درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 20 دی 1402

طراحی و نصب تابلو برق هتل


طراحی و نصب تابلو برق هتل همانند سایر تابلوهای برق نیاز به دقت و تخصص بالایی دارد و همچنین باید استانداردهای بین المللی و داخلی در ساخت آن رعایت شوند. در واقع تابلو برق هتلی مجموعه‌ای از تجهیزاتی است که جهت کنترل و توزیع انرژی الکتریکی و حفاظت از دستگاه‌ها به کار می‌رود. بنابراین باید توانایی آن را داشته باشد که به موقع جریان برق مورد نیاز بخش‌های مختلف را توزیع کرده و از بروز مشکلات و آسیب‌های احتمالی در سیستم برق هتل نیز جلوگیری نماید. برای آشنایی بیشتر با این تابلو برق تا انتهای بخش ما را همراهی کنید.

 


 
الزامات و اصول طراحی و نصب تابلو برق هتل

در طراحی و ساخت تابلو برق هتل باید از کلید اصلی جداکننده که قابلیت قطع و وصل زیربار را داشته باشد، استفاده شود. جریان نامی کلید مذکور باید حداقل با جریان نامی کل تابلو برق برابر باشد. علاوه بر این باید حداکثر جریان اتصال کوتاه احتمالی در محل نصب را محاسبه کرده و متناسب با آن کلیدی را انتخاب کنید که جریان نامی ایستادگی آن در مقابل اتصال کوتاه بیشتر باشد. به طور کلی در هنگام طراحی تابلو برق هتل باید موارد زیر را به عنوان اصول اصلی و پایه، در آن رعایت کنید:
•    ایمنی تابلو برق
•    داشتن استحکام بدنه کافی
•    جلوگیری و کاهش تلفات الکتریکی در شبکه و سیستم برق هتل 
•    جلوگیری از امکان سوء استفاده از لوازم اندازه گیری
•    افزایش شاخص‌های قابلیت اطمینان شبکه
•    کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری
•    طراحی بهینه تابلو برق و امکان حمل و نقل آسان آن
•    سهولت در بهره برداری 

 

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق هتل

در مدار الکتریکی تابلو برق هتل تجهیزات و لوازم الکتریکی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر یک وظایف خاصی دارند. این لوازم عبارتند از:
•    کنتاکتور: این قطعه می‌تواند بارهای الکتریکی را به خوبی کنترل نموده و وظیفه دارد تا مدار فرمان را در صورت نیاز قطع و وصل نماید.
•    بی متال: در صورتی که جریان عبوری از مدار افزایش یابد و بیش از حد مجاز باشد، بی متال به صورت اتوماتیک فرمان قطع آن را می‌دهد تا از خسارات احتمالی جلوگیری کرده و از مدار در برابر اضافه بار به خوبی محافظت نماید.
•    کلیدها: کلیدهای مختلفی در تابلو برق به کار می‌روند که به طور کلی وظیفه قطع و وصل مدار را برعهده دارند. از جمله این کلیدها می‌توان به کلیدهای غلتکی، سلکتوری و بوش باتون، فلوتر سوئیچ، میکرو سوئیچ و... اشاره کرد.
•    انواع رله‌ها: اصلی‌ترین وظیفه رله‌ها ارسال دستور قطع یا وصل جریان در مدار بر اثر عوامل و خطاهای مختلف است. رله‌ها انواع گوناگونی دارند که رله کنترل فاز، رله کنترل بار، رله زمانی یا تایمر و... نمونه‌هایی از آن‌ها محسوب می‌شوند.
•    تجهیزات اندازه گیری: جهت محاسبه و اندازه گیری پارامترهای متغیر در مدار به تجهیزاتی مانند ولت متر، وات متر، فرکانس متر، آمپر متر و... نیاز خواهد بود.
•    ترانس: در تابلو برق هتل وظیفه کاهش یا افزایش ولتاژ بر عهده ترانس می باشد و به خوبی می‌تواند میزان آن را مدیریت و تنظیم نماید.
•    محفظه یا بدنه: محفظه تابلو برق تمام تجهیزات را درون خود جای می‌دهد و با محصور کردن، از آن‌ها محافظت می‌کند.
•    تجهیزات مربوط به ارتباطات: ارتباط تجهیزات به وسیله هادی‌ها و توسط سیم، شینه، کابلشو و... انجام می‌گیرد.


