درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 02 مرداد 1402

نکات خرید تابلو برق


تابلوهای برق، از مهم ترین اجزاء سیستم های الکتریکی هستند. تابلو برق برای توزیع و کنترل توان الکتریکی در کاربردهای مختلف صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده می‌شوند. تابلوهای برق از اجزای متعددی تشکیل شده‌اند که تا عملکرد ایمن و کارآمد سیستم‌های الکتریکی را تضمین کنند. پس تابلوهای برق عضو جدایی ناپذیر سیستم‌های اتوماسیون صنعتی هستند و بنابراین حتما قبل از خرید این ابزار بسیار مفید باید نکاتی را در نظر بگیرید. در این مقاله به صورت کامل به نکات مهم در سفارش تابلو برق میپردازیم.

  • نکات خرید تابلو برق

1) نیازهای خاص خود را تعیین کنید

قبل از شروع خرید تابلو برق، مهم است که نیازهای خاص خود را تعیین کنید. عواملی مانند نوع و اندازه برنامه، تعداد مدارهای مورد نیاز، سطح سفارشی سازی مورد نیاز و شرایط محیطی را در نظر بگیرید. این به شما کمک می کند تا گزینه های خود را محدود کنید و تابلو برقی را انتخاب کنید که نیازهای خاص شما را برآورده کند.

 

2) نوع مناسب تابلو برق را انتخاب کنید

تابلوهای برق انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارند. به صورت کلی تابلوبرق به 3 نوع تقسیم می شود :

  • تابلو برق فشار ضعیف

پنل های فشار پایین، همچنین به عنوان پنل های LV  (Low pressure panels)شناخته می‌شوند، برای سیستم‌های الکتریکی که در سطح‌های ولتاژ پایین، معمولا کمتر از 1000 ولت کار می‌کنند، طراحی شده‌اند. آنها در کاربردهای مختلفی مانند مسکونی، تجاری و صنعتی کوچک استفاده می‌شوند. قبل از خرید پنل‌های LV باید در نظر داشته باشید که آنان معمولاً برای توزیع برق در سیستم‌های روشنایی، سیستم‌های HVAC و سایر تجهیزات الکتریکی کم مصرف استفاده می‌شوند.

 

عکس تابلو فشار ضعیف
خرید تابلو برق LV

 

  • تابلو برق فشار متوسط

پنل های فشار متوسط که به عنوان پنل های MV (Medium pressure panels) نیز شناخته می شوند، برای سیستم‌های الکتریکی که در سطح های ولتاژ متوسط، معمولا بین 1000 ولت تا 36000 ولت کار می‌کنند، طراحی شده اند. آنها در انواع کاربردهای صنعتی و تجاری مانند نیروگاه ها، کارخانه ها و ساختمان های اداری بزرگ استفاده می‌شوند. برای سفارش پنل‌های MV در نظر بگیرید که این پنل‌های معمولاً برای توزیع نیرو در ماشین آلات سنگین، موتورها و سایر تجهیزات الکتریکی پرقدرت استفاده می‌شوند.

 

پنل فشار متوسط
خرید تابلو برق MV برای مصارف فشار متوسط است.

 

تابلو برق فشار قوی

پنل‌های ولتاژ بالا، همچنین به عنوان تابلو برق HV (High voltage panels) شناخته می‌شوند، تابلو برق فشار قوی برای سیستم‌های الکتریکی که در سطوح ولتاژ بالا، معمولا بالای 36000 ولت کار می‌کنند، طراحی شده‌اند. آنها در انواع کاربردهای صنعتی و تجاری مانند سیستم‌های انتقال و توزیع برق استفاده می‌شوند. برای خرید پنل‌های HV حتما در نظر داشته باشید که این پنل‌ها معمولا برای توزیع نیرو از نیروگاه‌ها به پست‌ها و سایر تاسیسات الکتریکی استفاده می‌شود.

 

پنل برق فشار قوی، برای خرید پنل های MV حتما باید فشار بالا تر از 36 کیلوولت باشد.
برای خرید پنل های MV حتما باید فشار بالاتر از 36 کیلوولت باشد.

