درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 05 آذر 1401

مشکلات رایج در تابلو برق ها کدام اند؟


اول از همه اینکه روش تشخیص این گرما به این صورت است که یا به صورت حس کردن حرارت آن را تشخیص دهیم که کار معقولی نیست زیرا خطر برق گرفتگی وجود دارد و دومین راه این است که از وسیله ای با نام THERMAL IMAGER استفاده کنیم اما اینکه دلیل به وجود آمدن این حرارت یا اختلاف حرارتی چیست موارد مختلفی را می توان در نظر گرفت:

مشکلات اولیه ای مانند:

1-اکسید شدن ترمینال های تجهیزات تابلو برق

2-اکسید شدن کابلشو ها و وایرشو ها

3-شل شدن اتصالات مربوط به کابلشو یا وایرشو ها

4-شل شدن اتصال دو شینه به یکدیگر


نشانه های بارزی که خبر از وجود مشکل در تابلو برق می دهند،کدام اند؟

هر وسیله و دستگاهی بعد از یک دوره زمانی دجار مشکل و به دنبال آن خراب می شود،تابلوی برق و تجهیزات الکترونیکی که در آن قرار داده شده است ،نیز از این قاعده مستثنی نیست و در یک دوره زمان دچار مشکل می شوند، اما اینکه چه موقع به وجود مشکل در تابلو برق پی ببریم،حائز اهمیت بوده و با بروز نشانه های زیر باید تابلو برق را بررسی و چک کنید،تا از عدم کارکرد صحیح تابلو برق مطمئن شوید.

•آتش گرفتن و ذوب شدن کابل های داخلی تابلو برق

•صدایی شبیه به سرخ شدن از تابلوی برق شنیده شود.

•داغ شدن کلید ها در تابلو برق

•ریست نشدن کلید ها

•خارج شدن بوی دود و سوختگی از تابلو برق

•بالا زدن دائمی کلید های مینیاتوری

در صورت داغ کردن تابلو های برق،کابل ها و سیم های موجود در تابلو برق از حرارت زیاد ذوب و در بعضی مواقع آتش می گیرند و به دنبال آن کلید های مینیاتوری بالا میزنند و در پی آن سیم های دیگر نیز آتش می گیرند و بوی سوختگی از تابلوی برق خارج می شود.

همه موارد گفته شده ،از نشانه های بارزی بود ،که در صورت داغ شدن تابلو برق ایجاد می شود، اما این که چه مشکلاتی در تابلوی برق به وجود می آید که باعث داغ شدن و در نتیجه سوختگی کابل ها و سیم های برق می شود،جای بحث و گفتگو دارد.


مشکلات رایج در تابلو برق

•دو یا چند کابل روی هم قرار گرفته باشد

اگر در میکروسوئیچ درب تابلو برق تعداد خروجی برای انشعاب بیش از حد مجاز باشد این امر براثر قرار گرفتن چند کابل بر روی هم بوجود می آید،که در نتیجه سطح تماس نیز کاهش میابد در واقع یکی از مشکلاتی که موجب داغ کردن تابلو برق می شود،قرار گرفتن دو یا چند کابل روی یکدیگر می باشد.

•نامتعادل بودن بار در تابلوی برق

درتابلوی برق باید بار به صورت متعادل و به شکل سه فاز تقسیم شود،در صورت نا متعادل تقسیم شدن بار در تابلوی برق ،موجب داغ شدن تابلوی برق آتش گرفتن سیم ها و کابل ها در تابلوی برق می شود.

•استفاده نکردن از کابلشوی بی متال در تابلوی برق

به منظور پیشگیری از هرگونه مشکلی در تابلو برق ، بهتر است،در زمان ساخت تابلوی برق از کابلشوی مسی برای کابل مسی  و از کابلشوی آلومینیوم برای کابل آلومینیومی استفاده شود،استفاده از کابل شو بیمتال در محل اتصال این دو نوع کابل موجب جلوگیری از احتمال ساییدگی محل اتصال و همچنین داغ شدن تابلوی برق می شود.


 

جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.