درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 01 مهر 1402

تابلو برق صنعتی چیست ؟ | از کاربرد تا تجهیزات تابلو برق


تابلو برق یک قطعه اساسی و بسیا ضروری برای تمام کارخانه و کارگاه‌های صنعتی است که مهم ترین وظیفه آن کنترل است! برای شروع کار در یک محیط صنعتی اولین و مهم ترین کار خرید تابلو برقی است که با استاندارد های روز دنیا و بر اساس نیاز های شما ساخته شده است. همانطور که گفتیم وظیفه اصلی تابلو برق کنترل جریان برق الکتریکی به تمام تجهیزاتی که در محیط های صنعتی وجود دارد. تابلو برق ها انواع متخلفی دارند، که با مشورت مهندسین ارشد شرکت بنیان تابلو، ما بهترین تابلو برق را متناسب با نیاز شما خواهیم ساخت.

در تعریفی دقیق‌تر، تابلو برق به مجموعه ای از تجهیزات است که وظیفه قطع و وصل، فرمان، اندازه گیری و حفاظت از سیستم و نیروهای انسانی را دارند. وجود این تابلو های برق برای انتقال و توزیع ایمن انرژی الکتریکی ضروری است. انتخاب مناسب هر یک از تابلوها نیازمند دانش فنی و همچنین در نظر گرفتن کاربردهای سیستم الکتریکی است که با در ادامه این مقاله تصمیم داریم به معرفی کامل و دقیق تابلو برق و نحوه استفاده و دیگر جزئیات آن را بررسی کنیم. داشتن درک خوب به ما کمک می کند تا اهمیت و کاربرد هر کدام را در کارخانه جات های صنعتی ارزیابی کنیم.

کاربرد تابلو برق صنعتی چیست؟

از جمله کاربردهای تابلو برق شامل موارد زیر است:

  1. جلوگیری از انتقال شوک‌های الکتریکی به نیروهای انسانی
  2. محافظت تجهیزات و وسایل داخل تابلو در برابر عامل محیطی مختلف مانند باران و باد و برف و ...
  3. توزیع مساوی و مناسب توان در مدار‌های مصرف‌کننده
  4. اصلاح ضریب توان
  5. جلوگیری از نشتی جریان و آتش سوزی
  6. محافظت و افزایش طول عمر تجهیزات برقی کارخانه جات و دیگر محیط های صنعتی

معرفی انواع تابلو برق صنعتی

کارخانه جات و کارگاه های صنعتی به دلیل وجود مواد شیمیایی، نبود سیستم تهویه و شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین محیط های صنعتی فضایی خشن و پر از حوادثی است که ممکن است با آسیب های جدی به تجهیزاتی برقی شود، بنابراین یکی از رایج ترین تقسیم بندی های تابلو برق در صنعت براساس جنس بدنه آن است که به چهار دسته تقسیم می شود:

بدنه از جنس فولاد ضد زنگ و فولاد کربن

خاصیت فولاد کربن و ضد زنگ مقاومت بالای آن ها در برابر عواملی مانند خوردگی و رطوبت است؛ همچنین فولاد ضد زنگ در برابر مواد شیمیایی، قارچ و باکتری نیز از مقاومت خوبی برخوردار هست. به همین دلیل از این دو ماده در ساخت بدنه تابلو برق صنعتی استفاده زیادی می شود.

بدنه آلومینیومی تابلو برق

این نوع از تابلو برق همانند بدنه فولاد ضدزنگ در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد و یکی از مهم ترین ویژگی های این بدنه این است که مانع از ایجاد تداخلات الکترومغناطیسی میشود. این نوع از تابلو در برابر ضربه مقاوم بوده و نسبت به فولاد قدرت انعطاف پذیری خوبی برخوردار است که سبب شده در محیط های نامساعد عملکرد خوبی داشته باشد.

بدنه از جنس پلی کربنات

پلی کربنات ماده ای غیر مغناطیسی، سبک و غیر رسانا است و در محیط های اسیدی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. ولی در موقع خرید تابلو برق صنعتی باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که تابلو برق پلی کربنات به مواد پاکننده حساس است.

بدنه از جنس فایبرگلاس

تابلو برق های صنعتی از جنس فایبرگلاس را می توان در محیط های مرطوب نیز نصب کرد؛ همچنین فایبر گلاس در برابر مواد شیمیایی مقاوم بوده و محدوده دمایی خاصی ندارد و دارای وزن سبک و هزینه کم است.

