درخواست تابلو
تاریخ انتشار : 12 شهریور 1402

تابلو برق دیزل ژنراتور


 

این با مقاله با جدیدترین اطلاعات سال 2023 توسط گروه مهندسی شرکت بنیان تابلو از بهترین شرکت‌های تولیدی تابلو برق گردآوری شده. در این مقاله درباره تابلو برق دیزل ژنراتور و انواع آن صحبت خواهیم کرد.

 

عکس دیزل ژنراتور همراه با تابلو برق

 

و دیزل ژنراتور که در انگلیسی به آن (Diesel Generator) گفته می‌شود، امروزه یکی از تجهیزات کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی است. دیزل ژنراتور که در صنعت به آن موتور برق هم می‌گویند یکی از بهترین راه حل‌ها برای قطعی برق است. اصول کار دیزل ژنراتور تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است. در این دستگاه که از دوبخش اصلی موتور و ژنراتور ساخته شده است، سوخت دیزل (سوخت گازوئیل) را به برق تبدیل می‌کند. به این صورت که....

نحوه عملکرد تابلو دیزل
ابتدا به وسیله سوخت دیزل، موتور دیزلی شروع به حرکت چرخشی می‌کند و باعث تولید انرژی مکانیکی می‌شود و سپس در ژنراتور  حرکت چرخشی به برق تبدل می‌شود.

 

 




اجزای دیزل ژنراتور

تابلو برق دیزل ژنراتور

موتور دیزل

رگلاتور ولتاژ سیستم خنک کننده و خروجی

سیستم روغن کاری و فیلتر روغن

شارژ باطری 

مخزن سوخت و فیلتر سوخت

آلترناتور

منبع تغذیه

 

تابلو برق دیزل ژنراتور یا تابلو کنترل، مهم ترین قسمت از دستگاه دیزل است. تابلو برق که وظیفه پردازش تمام کارکردهای دیزل ژنراتور، نمایش مشکلات و کنترل دستگاه را به عهده دارد.

 

عکس تابلو برق دیزل ژنراتور

 

قیمت تابلو برق دیزل ژنراتور ؟

قیمت تابلو برق دستگاه دیزل بر اساس تجهیزاتی که در تابلو برق استفاده می‌شود و نوع تابلو برق و ولتاژ نامی دستگاه دیزل متفاوت است. جهت دریافت انواع قیمت و دریافت راهنمایی خرید تابلو برق دیزل ژنراتور و خرید تابلو کنترل با کارشناسان و مهندسان ارشد شرکت بنیان تابلو تماس بگیرید.

 


شماره تماس

692 111 22 021

693 111 22 021

694 111 22 021

695 111 22 021

7006 111 0936

 

انواع تابلو برق دیزل ژنراتور چیست ؟

تابلو برق دستگاه دیزل را به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی میکینم:

  1. تابلو کنترل دستی 
  2. تابلو کنترل اتوماتیک
  3. تابلو کنترل سنکرون یا پارالل

 

تابلو برق دستی دیزل ژنراتور :

تابلو برق دستی از ساده ترین تابلو ها برای کنترل و بررسی دستگاه موتور برق است که توسط یک اپراتور کنترل میشود. در تابلو برق دستی برای روشن و خاموش کردن تابلو برق از یک سوئیچ استفاده میشود. یکی از مزیت های تابلو برق دستی راحتی و ساده بودن در کارکردن با آن است چنانچه تمامی مشخصات و اطلاعات تابلو برق برای اپراتور آن قابل مشاهده خواهد بود. متاسفانه تابلو برق ساده معایب زیادی هم دارد که یکی از آنان پائین بودن دقت نمایشگر و نبود تجهیزات پیشرفته برای کنترل نوسانات در دیزل ژنراتور است.

نوع ساده تابلو چنج اور بصورت دستی می‌باشد که شامل کلید سه حالته بوده که با صفر، یک و دو نشانه گذاری شده است. صفر حالت خنثی (خاموش)، یک حالت برق شهر و  دو حالت برق ژنراتور را نشان میدهد . این نوع تابلو بصورت اتوماتیک عمل نمیکنندو توسط اپراتور (کاربر) تغیرات حالات کلید انجام میگردد.

 

 عکس تابلو برق دستی

تابلو برق اتوماتیک دیزل ژنراتور :

تابلو کنترل دیزل ژنراتور چنج اور که وظیفه تغییر منبع جریان برق ورودی به سیستم بین برق ژنراتور و برق شهری را دارد. به تابلو برق چنج اور اصطلاحا ATS هم گفته میشود. تابلو برق ATS مخفف Automatic Transfer Switch است که به مفهوم سوئیچ خودکار انتقال بار میباشد. این دستگاه در تابلو برق دیزل ژنراتور قرار داده میشود و در صورت قطعی برق شهری، بلافاصله بار را به ژنراتور منتقل میکند تا برق در محل حفظ شود. عملیات تغییر منبع جریان برق در تابلو برق های ATS توسط دو عدد کنتاکتور انجام میشود. تابلوهای اتوماتیک از پربازده ترین تابلوهای کنترل برق هستند، این نوع از تابلوها بسیار مناسب برای محیط های صنعتی مانند کارخانه های سیمان، صنایع پتروشیمی، کارخانه های تولید قطعات ماشین و دیگر کارخانه ها است. از مزیت های اصلی تابلو برق اتوماتیک سرعت عمل و کاهش خطای انسانی است، چناچه تمام تنظیمات و تغییرات توسط تجهیزات داخل تابلو برق صورت میگیرد.

