درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 15 مرداد 1402

روش‌های تست تابلو‌ برق


 

به دنیای روش های تست تابلو برق خوش آمدید!

زمانی که طراحی تابلو برق به اتمام رسید و بعد از نصب تابلو برق در محل، باید برای جلوگیری از خطراتی مانند افزایش بیش از حد جریان، اتصال کوتاه، پیوستگی خطوط برق، کارکرد قطعاتی مانند کلیدمحافظ جان و یا فیوزها و ... حتما در تابلو برق تست شود. تست تابلوهای برق یک جنبه حیاتی از نظر تعمیر و نگهداری در تاسیسات صنعتی دارد. برای تست تابلو برق روش‌های زیادی وجود دارد که ما تصمیم داریم به صورت کامل روش‌های تست تابلو برق را توضیح دهیم.

 

عکس تست تابلو برق
تست تابلو برق باعث افزایش طول عمر تابلو برق و همنچنین امنیت بیشتر آن می­شود.

 

انواع روش های تست تابلو برق

 

روش نوع اول تست تابلو برق:

در این روش ممکن است باعث تخریب شدن تابلوهای برق و یا کوتاه‌تر شدن طول عمر آنان شود، بنابراین روش آزمایش را باید متناسب با نیاز خودمان انتخاب کنیم.

 

  1. تست ولتاژ نامی: در این روش برای ولتاژ 12 کیلو ولت معمولا از ولتاژ 75 کیلو ولت استفاده می‌شود تا استاندارد بودن قطعات تابلو برق به صورت کامل تست و بررسی شود.
  2. تست جریان اتصال کوتاه: هدف این روش بررسی سلامت قطعاتی است که در برابر اتصال کوتاه باید مقاومت کرده و از دیگر قطعات حفاظت کنند و همچنین تابلوها باید تحمل جریان اتصال کوتاه نامی خود را داشته باشند.
  3. تست تحمل افزایش دما: افزایش دما تجهیزات تابلو برق و نقاط اتصال در اثر عبور جریان نامی باید در حد مقادیر معرفی شده در استاندارد باشد.

 

روش نوع دوم تست تابلو برق:

این روش که حتما باید برای تست تابلو برق استفاده شود برای بررسی سلامت تجهیزات، سیم کشی و .... تابلو برق مفید و ضروری است.

  1. تست عایق:

اولین مرحله که از مهم ترین روش های تست تابلو برق بوده، تست عایق است. در این مرحله باید مقاومت عایق اندازه گیری شود و همچنین تست دی الکتریک در دستگاه را باید بررسی کنیم تا از سلامت عایق بندی تابلو برق اطمینان حاصل شود.  بعد از بررسی های گفته شده به مرحله پایانی تست عایق تابلو برق می‌رسیم، در این مرحله با بررسی اجزای مختلف از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری خواهیم کرد. در این مرحله پایانی باید مراحل زیادی مانند: بررسی و تست کارکرد قطعات الکتریکی و مکانیکی، بررسی برچسب مشخصات و اطلاعات، چک کردن فواصل نصب و بررسی میزان مقاومت پنل برق در برابر شوک الکتریکی.

توجه به این نکته ضروری است که آزمایش مقاومت عایق باید در شرایط خشک انجام شود. رطوبت می تواند بر دقت نتایج آزمایش تأثیر بگذارد و منجر به قرائت اشتباه شود. بنابراین توصیه می‌شود این آزمایش را در شرایط آب و هوایی خشک انجام دهید یا از رطوبت‌گیر برای حذف رطوبت اضافی تابلو برق استفاده کنید.

 

عکس دستگاه تست عایق
تست عایق مهم ترین روش های تست تابلو برق است.

 

  1. تست مقاومت عایقی در تابلو برق :

برای اندازه گیری مقاومت عایقی در تابلو برق باید از تست دی الکتریک استفاده شود. مخصوصا در صورتی که تست عایق انجام نگرفته باشد، تست دی الکتریک بسیار الزامی است. تست دی الکتریک برای بررسی درستی و پیوستگی عایق تجهیزات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به تست مقاومت عایق اصطلاحا "HiPot" نیز می گویند، که مخفف عبارت High Potential است.

برای بررسی تست مقاومت الکتریکی تجهیزات، آن‌ها را با ولتاژ فرکانس قدرت بمدت ۱ دقیقه، مورد آزمایش قرار می‌دهیم تا ولتاژ آزمایشی در سطحی بالاتر از ولتاژ نامی و مورد انتظار وارد شود، تا بتواند فشار‌های احتمالی که می تواند به آن وارد شود را بررسی کنیم. درمورد تاسیسات داخل ساختمان، آزمایش‌ها فقط در شرایط خشک انجام می‌شود

 

عکس دستگاه تست مقاومت عایقی
تست مقاومت عایقی یکی از پنج تست مهم تابلو برق است که مهندسین برق و اتوماسیون صنعتی حتما باید این تست را در نظر داشته باشند.

