کلید MPCB و MCCB خواهیم پرداخت.

 

تفاوت کلید MPCB ​​و MCCB - بنیان تابلو

MPCB ​​چیست؟

قبل از بررسی تفاوت دو کلید MPCB و MCCB در ابتدا به بررسی هر کدام می‌پردازیم. MPCB مخفف عبارت Motor Protection Circuit Breaker است. MPCBها ​​قطع کننده‌های مدار ویژه از نوع کلیدهای مدار شکن حرارتی مغناطیسی هستند که از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار، تغییرات جریان ورودی و قطعی‌های مدار برنامه‌ریزی نشده محافظت می‌کنند. همچنین شامل خطاهای خط، افت فاز و عدم تعادل در موتورهای سه فاز است و ​​با توانایی دفاع در برابر عدم تعادل فاز و افت فاز، خود را از سایر کلیدهای مدار متمایز می‌کند.

MPCB ​​ برای سطوح مختلف ولتاژ در دسترس است، محدوده معمولی ولتاژها حدود 230 تا 660 ولت و رنج جریان آن‌ها از 1 تا 630 آمپر متغیر است. انتخاب MPCB مناسب برای یک موتور الکتریکی خاص بر اساس جریان بار کامل موتور و حداکثر جریان اتصال کوتاه صورت می‌گیرد. ویژگی منحصر به فرد MPCB این است که به سبب داشتن زمان پاسخ تاخیری، قادر به تحمل جریان‌های شروع، بدون قطع شدن یا هرگونه اختلال در مدار است.

 

کلید MPCB

MCCB چیست؟

MCCB مخفف Molded Case Circuit Breaker است. کلید MCCB نیز یک محافظ مدار الکتریکی است که قادر به محافظت از مدار الکتریکی در برابر جریان‌های بالا ناشی از اتصال کوتاه یا اضافه بار است. این کلید واجد دو پیکربندی برای دما و جریان بیش از حد است.

MCCB برای حفاظت و قطع اتصال، از یک نوار دو فلزی (عنصر حرارتی) قابل تنظیم و یک دستگاه الکترومغناطیسی حساس به جریان بهره می‌برد. تماس دو فلزی با تغییر دما منبسط و منقبض می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند تحت شرایط عملیاتی معمولی آزادانه در مدار جریان یابد. اگر جریان از حد مجاز از پیش تعیین شده فراتر رود، تماس دو فلزی گرم و تا زمان باز شدن منبسط می‌شود.

در نتیجه مدار از منبع اصلی جدا شده و از آسیب به تجهیزات جلوگیری می‌کند. بنابراین این کلید توانایی محافظت از مدار در برابر اضافه بار و جریان‌های اتصال کوتاه را دارد. از این مدارشکن می‌توان به عنوان کلید برق برای خاموش و روشن کردن مدار استفاده کرد. MCCB برای ولتاژهای متعدد و تا میزان جریان تا 3200 آمپر قابل استفاده است. همچنین مانند کلید حرارتی می‌تواند مدار را به صورت دستی و یا اتوماتیک قطع و وصل نماید. از موارد استفاده MCCB می‌توان به حفاظت از دستگاه‌های جوشکاری، بانک‌های خازن، فیدرهای الکتریکی و موتورها اشاره کرد.

 

کلید MCCB

 تفاوت کلید MPCB ​​و MCCB

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که کلید MPCB و MCCB هر دو دستگاه حفاظت الکتریکی برای مدارهای جریان متناوب ولتاژ پایین هستند. عملکرد کلی این دو دستگاه یکسان است و در صورت وقوع هرگونه خطا در مدار می‌توانند آن را به طور خودکار قطع کند. با این حال، چندین تفاوت بین MPCB و MCCB وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

1. نحوه استفاده

MPCB برای روشن و خاموش کردن دستی موتورهای الکتریکی و در عین حال محافظت از آن‌ها در برابر انواع مختلف خطا در موتورها استفاده می‌شود. همچنین می‌توانند موتورها را در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه، افت فاز و خطاهای ولتاژ پایین محافظت کنند.

MCCB برای کلیدزنی و حفاظت از مدارهای توزیع برق، محافظت از مدارهای توزیع ولتاژ پایین و بارهای انواع موتورهای الکتریکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از همه مهمتر این قابلیت را دارند که موتورها را در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت کنند. MCCB می‌تواند اثر محافظتی خود را در برابر ولتاژهای پایین، خطاهای زمین و خطاهای شکست فاز نیز ارائه دهند، اما این ویژگی با لوازم جانبی اضافه در دسترس است.