مهم ترین نکته درباره تابلو برق ATS که باید حتما در نظر گرفته شود، جلوگیری از ورود جریان معکوس به ژنراتور است که در صورت وقوع جریان معکوس به ژنراتور احتمال وجود خسارت های مالی و انسانی زیادی است.

 

تابلو برق سنکرون یا پارالل:

زمانی که تصمیم به استفاده همزمان از این دستگاه های دیزل به همراه برق شهری را داشته باشید باید از تابلو برق پارالل استفاده کنید، یا به عبارتی دیگر کاربرد تابلو برق سنکرون همسو کردن جریان برق خروجی دو یا چند دستگاه دیزل ژنراتور همراه با برق شبکه طراحی شده است.

 

عکس تابلو برق پارالل

در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی گاهی اوقات با اضافه کردن مصرف کننده های جدید، دیگر دیزل ژنراتور پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود، در این بین یکی از راه های مقرون به صرفه برای جبران کمبود برق سیستم، اضافه کردن یک دستگاه دیزل ژنراتور جدید به همراه دستگاه دیزل قبلی و استفاده از تابلو برق پارالل است این راه یک روش منطقی است که منجر به صرفه جوئی قابل ملاحظه ای در هزینه های پروژه میگردد.

یکی از مهم ترین تجهیزاتی که در تابلو برق سنکرون استفاده میشود، برد های PLC است که نقش اساسی در این نوع از تابلو برق ها دارند. برد های PLC زیادی در صنعت وجود دارند که هرکدام کاربرد و هدف مخصوص  به خود را دارند، جهت خرید PLC میتوانید به مشاوران بنیان تابلو تماس گرفته و خدمات شرکت بنیان تابلو بهره‌مند شوید. مهندسین ماهر شرکت بنیان تابلو از خرید تا نصب دستگاه های دیزل ژنراتور همراه شما مشتریان عزیزان خواهند بود. 

 

عکس تابلو برق سنکرون

 

نصب و راه اندازی دیزل ژنرانتور :

یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای نصب دستگاه موتور برق به آن توجه کنیم، موقعیت هوای ورودی و خروجی است که تاثیر زیادی در سیستم خنک سازی موتور دیزل دارد. همیشه بهتر است که هوای ورودی باید از سمت ژنراتور وارد و از سمت رادیاتور موتور دیزل ، خارج شود زیرا دمای ژنراتور همیشه پایین تر از موتور دیزل است و این موضوع باعث می‌شود که هوای محیط بتواند، به راحتی گرما را از ژنراتور و موتور دیزل جذب نماید.

نکته بعدی که باید به آن توجه شود تراز کردن دستگاه دیزل و جلوگیری از لرزش های آن است. اگر موتور برق هنگام کار کردن دچلر لرزش شود، این لرزش ها باعث کاهش طول عمر دستگاه دیزل و همچنین تابلو برق خواهند شد. یکی از دستورات لازم جهت تراز کردن محل استقرار دیزل ژنراتور فنداسیون است. در فنداسیون باید لرزه گیرهایی که در زیر شاسی قرار دارند به کف فونداسیون بولت شوند.

 

 

ما در انتهای این مقاله به سوالاتی که ممکن است برای برخی افراد پیش آید، پاسخ داده ایم:

در صورتی که سوال دارید از طریق بخش نظرات بپرسید، کارشناسان فنی بنیان تابلو همواره با تمام انرژی و علاقه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند و هم چنین اگر از این مقاله لذت برده‌اید خوشحال می‌شویم نطرات خود را ثبت کنید. 

 

 


سوالات متداول

در شرایطی که در زمان وصل دوباره برق اصلی شبکه، برق شهری به ژنراتور وارد شود را جریان معکوس به ژنراتور میگویند.
علاوه بر مواردی که در متن گفته شد یکی دیگر از مزیت های اصلی تابلو برق پارالل: در صورت از کار افتادن یکی از ژنراتور های کل توان شبکه از بین نمیرود لذا تغذیه مصارف مهم ادامه مییابد. هزینه و زمان انجام امور تعمیر و نگهداری کاهش مییابد زیرا خدمات و قطعات برای ژنراتور های کوچک و رایج بیشتر در دسترس قرار دارند.
جستجو در مقالات و آموزش‌ها
جدیدترین مقالات و آموزش‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت بنیان تابلو می‌باشد.