 

  1. تست ولتاژ ضربه:

هدف از انجام تست ولتاژ در پنل الکتریکی مشخص کردن ولتاژ خروجی و همچنین میزان ولتاژهای اضافی است . این تست برای انواع تابلو برق مانند تابلو برق استاده، تابلو برق صنعتی، تابلو برق هایی که در مجتمع های مسکونی قرار دارندف تابلو برق توکار، تابلو برق روکار و ... ضروری است. در تست ولتاژ ضربه، سه دفعه برای هر پلاریته در فاصله های زمانی معین انجام می شود. میزان ولتاژ اعمال شده با عنوان UIMP، متناسب با ارتفاع محلی انجام می شود.

 

عکس دستگاه تست ولتاژ ضربه
تست ولتاژ ضربه از مهم ترین روش های تست تابلو برق است که توسط مهندسین بنیان تابلو انجام می شود.

 

 

  1. تست اتصال کوتاه:

مهندسین برق برای انجام این تست از مولتی متر استفاده می کنند. این دستگاه نیزان کمی از جریان برق را به مدار اصلی هدایت می کند تا مقاومت دو سر منفی و مثبت مولتر متر را بدست آورد. به تست اتصال کوتاه اصطلاحا تست بوق بازر هم می گویند، اگر مقاومتی که از تست دستگاه مولتی متر به دست آید از حد استاندارد کم باشد، از دستگاه مولتی متر صدای بوق شنیده می شود که به این بوق، بوق بازر می گویند.

 

عکس تست تابلو برق با دستگاه مولتی‌متر
دستگاه مولتی متر یکی از کاربردی ترین ابزار برای بررسی و تست تابلو برق است.

 

  1. تست تجهیزات اندازه گیری تابلو برق:

برای بررسی از صحت سلامت تجهیزات اندازه گیری تابلو برق مانند آمپرمتر، ولت متر و ... این تست انجام می شود. برای انجام این تست مهم ابتدا دستگاه های مولد جریان و ولتاژ را باید تنظیم کنیم و سپس سیستم اندازه گیری را مطابق آنچه در نقشه های الکتریکی تابلوهای برق ذکر شده بررسی می کنیم. در صورت وجود مغایرت در اعداد اندازه گیری شده با تجهیزاتی که نام بردیم نسبت به اعدادی که در نقشه های تابلو برق وجود دارد، باید به عیب یابی تابلو برق بپردازیم.

 

  1. تست خطای زمین یا خط ارت :

خطای زمین زمانی رخ می دهد که یک اتصال ناخواسته بین یک هادی برق دار و یک انسان و یا هرعامل رسانایی که به زمین اتصال الکتریکی دارد، به دلیل خرابی عایق یا سیم کشی آسیب دیده رخ دهد. برای تشخیص دقیق این عیوب، از تسترهای تخصصی خطای زمین در طی فرآیندهای تست پنل استفاده می شود. آنها به شناسایی خطرات احتمالی قبل از تبدیل شدن به موقعیت های خطرناک کمک می کنند.

 

  1. تست اجزاء جانبی سیم کشی در تابلو برق:

اخرین مرحله بررسی سلامت تابلو برق، تست تجهیزات تابلو برق از نظر صحیح بودن اتصالات، سیم کشی ها و همچنین بررسی ولتاژ قطعات با ولتاژ مورد نیاز است.

 


سوالات متداول

تابلو برق یکی از مهم ترین تجهیزات در یک کارخانه صنعتی و یا حتی یک مجتمع مسکونی است که در مرتبه اول از جان انسان ها و در مرتبه بعدی از تجهیزات الکتریکی حفاظت می کند. بنابراین تابلو برق عضوی ضروری است که سلامت آن حتما باید توسط مهندسین تست شود. به صورت کلی با انجام مراحل تست می‌توان از نحوه عملکرد تابلو مطلع شد.
برای شناسایی فاصله غیر کافی می‌توانیم از ولتاژ ایمپالس در تست دی الکتریک استفاده کنیم.
مولتی متر دستگاهی برای اندازه گیری و تست ولتاژ، مقاومت الکتریکی، جریان مدار و ... است که می توانیم با این دستگاه مشخصات قطعات الکتریکی و برای تست تابلو برق استفاده کنیم.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.