 
وظایف کلی مورد انتظار در تابلو برق هتل

تابلو برق هتل از بخش‌های مختلفی تشکیل می شود اما تمامی آن‌ها برای دستیابی به هدف‌هایی مشترک عمل می‌کنند. تابلو برق هتل باید بتواند وظایف زیر را به درستی انجام دهد:


تغذیه و توزیع نیروی برق

ورودی نیروی الکتریکی هتل معمولا توسط برق شهر و ژنراتور (در مواقع اضطراری) تامین می‌شود و مصرف کننده‌های زیادی را تغذیه می‌کند. یک تابلو برق مخصوص هتل دارای یک ورودی (تغذیه کننده اصلی مانند برق شهری) و تعداد زیادی خروجی است و می‌تواند به خوبی نیروی برق را میان مصرف کننده‌ها پخش نماید.


محافظت از تجهیزات الکترونیکی (مصرف کننده‌ها) و تامین ایمنی کاربران

به جرات می‌توان گفت که در طراحی و نصب تابلو برق هتل، حفاظت و تامین ایمنی مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. تابلو برق باید بتواند از افرادی که با آن در ارتباط هستند در مقابل برق گرفتگی و از مصرف کننده‌ها در برابر نوسانات ولتاژ و جریان، اتصال کوتاه، اضافه بار و هر نوع خطایی که می‌تواند منجر به آسیب رساندن به آن‌ها شود، محافظت نماید.
برای کنترل و متناسب بودن میزان خروجی با جریان ورودی و همینطور کنترل خطوط خروجی برای جلوگیری از مصرف بیش از حد مجاز، در هنگام طراحی وساخت تابلو برق هتل از فیوزها و کلیدهای محافظ استفاده می‌شود. فیوز و کلید محافظ در مقابل جریان بیش از حد عبوری از مدار حساس هستند و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند؛ بدین ترتیب با قطع جریان از مدار محافظت می‌کنند.


بهینه سازی و کنترل مصرف کننده‌ها و تجهیزات

تابلو برق به عنوان دستگاهی که مرکز کنترل و حفاظت از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی شناخته می‌شود، می‌تواند میزان مصرف انرژی را کنترل کرده و آن را بهینه سازی کند تا در مصرف آن صرفه جویی گردد.


 
انواع تابلو برق هتل از نظر جنس محفظه

در ساخت تابلو برق هتل می‌توان از جنس‌های مختلفی از جمله فلز (ورق گالوانیزه، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و...)، فایبر گلاس، کامپوزیت، پلی کربنات و... استفاده نمود. برای انتخاب جنس این تابلو باید عوامل گوناگونی همچون شرایط آب و هوایی منطقه و نظر کارفرما و مهندس طراحی را مد نظر قرار داد تا متناسب با محل نصب، بهترین جنس تابلو برق انتخاب شود.


انواع تابلو برق هتل از نظر طراحی و نصب

تابلو برق هتل از لحاظ ظاهری و محل نصب در چندین نوع طراحی می‌شوند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. از این رو میزان فضایی که برای نصب تابلو برق در اختیار داریم، میزان تجهیزات و وسایلی که قرار است در آن جای داده شوند و همینطور نظر مهندس طراحی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تعیین نوع آن به شمار می‌رود. در ادامه ویژگی‌های اشکال مختلف این تابلو برق را با هم به طور خلاصه بررسی می‌کنیم:

 


 
تابلو برق هتل از نوع ایستاده 

این نوع تابلو برق هتل به صورت عمودی و ایستاده طراحی می‌شود و به تکیه گاه نیاز نخواهد داشت. تابلو برق ایستاده معمولا برای مکان‌هایی که دسترسی به دیوار وجود ندارد و دسترسی به فضای نصب کم است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تابلوها ساختار قوی و محکمی دارند و اتصال به زمین این استحکام را قدرت بیشتری می‌بخشد.