 

3) قابلیت نگهداری و تعمیر را در نظر بگیرید

پنل‌های الکتریکی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند تا اطمینان حاصل شود که در اوج عملکرد به کار خود ادامه می‌دهند. به دنبال تابلو برقی باشید که برای نگهداری آسان طراحی شده و دارای اجزای قابل دسترسی باشد. همچنین در دسترس بودن قطعات جایگزین و هزینه نگهداری و تعمیر را در نظر بگیرید. چون در تابلوهای برق تجهییزات الکتریکی استفاده می‌شود بنابراین این قطعات باید مدام در حال بررسی و در گاهی اوقات تعمیر باشند که شکل بدنه و ساختار تابلو برق تاثیر زیادی در سرعت تعمیر دارد.

نگهداری و تعمیر پنل برق

 

4) سازگاری با سایر اجزا را بررسی کنید

تابلوهای برق اغلب به همراه اجزای دیگر مانند PLC ها، رله ها، فیوزها، کنتاکتور، انواع کلید و ترانسفورماتورها استفاده می شوند. مطمئن شوید که تابلو برقی را انتخاب کنید که با سایر اجزای مورد استفاده در سیستم الکتریکی خود سازگار باشد.

 

5) ویژگی های ایمنی را ارزیابی کنید

هنگامی که صحبت از پنل های الکتریکی به میان می آید، ایمنی یک نکته مهم است. به دنبال خرید تابلوهای برقی باشید که مطابق با استانداردها و مقررات ایمنی لازم طراحی شده اند. این ممکن است شامل ویژگی هایی مانند رله های ایمنی، دکمه های توقف اضطراری و موانع محافظ باشد. تابلوهای برق باید با استانداردها و مقررات صنعتی مانند کد ملی برق (NEC) مطابقت داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که تابلو برقی که سفارش می دهید استانداردهای لازم را داشته باشد و دارای گواهینامه های مناسب باشد. همچنین از مهم ترین نکات خرید تابلو برق داشتن دستگاه های خفاظت از نوسان و کلیدهای قطع مدار  است.

رعایت ویژگی های ایمنی

 

6) قیمت تابلو برق

هزینه تابلو برق یک نکته مهم است، زیرا بسته به نوع، اندازه و سطح سفارشی‌سازی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به دنبال تابلو برقی باشید که در حد بودجه شما باشد، اما الزامات خاص و استانداردهای کیفیت شما را نیز برآورده کند. البته در بررسی قیمت تابلو برق این نکته را هم در نظر داشته باشید که گاهی اوقات قیمت پایین اصلا گزینه مناسبی برای خرید نیست.

تصور کنید که به دلیل قیمت پایین اعلام شده توسط یک شرکت، سفارش ساخت تابلو برق را به آن شرکت داده‌اید و موارد دیگر را کنترل نکرده‌اید، چه اتفاقی می‌افتد؟ بهتر است بدانید که احتمالا دستگاهی که خریداری کرده‌اید یا تجهیزاتی که با آن کنترل می‌شوند، در معرض آسیب جدی قرار می‌گیرند. زیرا تابلو برق، یک وسیله الکتریکی است و باید در برابر نوسانات جریان و ولتاژ مقاومت کند. برای این منظور، لازم است از روش های قطع جریان به وسیله تجهیزات پیشرفته برای موارد اضطراری استفاده شود. برخی از آسیب‌هایی که ممکن است ناشی از بکارگیری سیستم نا ایمن برق باشند عبارتند از:

  • بروز خطای سیستمی متعدد
  • اندازه گیری جریان و ولتاژ نادرست
  • آسیب به قطعات داخلی به دلیل بار اضافی
  • آسیب به سایر لوازمی که با تابلو برق کنترل می شوند
  • احتمال بروز آتش سوزی در دستگاه

بنابراین، برای جلوگیری از این مشکلات، لازم است که تابلو برق با استفاده از تجهیزات پیشرفته و قابل اعتماد ساخته شود. همچنین، توصیه می شود که از تولید کنندگان معتبر و با سابقه استعلام قیمت گرفته شود و کیفیت تجهیزات بررسی شود. این اقدامات می توانند به جلوگیری از آسیب ها و خسارات ناشی از بکارگیری سیستم نا ایمن برق کمک کنند.

قیمت تابلو برق در خرید آن تاثیر گذار است.
خرید تابلو برق ارزان همیشه گزینه مناسبی نیست و ممکن است و از عوامل منفی آن باشد .