تجهیزات داخلی تابلو برق صنعتی

تمام تابلو برق های صنعتی متناسب با نیاز آنان تجهیزاتی مانند رله های کنترل فاز، تایمر ها یا رله های زمانی، کنتاکتور، کلیدهای قدرت و .... دارند که مهم ترین آنان را بررسی خواهیم کرد:

انواع کلیدها: 

در تابلو برق صنعتی کلیدهای گوناگونی مثل کلیدهای سلکتوری، غلتکی، بوش باتون، میکروسوئیچ، فلوتر سوئیچ وجود دارد. هرکدام از این کلیدها کاربرد مخصوص به خود را دارند ولی به طور کلی هدف از استفاده این کلیدها قطع و وصل کردن مکانیکی جریان مدار هستند.

 



انواع کلید

کلیدهای سلکتوری

کلیدها غلتکی

کلید بوش باتون

میکروسوئیچ ها

فلوتر سوئیچ

رله ها: 

در صورتی که خطایی بر اثر عوامل مختلف ایجاد شود از رله ها برای ارسال دستور قطع و وصل جریان استفاده می کنند.

 


انواع رله

رله کنترل فاز

رله کنترل بار

رله زمانی یا تایمر

 

عکس رله بنیان تابلو
شرکت بنیان تابلو از بهترین تولیدکنندگان انواع رله برای تابلو برق

 

 

کنتاکتور: وظیفه اصلی کنتاکتورها قطع و وصل کردن مدار به صورت مکانیکی است.  کنتاکتورها با توجه به نوع باری که می‌توان به کنتاکت‌های آن‌ها متصل کرد و همچنین نوع ولتاژ بوبین آن‌ها به انواع و دسته‌های گوناگون تقسیم می‌شوند.

 


انواع کنتاکتور

کنتاکتور قدرت

کنتاکتور AC

کنتاکتور DC

کنتاکتور فرمان

 

 

عکس کنتاکتور
برای قطع و وصل کردن جریان مدار نیاز به خرید کنتاکتور و نصب آن به تابلو برق داریم.

 

 

تجهیزات اندازه گیری در تابلو برق: 

قطعاتی مانند آمپرمتر، ولتمتر، واتمتر، فرکانس متر، کسینوس فی متر به منظور محاسبه پارامترهای متغییر در تابلو برق صنعتی استفاده میشود.

 

 



تجهیزات اندازه گیری

آمپرمتر

ولتمتر

واتمتر

فرکانس متر

کسینوس فی متر

 

 

کلیدهای MCB: 

کلیدهای مینیاتوری تجهیزاتی با عملکرد خودکار هستند که معمولا در دو نوع بی متالی برای جریان اضافی، و مغناطیسی جهت اتصال کوتاه، به کار گرفته می شوند. وظیفه این کلیدها نیز مشابهMCCB ها می باشد که وجود آن ها مدار را از هر گونه اضافه جریان یا اتصال کوتاه محافظ خواهد کرد.

 

 

عکس کلید مینیاتوری mcb
خرید  mcb و mccb باعث افزایش طول عمر دیگر تجهیزات می شوند.

 

بی متال در تابلو برق:

 بی متال یا رله حرارتی قطعه ای محافظتی است که جهت حفاظت از موتورهای الکتریکی طراحی و تعبیه شده است. در حقیقت این تجهیزات به هنگام افزایش حرارت از موتور حفاظت کرده و از ایجاد هر گونه آسیب و خرابی در آن جلوگیری می کنند.

 

سیستم های کنترل کننده یا PLC: 

همانطور که می دانید تابلو برق ها از دسته تجهیزات کاربردی جهت توزیع برق به شمار می روند که وجود PLC یا سیستم های کنترل در آن ها به ما اجازه می دهد تا فرآیندهای در حال انجام را به راحتی کنترل کنیم.

 


انواع PLC

مینی پی ال سی              Mini plc  

پی ال سی مجتمع      Compact plc

پی ال سی ماژولار        Modular plc

پی ال سی رک                Rack plc  

 

 

عکس پی ال سی
 پی ال سی از مهم ترین تجهیزات تابلو برق است. خرید پی ال سی برای تابلو برق یک خرید مقرون به صرفه است.

 

رله های زمانی یا تایمرها:

 تایمرها وظیفه کنترل جریان را به عهده دارند و بر اساس نحوه کارشان به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می شوند که از مهم ترین آن ها را در جدول زیر مشاهده می کنید:

 



انواع رله زمانی یا تایمر

تایمرهای هیدرولیک

تایمرهای الکترونیکی

تایمرهای الکترومکانیکی

رله بی متال

رله نیوماتیکی

 

رله کنترل فاز:

 وظیفه اصلی رله کنترل فاز در تابلو برق صنعتی قطع کردن مدار فرمان در شرایط ویژه مانند قطع و وصلی های متوالی و شوک های ناشی از آن و.. می باشد.