تابلو برق هتل از نوع دیواری

تابلو برق‌های دیواری محفظه‌ای هستند که با توجه به میزان فضا و شرایط محیط می‌توانند به صورت روکار یا توکار نصب شوند. این نوع از تابلو برق هتل علاوه بر امکان دسترسی آسان به تجهیزات درون آن، زیبایی بیشتری به محیط می‌بخشد. ابعاد، تعداد درها و عمق این تابلو برق می‌تواند بر اساس نیاز هتل و ابعاد در اختیار برای نصب انتخاب شود.


تابلو برق هتل از نوع کشویی

اگر فضای کمی برای نصب تابلو برق هتل وجود داشته باشد، تابلو برق کشویی گزینه مناسبی برای استفاده بهینه و حداکثری از فضا به شمار می‌رود. در این نوع تابلو برق فیدرهای زیادی با مدارهای کنترلی حجیم در یک سلول قرار می‌گیرد. همچنین برای تعمیر نیز نیازی به خاموش کردن کل تابلو برق نیست و می‌توان تنها با خارج کردن فیدر مورد نظر از سلول و قراردادن فیدر جایگزین (رزرو) به جای آن، در سریع‌ترین زمان ممکن امکان تعمیر را فراهم نمود. 


کاربردهای کلی تابلو برق هتل

•    جلوگیری از انتقال شوک الکتریکی به کاربران و محافظت از آن‌ها
•    محافظت از تجهیزات داخل تابلو برق هتل در مقابل عوامل مختلفی همچون گرد و غبار، رطوبت و...
•    نظم بخشیدن به وسایل و تجهیزات داخل محفظه و جلوگیری از بهم ریختگی آن‌ها
•    جلوگیری از وارد شدن ضربه‌های احتمالی به تجهیزات برقی درون تابلو توسط افراد
•    اصلاح ضریب توان
•    جلوگیری از نشتی جریان الکتریکی
•    توزیع مناسب و مساوی توان در مدارات مصرف کننده
•    دسترسی آسان به تجهیزات و سهولت در روند دوره‌های سرویس و تعمیر آن‌ها

 


 
کلام پایانی

طراحی و نصب تابلو برق هتل به منظور توزیع جریان الکتریکی به قسمت‌های مختلف آن باید به صورت دقیق، حرفه‌ای و بدون ایجاد اختلال در عملکرد سیستم هتل انجام گیرد. بر همین اساس اهمیت زیادی دارد که تابلو برق تهیه شده مطایق با استانداردهای روز دنیا ساخته و نصب شود. شرکت بنیان تابلو با داشتن سابقه چندین ساله در این زمینه توانسته است تابلو برق‌هایی با بالاترین کیفیت و بازدهی را ساخته و در اختیار مشتریان خود قرار دهد. شما نیز می‌توانید جهت دریافت مشاوره و تهیه تابلو برق برای هتل خود با مشاوران ما در تماس باشید.


سوالات متداول

رعایت نکات ایمنی و استانداردها، مستحکم بودن بدنه، بالا بردن قابلیت اطمینان شبکه و افزایش کارایی از مهم‌ترین نکاتی هستند که در آن باید رعایت شوند.
این تابلو برق نیروی الکتریکی را کنترل و به خوبی توزیع می‌کند و از افراد و تجهیزات درون آن در مقابل خطرات الکتریکی و عوامل محیطی محافظت می‌کند.
انتخاب بهترین تابلو برق باید بر اساس عواملی همچون میزان فضایی که برای نصب در اختیار دارید و شرایط محیطی انتخاب شود.
تابلو برق‌های کشویی از این جهت که در صورت خرابی یکی از تجهیزات، کل تابلو برق برای تعمیر از کار نمی‌افتد، گزینه بهتری به شمار می‌رود.
تابلوهای برق قابلیت اصلاح ضریب توان، جلوگیری از نشتی جریان، توزیع مساوی توان و محافظت از افراد و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی را دارند.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.