 

7) شرایط محیطی و بدنه تابلو برق

شرایط محیطی که در آن تابلو برق نصب خواهد شد یک نکته مهم است. به دنبال یک تابلو برق باشید که برای عملکرد در شرایط محیطی خاص برنامه شما طراحی شده باشد. به عنوان مثال، اگر تابلو برق در محیطی خشن یا خورنده نصب می شود، به دنبال تابلویی با محفظه بادوام و مقاوم در برابر خوردگی باشید. یا اگر پنل در یک محیط مرطوب قرار میگیرد حتما باید در نظر داشته باشید که استانداردهای لازم برای ضدآب بودن را داشته باشد. در محیط های صنعتی که معمولا محیط های پر خطری هستند باید قبل از خرید یک تابلو برق صنعتی حتما به جنس بدنه تابلو برق هم توجه داشته باشند، تا در مقابل خطرات و ضربه های احتمالی ایمن باشد.

 

8) به دنبال سهولت برنامه نویسی باشید

برنامه نویسی یکی از نکات مهم در خرید تابلو برق است، به خصوص اگر خودتان آن را برنامه نویسی کنید. به دنبال یک پنل برق باشید که دارای رابط برنامه نویسی بصری باشد و از زبان های برنامه نویسی رایج پشتیبانی کند. همچنین از نکات مهم قبل از خرید، باید به دنبال یک تابلو برق باشید که قابلیت های یکپارچه سازی لازم را برای اتصال به سایر دستگاه های موجود در برنامه شما مانند PLC ها، HMI ها و سایر دستگاه های کنترلی داشته باشد.

 

9) توان مورد نیاز را ارزیابی کنید

هنگام سفارش تابلو برق، نیازهای برق مورد نیاز برای برنامه شما یک مورد مهم است. به دنبال یک پنل الکتریکی باشید که برای کنترل ولتاژ و سطوح جریان مورد نیاز برای برنامه شما طراحی شده باشد. همچنین، حداکثر ظرفیت توان پنل را در نظر بگیرید و اینکه آیا می تواند نیازهای برق آینده را برطرف کند یا خیر.

 

10) به دنبال حفاظت از ولتاژ باشید

هنگام خرید تابلو برق، حفاظت از ولتاژ یک نکته مهم است، به خصوص اگر برنامه شما در منطقه ای با نوسانات مکرر برق یا برخورد صاعقه قرار دارد. به دنبال تابلو برقی باشید که دارای محافظ سرچ داخلی باشد یا به راحتی بتوان آن را به وسایل حفاظت از نوسانات مجهز کرد.

 

11) به دنبال گزینه های کم مصرف باشید

وقتی صحبت از خرید تابلوهای برق به میان می آید، بهینه سازی انرژی یک نکته مهم است. به دنبال تابلوهای الکتریکی باشید که برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و کاهش اثرات زیست محیطی سیستم الکتریکی شما طراحی شده اند.

 

12) کنترل کیفیت را بررسی کنید

کنترل کیفیت یکی از نکات مهم در هنگام سفارش تابلو برق است. به دنبال تولید کننده ای باشید که سابقه اثبات شده ای در زمینه کنترل کیفیت و آزمایش داشته باشد. این اطمینان حاصل می کند که تابلو برقی که دریافت می کنید از بالاترین کیفیت برخوردار است و نیازهای خاص شما را برآورده می کند. با توجه به نظرات مشتریان عزیز می توانیم با افتخار اعلام کنیم که تابلو برق های شرکت بنیان تابلو همواره باکیفیت ترین بوده و خواهد ماند.

 

13) به دنبال نصب راحت و آسان باشید

سهولت نصب یکی از نکات مهم در مورد تابلوهای برق است. به دنبال تابلو برقی باشید که برای نصب آسان طراحی شده و دارای دستورالعمل های واضح باشد. همچنین، در دسترس بودن خدمات نصب و پشتیبانی از سازنده را در نظر بگیرید.

 

14) پشتیبانی فنی را در نظر بگیرید

در نهایت، مهم است که پشتیبانی فنی همراه با خرید تابلو برق را در نظر بگیرید. به دنبال تولید کننده ای باشید که پشتیبانی فنی عالی ارائه می دهد و برای خدمات مشتری شهرت خوبی دارد. این اطمینان حاصل می کند که از پشتیبانی لازم برای عیب یابی هر مشکلی که ممکن است پیش بیاید برخوردار خواهید بود. شرکت بنیان تابلو همیشه همراه شما خواهد بود و همواره از بهترین مهندسین برق و اتوماسیون صنعتی در مشاوره و نصب تابلوهای برق استفاده می کند.