 

2. هدف طراحی

MPCB اصولا برای محافظت از موتور الکتریکی و MCCB برای محافظت از مدارهای چندمنظوره عمومی مانند سیستم‌های سیم کشی، سیستم های توزیع وغیره در برابر خطا طراحی شده‌اند.

 

3. پایه تنظیم پارامترها

از دیگر تفاوت‌های کلید MPCB و MCCB می‌توان به تنظیم پارامترها اشاره کرد. در مورد MPCB، حداکثر جریان بار بر اساس جریان بار موتور تنظیم می‌شود. پارامترهایی مانند جریان اضافه بار، جریان اتصال کوتاه و زمان تاخیر بر اساس نوع کاربردی که MCCB برای آن استفاده می‌شود تنظیم می‌شود.

 

4. معیارهای انتخاب

MPCB بر اساس جریان بار کاملموتور و حداکثر مقدار ممکن جریان اتصال کوتاه انتخاب می‌شوند. MCCB بر اساس حداکثر جریان بار و حداکثر جریان اتصال کوتاه انتخاب می‌شود.

 

5. عملکرد در مدار موتور

MPCB از موتور در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت می‌کند. MCCB فقط از موتور در برابر اتصال کوتاه محافظت می‌کند.

 

6. نیاز به رله حفاظت اضافه بار

 در مدار موتور با MPCB نیازی به رله حفاظت اضافه بار نیست، زیرا به خودی خود واجد ویژگی حفاظت اضافه بار است. در مدارهای واجد MCCB، اتصال رله حفاظت اضافه بار الزامی است. به این علت که MCCB ها، زمانی که در مدارهای حفاظتی موتور استفاده می‌شوند، تنها می‌توانند از مدار در برابر اتصال کوتاه محافظت کنند.

 

7. پاسخ به جریان‌های شروع

کلیدهای MPCB قادر به تحمل جریان‌های هجومی راه‌اندازی موتور بدون قطع مدار هستند. اما کلیدهای MCCB باید بر اساس جریان راه‌اندازی موتور انتخاب شود، در غیر این صورت می‌توانند باعث خاموش شدن کاذب مدار شوند.

 

8. قابلیت تنظیم مجدد خودکار

کلیدهای MPCB جدید با قابلیت تنظیم مجدد خودکار طراحی می‌شوند تا موتور کمی بعد از وقوع بار اضافه بتواند فعالیت خود را از سر بگیرد. این قابلیت در کلیدهای MCCB وجود ندارد.

 

9. نیاز به کنتاکتور

استفاده از کنتاکتور در مورد کلیدهای MPCB اختیاری است، یعنی می‌توان از این کلید برای روشن و خاموش کردن دستی موتور استفاده کرد. کلیدهای MCCB به یک کنتاکتور نیاز دارند.

 

 

سخن پایانی

 

کلید MPCB و MCCB تجهیزات حفاظتی مدار جریان متناوب هستند. MPCB برای محافظت از موتور الکتریکی (موتورهای ناهمزمان / القایی) طراحی شده و MCCB یک دستگاه حفاظت مدار چندمنظوره است. انتخاب صحیح این دستگاه‌ها از طریق مشاوره تخصصی، تنها راه تضمین دستیابی به حفاظت قابل ‌اعتماد از این دستگاه‌ها است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد تفاوت این دو کلید می‌توانید از کارشناسان ما در بنیان تابلو راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

همکار و دوست عزیز در صورتی که سوال دارید برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند و با نظراتتون ما رو حمایت کنید. 

 


سوالات متداول

MPCB ​​کلیدهای مدار شکن حرارتی مغناطیسی هستند که از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار، تغییرات جریان ورودی و قطعی مدار محافظت می‌کند.
کلید MCCB نوعی محافظ مدار الکتریکی است که از مدار الکتریکی در برابر جریان‌های بالا ناشی از اتصال کوتاه یا اضافه بار محافظت می‌کند.
کلیدهای MPCB در محدوده‌های ولتاژ مختلف قابل استفاده هستند که معمولا حدود 230 ولت تا 660 ولت متغیر است.
از MCCB می‌توان برای ولتاژهای متعدد و جریان‌هایی تا 3200 آمپر استفاده کرد.
کلید MPCB به رله اضافه بار و کنتاکتور نیاز ندارد. این دو جزء برای MCCB ضروری است.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.