درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 03 شهریور 1402

کلید هوایی ACB چیست؟


 

کلید هوایی ACB یک کلید برق خودکار الکتریکی یا قطع کننده فشار متوسط است. در واقع این کلید که با نام‌های مدارشکن هوایی و بریکر هوایی نیز شناخته می‌شود، در بخش ورودی تابلو برق‌های فشار ضعیف یا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلید هوایی وظیفه سوئیچینگ را برعهده دارد و علاوه بر قطع و وصل کردن جریان، از شبکه و مدار در برابر اتصال کوتاه آنی و تاخیری محافظت می‌کند. به بیان دیگر می‌توان گفت که کلید هوایی برای محافظت از مدار الکتریکی در برابر صدمات ناشی از اضافه بار و اتصال کوتاه از هوا استفاده می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا این کلید پرکاربرد را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

 

کلید هوایی ACB

 

علت نام گذاری کلید هوایی ACB

با توجه به اینکه سیستم اطفاء جرقه در این کلیدها توسط هوای آزاد انجام می‌گیرد، آن‌ها را با نام کلید هوایی معرفی می‌کنند. در واقع اطفاء جرقه در این کلیدها در محفظه پر شده با هوای آزاد فشرده اتفاق می‌افتد. ابعاد کلید هوایی ACB نسبت به کلید خلا و SF6 بزرگتر است.

 

کاربرد کلید هوایی اتوماتیک

کلید هوایی با داشتن ابعاد کوچک و ساختاری فشرده در کنار عملکردی عالی، انتخاب مناسبی برای سیستم‌های قدرت همچون ژنراتورها، ترانسفورماتورها، ایستگاه‌های توزیع برق و همینطور شرکت‌های صنعتی و معدنی به شمار می‌رود. این کلید دارای عملکردهای حفاظتی مختلفی است و از این رو آن را جهت اطمینان از ایمنی خطوط برق و تجهیزات الکتریکی به کار می‌برند. کلید هوایی با مشاهده اضافه بار، افت ولتاژ و اتصال کوتاه بلافاصله مدار را قطع می‌کند.

کلید هوایی ACB می‌تواند به عنوان یک کنترل کننده نیز عمل کند و جهت اطمینان یافتن از عملکرد عادی و درست تجهیزات الکتریکی، بار الکتریکی را از مدار قطع و سپس وصل نماید. علاوه بر این به دلیل قابلیت تحمل پذیری جریان نامی در این کلید (نسبت به سایز قطع کننده‌ها) از آن برای حفاظت موتوری نیز بهره می‌گیرند.

 

نحوه عملکرد کلید هوایی ACB

کلید اتوماتیک هوایی از دو عدد کنتاکت اصلی مسی و کنتاکت جرقه زن کربنی بهره مند شده است. کنتاکت اصلی در زمان متصل بودن مدار، وظیفه انتقال و عبور جریان را به عهده دارد و کنتاکت جرقه زن نیز جریان‌های ناشی از قطع کردن مدار (آرک) را به سوی جرقه گیر (محفظه‌ای شبکه‌ای از جنس سیلیس یا آزبست)، منتقل می‌کند. جرقه‌گیر آرک‌ها را به جرقه‌های کوچکتر تبدیل می‌کند تا زودتر قابل کنترل و خاموش شوند.

زمانی که کلید قطع می‌شود، ابتدا کنتاکت‌های اصلی از هم جدا شده و سپس کنتاکت‌های جرقه‌زن قطع می‌شوند و بین آن‌ها جرقه‌هایی ایجاد می‌گردد. این جرقه‌ها به سوی محفظه جرقه گیر می‌روند. قوس الکتریکی که در محفظه جرقه گیر ایجاد شده است، سردتر، طولانی‌تر و شکافته می‌شود. از این رو ولتاژ جرقه بزرگتری را نسبت به ولتاژ سیستم در زمان کارکرد قطع کننده را شاهد خواهیم بود که در نهایت سبب نوسانات میرا و خاموش شدن قوس الکتریکی می‌شود.

