درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 04 مرداد 1402

کلید RCBO چیست؟


در این مقاله قطع کننده مدار یا مدارشکن‌ها (Circuit breakers)، انواع مختلف قطع کننده‌های مدار که معمولا در صنعت برق استفاده می‌شوند، از جمله MCB، MCCB، RCD، RCCD و RCBO را مورد بحث قرار خواهیم داد. ما همچنین بر روی RCBO ها و ویژگی‌های کلیدی آن‌ها تمرکز خواهیم کرد .

 

انواع کلیدهای قطع مدار چیست ؟

 

1) کلیدهای MCB:

MCBها یا کلیدهای مدار مینیاتوری (miniature circuit breakers)، قطع کننده های مدار ولتاژ پایین هستند که برای محافظت در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه طراحی شده اند.

 

کلیدهای MCB
برای خرید کلیدهای MCB ، شرکت بنیان تابلو همراه شما خواهد بود.

 

2) کلیدهای MCCB:

 MCCB ها یا کلیدهای مدار قالب بندی شده (molded case circuit breakers)، مشابه MCB ها هستند اما برای جریان‌ها و ولتاژهای بالاتر طراحی شده‌اند.

نمونه‌ای از کلیدهای MCCB در اتوماسیون صنعتی
 شباهت کلیدهای  MCCB و MCB بسیار زیاد است ولی کاربرد MCCB برای محیط های صنعتی با ولتاژ و آمپرهای بالا است.

 

3) کلیدهای RCD:

 RCD ها یا دستگاه های جریان باقیمانده (residual current devices)، برای محافظت در برابر شوک الکتریکی با شناسایی و قطع مدارهای معیوب که می تواند باعث نشت جریان به زمین شود، طراحی شده اند.

 

عکسی از کلیدهای RCD
یکی از بهترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی برای محاقظت در برابر شوک‌های الکتریکی کلیدهای RCD است.

 

4) کلیدهای RCCD:

 RCCD ها یا قطع کننده‌های جریان باقیمانده (residual current circuit breakers)، با محافظت در برابر جریان اضافه، مشابه RCD ها هستند اما در مقابل جریان اضافی نیز محافظت می‌کنند.

 

5) کلیدهای RCBO:

 RCBOها یا قطع کننده های جریان باقیمانده، با حفاظت جریان اضافه، ویژگی و قابلیت های MCB و RCD/RCCB با هم ترکیب می کنند و در برابر خطاهای الکتریکی و جریان اضافی محافظت می کنند.

 

نمونه ای از کلیدهای RCBO
یکی از روش‌های تست کلیدهای RCBO، وجود دکمه تست بر روی این کلیدها است.

 

کلید RCBO چیست؟

کلیدهای RCBO یعنی نوعی کلید قطع مدار در سیستم اتوماسیون صنعتی است که با مقایسه‌ی جریان‌های رفت و برگشت از مدار و در صورت وجود اختلاف بین جریان رفت و برگشت ، مدار را قطع می‌کند. گونه‌ی دیگری از این کلیدها که علاوه بر جریان نشتی ، مدار را در برابر اضافه‌بار و اتصال کوتاه نیز محافظت می‌کند، کلید ترکیبی یا RCBO نامیده می‌شوند.

ویژگی های کلیدی RCBO:

RCBO یک وسیله ایمنی حیاتی است که در برابر خطرات الکتریکی محافظت می کند. این برای شناسایی و قطع مدارهای معیوب که می تواند باعث نشت جریان به زمین یا جریان اضافی ناشی از اتصال کوتاه یا اضافه بار شود، طراحی شده است. این ترکیبی از دو وسیله ایمنی MCB و RCD است و سطح بالایی از محافظت در برابر خطرات الکتریکی را فراهم می کند. برای خرید کلید RCBO، برند بنیان تابلو RCBO های با کیفیت، قابل اعتماد و بادوام را ارائه می دهد که استانداردهای ایمنی بین المللی را برآورده می‌کند. نصب و نگهداری RCBO آسان است و آنها را به گزینه ای محبوب برای محیط های مسکونی، تجاری و صنعتی تبدیل می کند.

چگونه کلید RCBO را نصب کنیم؟

مرحله 1: برق مدار را قطع کنید. قبل از شروع هر کار الکتریکی، بسیار مهم است که منبع تغذیه مداری را که روی آن کار می کنید خاموش کنید. این کار را می توان با خاموش کردن بریکر در تابلوی برق اصلی که مدار را کنترل می کند انجام داد.

مرحله 2: قطع کننده مدار قدیمی را بردارید.

مرحله 3: RCBO را در همان محل قطع کننده مدار قدیمی نصب کنید، در صورت لزوم مکان جدیدی برای آن قرار دهید.

مرحله 4: سیم های برق را به پایانه های برق RCBO وصل کنید.

کلیدهای RCBO دارای سه پایانه است: Line، Neutral و Earth. ترمینال Line باید به منبع تغذیه ورودی متصل شود. ترمینال Neutral باید به سمت بار (خروجی) مدار متصل شود. ترمینال Earth باید به سیم خنثی وصل شود. البته توجه کنید که کلیدهای RCBO  تنوع بسیار زیادی دارند و ممکن است نصب آنان متفاوت باشد .

مرحله 5: برق مدار را روشن کنید.

مرحله 6: RCBO را تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند.

 

در اینجا چند نکته اضافی برای نصب RCBO وجود دارد:

  • اطمینان حاصل کنید که RCBO برای ولتاژ و آمپر صحیح درجه بندی شده است.
  • مطمئن شوید که RCBO با نوع سیم کشی محیط مورد نظر شما سازگار است.

 


سوالات متداول

Residual Current Circuit Breaker with Overload
تفاوت اصلی بین RCBO و RCD در این است که، RCBO هم حفاظت جریان اضافه و هم از جریان باقیمانده را ارائه می دهد، در حالی که RCD فقط حفاظت جریان باقیمانده را ارائه می دهد.
از جمله نقطه ضعف اصلی RCBO ها هزینه بالاتر آنها در مقایسه با RCD های مستقل یا MCB است.
این کار را می توان با فشار دادن دکمه تست روی RCBO انجام داد. مدار باید فورا خاموش شود، که نشان می دهد RCBO به درستی کار می کند.
خیر ! توجه به این نکته مهم است که نصب RCBO فقط باید توسط یک برقکار ماهر انجام شود، زیرا نصب نادرست می تواند خطرناک باشد و ممکن است با مشخصات برق محلی مطابقت نداشته باشد. شرکت بنیان تابلو با بهترین خدمات و ساقه کار طولانی در زمینه مشاوره و نصب انواع کلیدها و تابلوهای برق می تواند از فروش تا نصب انواع کلیدها و دیگر تجهییزات همراه شما باشد.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.