درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 08 بهمن 1402

چک لیست pm تابلو برق چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟


یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری که باید پیش از نصب تابلو برق انجام شود، بررسی چک لیست pm است. در واقع در این چک لیست فاکتورها و پارامترهایی کنترل و بررسی می‌شوند تا تجهیزات الکتریکی همچون تابلو برق عمر مفید بیشتری داشته باشند. علاوه بر این چک لیست مذکور سبب می‌شود تا کارایی این تجهیزات نیز به بیشترین حد خود برسد. به طور کلی می‌توان گفت که چک لیست pm مجموعه‌ای از فعالیت های دوره‌ای برای تعمیر و نگهداری تابلو برق است. برای اینکه بدانید این چک لیست شامل چه مواردی می شود در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

مولفه های موجود در چک لیست pm تابلو برق

چک لیست pm شامل مولفه‌ها و پارامترهایی است که توسط فردی متخصص باید مورد بررسی قرار گیرد. این مولفه‌ها عبارتند از:
●    تمام سیم کشی‌ها و اتصالات باید مورد بررسی قرار گیرند تا سبب ایجاد خطر و آتش سوزی نشوند.
●    لازم است که تمامی کلیدها و فیوزهای موجود سلامت کامل داشته باشند.
●    بدنه تابلو برق به عنوان مهم‌ترین بخش آن که وظیفه محافظت از سایر تجهیزات را بر عهده دارد، باید به طور مداوم مورد بازرسی قرار گیرد. تمامی موارد از جمله خوردگی، تو رفتگی، بریدگی و خراش و حتی فاصله تابلو از زمین باید بررسی شود.
●    فازهای مختلف تابلو باید در ولتاژ‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته و مقدارشان به طور دقیق ثبت گردد.
●    عملکرد تابلو برق‌های پی ال سی باید توسط تکنسین مورد سنجش قرار گیرد.
●    فضای اطراف تابلو برق باید برای اطمینان از وجود فضای کافی چک شود.
●    تمامی موارد ایمنی اطراف تابلو برق مانند نصب کپسول ایمنی آتش نشانی و سیم‌های ارت (اتصال به زمین) مورد بررسی قرار گیرد.
●    سوراخ‌های موجود بر روی تابلو برق باید توسط پلاک‌ها پوشانده شده باشند.
●    میزان روشنایی و مناسب بودن یا نبودن آن در فضای کلی و محدوده تابلو برق باید بررسی شود.
●    برچسب‌های ایمنی و امنیتی باید بر روی تابلو برق موجود باشند.
●    عملکرد و سلامت سیستم تهویه و خنک کننده موجود در تابلو برق باید مورد بررسی قرار گیرد.

پس از بررسی تمامی موارد گفته شده، متوجه وجود یا عدم وجود مشکل در عملکرد هر یک از بخش‌های تابلو برق خواهید شد. در صورتی که با مورد مشکوکی برخورد داشتید، لازم است که به بخش تعمیرات اطلاع رسانی کنید تا اقدامات لازم برای تعمیر و تعویض را انجام دهند.

 

مزایای استفاده از چک لیست pm تابلو برق

با توجه به اینکه تابلو برق‌ها نقش مهمی در حفاظت و ایمنی ساختمان و تجهیزات الکتریکی آن ایفا می‌کنند، استفاده از چک لیست pm و بررسی دوره‌ای این تابلوها خالی از لطف نخواهد بود. از مهم‌ترین مزایای استفاده از این چک لیست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


پیشگیری از بروز حوادث

استفاده از این چک لیست به صورت دوره‌ای سبب می‌شود تا در صورتی که خرابی یا ایرادی در سیستم وجود داشته باشد، متوجه آن شوید و با رفع آن مشکل، از بروز خسارات و حوادث غیر مترقبه جلوگیری به عمل آورید. 


جلوگیری از هزینه‌های اضافی

مثال معروف "پیشگیری بهتر از درمان است" در این مورد نیز صدق می‌کند. در واقع شما با بررسی دوره‌ای تابلو برق متوجه کوچکترین خسارات و مشکلات به وجود آمده در آن می‌شوید و می‌توانید تمامی مسائل را به راحتی و با کمترین هزینه در همان وهله اول حل کنید. این کار توجیه اقتصادی خوبی دارد. همانطور که می‌دانید گذشتن زمان زیادی از به وجود آمدن یک مشکل سبب بزرگ‌تر شدن آن می‌شود و در نتیجه برای رفع آن به هزینه بیشتری نیز نیاز خواهید داشت.

 


اهداف اصلی انجام چک لیست پیشگیرانه pm در تابلو برق

هدف اصلی انجام این چک لیست، به وجود آوردن روشی سیستماتیک برای کنترل وضعیت تجهیزات الکترونیکی، دستگاه‌های موجود و بهینه کردن توانایی‌های آن‌ها برای دستیابی به حداکثر کارایی است. علاوه بر این کاهش نرخ خرابی و از کار افتادگی آن‌ها نیز از دیگر اهداف استفاده از این چک لیست به شمار می‌رود. علاوه بر این می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:
●    افزایش طول عمر مفید تجهیزات
●    افزایش قابلیت اطمینان به دستگاه‌ها و تجهیزات
●    بهبود کارایی و عملکرد
●    کاهش نیاز به تعمیرات اتفاقی دستگاه‌ها
●    کنترل توقف و پیشگیری از ایجاد صدمات و خسارات ناشی از بروز یک اشکال جزئی

 

کلام پایانی

چک لیست pm تابلو برق یکی از موارد ضروری برای کنترل دوره‌ای تابلو برق و تجهیزات الکتریکی به کار رفته در آن محسوب می‌شود که از به وجود آمدن حوادث، خسارات و خرابی‌های دور از انتظار و غیر قابل جبران جلوگیری می‌کند. از این رو انجام این چک لیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین می‌توانید از طریق تلفن‌های درج شده با پشتیبانان ما تماس گرفته و برای دریافت نتیجه بهتر، از مشاوره آن‌ها استفاده نمایید.


سوالات متداول

این چک لیست شامل مواردی است که باید به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرند تا کارایی تابلو برق افزایش یابد.
در صورت عدم بررسی دوره‌ای تابلو برق احتمال بروز حوادث ناگوار و خسارات مالی و جانی وجود خواهد داشت.
استفاده از توانایی حداکثری تجهیزات الکتریکی موجود در تابلو برق‌ها و افزایش عمر آن‌ها و جلوگیری از خسارات و حوادث غیرمترقبه از مهم‌ترین اهداف این چک لیست هستند.
از بروز خسارات ناشی از یک مشکل جزئی جلوگیری کرده و اجازه بروز حوادث خطرناک را نمی‌دهد.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.