سافت استارترها:

همانطور که می دانید جریان راه اندازی موتورهای الکتریکی بالاست، بنابراین در شرایطی که نتوانیم آن ها را به صورت مستقیم راه انداز کنیم، باید از سافت استارترها کمک بگیریم.

فیوزها: 

فیوزها المان هایی ویژه با طراحی خاص در تابلو برق صنعتی هستند که در صورت افزایش جریان از مقدار تعیین شده، از طریق ذوب شدن یک یا چند جزء مدار را باز می کنند. همچنین فیوزها خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که دسته بندی شان معمولا بر اساس فاکتورهای متنوعی همچون مقدار ولتاژ، نوع ساختار قطع کننده و.. انجام میشود.

 

 عکس فیوز
 تجهیزاتی مانند فیوز باعث محافظت از جان اپراتور و جلوگیری از خسارات زیادی میشوند.

 

 

سنسورها:

 امروزه از سنسورهای تابلو برق صنعتی جهت جمع آوری اطلاعات از دستگاه های دیگر مانند سیستم های اندازه گیری و کنترل استفاده میشود که از جمله انواع مختلف آن ها می توانیم به سنسورهای نوری، القایی، خازنی کنترل سطح، خازنی، شمارش، رنگ و... اشاره کنیم.

 



انواع سنسورها

سنسور تشخیص موقعیت مجاورتی

سنسور مجاورتی مغناطیسی

سنسور مجاورتی القایی

سنسور مجاورتی خازنی

سنسور مجاورتی نوری

سنسور مجاورتی اولتراسونیک

 

عکس سنسور
انواع سنسور برای کاربردهای زیادی در تابلو برق خریداری میشوند.

 

ترمینال ها: 

نرمینال ها جهت ارتباط تجهیزات داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گرفته و به سه گروه ریلی، پیچی و شاخه ای تقسیم می شوند.

ترانسفورماتورها: 

برای آنکه بتوان از شبکه های توزیع برق به صورت مداوم و اصولی نگهداری کرد، باید پارامترهای متفاوتی به صورت مداوم اندازه گیری شوند که این کار از طریق ترانس ها به راحتی قابل انجام خواهد بود.

کلید زمین:

عمل ارتینگ یک بخش مهم از اقدامات ایمنی جهت حفاظت از جان کارکنان می باشد که به کمک کلید زمین قابل انجام است. در این فرآیند با اتصال قطعات فلزی به زمین در صورت نشتی جریان، جریان به زمین منتقل میشود.

گروه صنعتی و بازرگانی شرکت بنیان تابلو با توانایی ارائه تمام انواع تابلو برق با بهترین کیفیت، مواد اولیه مرغوب، تیم پشتیبانی جهت مشاوره به مشتری، ضمانت اصالت کالا و همچنین ارسال در کوتاه ترین زمان ممکن به سراسر کشور، که همیشه با بیشترین رضایت مشتریان همراه بوده است. جهت هرگونه سفارش می توانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید.

 


سوالات متداول

 طول عمر تابلو برق به عومل بسیار زیادی مانند عوامل محیطی ( شرایط آب و هوایی، وجود رطوبت، گردوخاک زیاد و ...)، نوسانات برق، تجهیزات مصرفی بعد از تابلو برق، کیفیت تجهیزات تابلو برقف نحوه استفاده، مراقبت، بررسی های منظم تابلو برق و ... عوامل بسیار مهمی هستند که تاثیرات مستقیمی در طول عمر تابلو برق دارند. مهندسین ارشد شرکت بنیان تابلو بر اساس استاندارد های روز دنیا آماده پشتیبانی و مشورت با شما مشتریان عزیز هستند.
کنتاکتورها، تجهیزاتی هستند که از نظر ساختاری یکپارچه اند و تا حد زیادی به رله ها شباهت دارند ولی باید به این نکته توجه کنید که کنتاکتورها هم زمان برای قدرت وهم برای مدار فرمان استفاده می شوند و ازآمپر های کم 9 آمپر تا آمپرهای بالا تا 2000 آمپر در تابلو برق های با ولتاژ پایین تولید و استفاده می شوند ولی رله برای کنترل فرمان تابلو استفاده میشود و نهایتا تا25 آمپر کاربرد دارد.
 اساس کار سنسور اولتراسونیک امواج صوتی است و براساس ایجاد صوت فعال یا غیر فعال میشود، این سنسور با استفاده از امواج صوتی فاصله یک جسم را اندازه میگیرد.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.