پشتیبانی بنیان تابلو در فروش تابلوهای برق
 بنیان تابلو در خدمات پس از فروش همیشه بهترین گزینه است

 

به طور خلاصه، هنگام خرید تابلوهای برق، مهم است که طیف وسیعی از عوامل را در نظر بگیرید، از جمله نیازهای خاص شما، نوع تابلو برق، اندازه و طرح، قابلیت اطمینان و دوام، سازگاری با سایر اجزا، پشتیبانی فنی، ویژگی‌های ایمنی، مطابقت با استانداردهای صنعت، سطح سفارشی‌سازی و بهره‌وری انرژی. با در نظر گرفتن این عوامل، می توانید تابلویی برقی را سفارش دهید که به خوبی با نیازهای شما سازگار باشد و به بهبود کارایی، قابلیت اطمینان و ایمنی سیستم برق شما کمک کند اطمینان حاصل می کند که استانداردها و مقررات صنعتی لازم را برآورده می کند.

 


سوالات متداول

دستگاه های حفاظت از ولتاژ اجزای یک تابلو برق هستند که برای محافظت از سیستم های الکتریکی در برابر نوسانات برق و برخورد صاعقه استفاده می شوند. آنها برای منحرف کردن انرژی الکتریکی اضافی از سیستم الکتریکی و به داخل زمین طراحی شده اند که به جلوگیری از آسیب به تجهیزات الکتریکی و به حداقل رساندن خطر آتش سوزی الکتریکی کمک می کند.
جنس بدنه تابلو برق به سفارش مشتری بستگی دارد ولی معمولا از فولاد، استیل، آلومنیوم و ... ساخته می شود.
بله ، در سفارش تابلو برق باید به نوع درونی (Indoor) و یا تابلو بیرونی (outdoor) دقت کنید. مدل بیرونی در اکثراوقات به گونه ای طراحی می شود که شرایط آب و هوایی نامساعد مانند نفوذ آب و گردوخاک را تحمل کند.
مکان قرار گیری تجهیزات ارتباط مستقیمی با نحوه خنک سازی و تهویه تابلو برق دارد، که حتما باید به سیستم تهویه توجه داشته باشید.
بله، تابلو برق ما به گونه ای طراحی شده است که در محل نصب قابلیت کنترل و مانیتورینگ داشته باشد. به علاوه، ما از تجهیزات پیشرفته و قابل اعتماد برای کنترل و مانیتورینگ تابلو برق استفاده می کنیم.
پاسخ: بله، ما خدمات پس از فروشی برای تابلو برق ارائه می دهیم، از جمله خدمات نگهداری، تعمیر و نصب، بررسی و تست تابلو برق و همچنین ارائه قطعات یدکی.
با رعایت نکات زیر می توانید به حفظ سلامت تابلو برق خود و جلوگیری از آتش سوزی برق کمک کنید. برای نگهداری تابلو برق خود باید: پنل را تمیز و عاری از زباله نگه دارید. هر فیوز سوخته را تعویض کنید. پنل را در دوره زمانی مناسب و به صورت منطم توسط یک برقکار  و مهندس برق ماهر بررسی کنید.
اندازه تابلو برق مورد نیاز شما بستگی به اندازه بار الکتریکی شما دارد. شما می توانید با محاسبه کل برق مصرفی تمام وسایل الکتریکی و لوازمی که قصد دارید به پنل متصل شوید، اندازه مناسب را تعیین کنید. این به شما ایده ای از ظرفیت برق مورد نیاز پنل می دهد. با مشورت مهندسین ارشد شرکت بنیان تابلو می توانید سازگار بودن تابلو برق با سیستم برق محلی خود را بررسی کنید و یک انتخاب عالی در خرید تابلو برق داشته باشید. شرکت بنیان تابلو می تواند سیستم الکتریکی شما را ارزیابی کنند و تابلویی را پیشنهاد کنند که نیازهای شما را برآورده کند و با سیستم شما سازگار باشد.
هزینه تابلو برق بسته به اندازه، ویژگی ها و سازنده می تواند متفاوت باشد. برای تعیین هزینه تابلویی که نیاز شما را برآورده می کند، باید از یک برقکار مجاز یا یک تامین کننده معتبر قیمت دریافت کنید.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.