 

انواع کلید هوایی ACB

کلید هوایی از نظر ظاهری در دو نوع مختلف ثابت (شامل پنل‌هایی که در دو طرف بدنه نصب می‌شوند) و کشویی (روی یک پایه مخصوص کشویی نصب می‌شود) تولید می‌گردد. از سوی دیگر کلید هوایی ACB در دو نوع ساده و انفجاری در بازار وجود دارد که هر کدام دارای تیپ‌های مخصوص به خود هستند. به عنوان مثال کلید هوایی ساده در سه مدل کلید هوایی از نوع قطع ساده، از نوع قطع با دمنده مغناطیسی و همینطور قطع کننده با کانال هوا به بازار عرضه می‌شود و هر کدام آن‌ها نیز مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. کلید انفجار هوایی نیز  مخصوص حفاظت در مدارهایی با ولتاژ بالای 450 کیلو وات است و در سه مدل کلید انجار هوایی محوری، صلیبی و محوری با کنتاکت متحرک کشویی به بازار عرضه می‌شود.

 

ویژگی‌ها و مشخصات ضروری کلید هوایی ACB

  • درجه حفاظت کلید هوایی و تابلو برق باید متناسب با یکدیگر باشند.
  • از اینترلاک مناسب میان کلیدها برای حفاظت اپراتور و تجهیزات استفاده شود.
  • مقاومت محفظه کلید فشار متوسط در برابر تاثیرات دمایی ناشی از دمای محیط، کارکرد و اتصال کوتاه باید به گونه‌ای باشد که تاثیری در روند کار تابلو برق نداشته باشد.
  • کلیدهای قدرت فشار متوسط باید دارای استانداردهای معتبر باشند.
  • طراحی و محل قرارگیری کلید هوایی ACB باید به گونه‌ای باشد که بتوان برای انجام تعمیر و سرویس به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد و در هنگام وارد یا خارج کردن کلید به محفظه، اپراتور در معرض خطر قرار نگیرد.
  •  

نکات مهم در انتخاب کلید هوایی ACB

  • میزان جریان نامی مورد نیاز
  • میزان قدرت و توان قطع کلید
  • سه پل یا چهارپل بودن کلید (کلید سه پل تنها از فازها محافظت می‌کند اما کلید چهار پل علاوه بر فازها، از نول نیز محافظت می‌کند.)
  • نوع کلید هوایی ACB بر اساس شکل ظاهری آن (ثابت با کشویی)
  • نوع واحد تریپ یونیت نصب شده بر روی کلید هوایی
  • دستی یا اتوماتیک بودن مکانیزم شارژ فنر کلید هوایی

کلام پایانی

 

کلید هوایی ACB نوعی از کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف است که در آمپراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلید در چندین نوع مختلف تولید می‌شود و از هوا برای محافظت از مدار الکتریکی در مقابل مشکلاتی همچون اتصال کوتاه و اضافه بار استفاده می‌کند. شما می‌توانید انواع ساده و انفجاری این محصول را به راحتی از این سایت سفارش داده و با قیمتی مناسب آن را خریداری نمایید.

 

 


سوالات متداول

این کلید با قطع نمودن جریان مدار در مواقع لزوم، از بروز صدمات و خسارت‌های بسیاری جلوگیری می‌کند.
این کلیدها در دو نوع ثابت یا فیکس و کشویی تولید می‌شوند و همینطور به دو نوع ساده و انفجاری نیز تقسیم بندی می‌شوند.
عملیات اطفا جرقه هنگام کلید زنی، در محفظه‌ای پر از هوای فشرده انجام می‌شود. به همین دلیل آن را کلید هوایی نام نهادند.
از این کلید در زمینه حفاظت، کنترل و همینطور حفاظت موتوری استفاده می‌شود.
کلید هوایی عموما از کنتاکت اصلی برای عبور جریان در زمان متصل بودن و جرقه زن برای هدایت جرقه تشکیل شده است.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.